بر خورد با زیاده خواهی

سرمقاله به قلم مدیر مسئول

با اینکه چندین ماه از بحث حقوق های نجومی یا به تعبیری نا دریافت های متعارف می گذرد اما هنوز این موضوع مورد بحث مسئولان و مردم است و مردم در انتظارند تا نتیجه این مفسده را ببینند و عزم جزم برخورد نهادهای نظارتی را به عیان دیده و مشاهده کنند و اطمینان یابند که دسنت درازی به کیسه بیت المال عاقبت بدی دارد و چنین دست های ناپاک هرچند در عدد و آمار کم باشند اما قطع خواهد شد برخورد با مفاسدی از این قبیل نشان از عدالت ورزی مسئولانی است که پاسدار و امین مردم هستند و بیت المال در دستشان است و در موردش تصمیم می گیرندگرچه آمار این افراد از ۴ تا ۵۰۰ و بیشتر بیان شده ولی مردم نگاهشان به عملکرد دولت، دستگاههای نظارتی و قوه قضاییه است که ببیند در نهایت چه اتفاقی می افتد و مایه شادابی جامعه خواهد شدیا نه! اگر بخواهیم که باید بخواهیم،  از دیدگاه على علیه السلام یکى از ویژگیها و صفات مهم کارگزاران نظام اسلامى، عدالت، ظلم ستیزى و مساوات نگرى است. عدالت و ظلم ستیزى از مقوله هایى است که در فرهنگ على علیه السلام از اهمیت ویژه اى برخوردار است. این نگاه امام با دیدگاه قرآن همآهنگ است. چنانکه در قرآن یکى از اهداف بعثت انبیاء برقرارى عدالت بیان شده است. و همه مسلمانان و مومنان به این عنصرو پدیده مهم ارزشى دعوت شده اند: «ان الله یامر بالعدل و الاحسان »(نحل/٩٠)، «یا ایهاالذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط …»(النساء/١٣۵). یکى از اهداف و آرمان بلند على علیه السلام برقرارى عدالت و ظلم ستیزى است و امام ما(ره) و شهدای انقلاب اسلامی و مبارزان مسلمان و اکنون مقام معظم رهبری یکی از آرمانها و اهدافشان عدالت بوده وهست. همچنانی که یکى از اهداف حکومت مولای متقیان علی علیه السلام برقرارى عدالت که مصداق بارز آن، احقاق حق محرومان است; بیان شده است.

آن حضرت خطاب به فرزندان خود فرمود: «کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا – دشمن ستمکاران و یاور ستمدیدگان باشید …» از منظر على علیه السلام حکومت باید مبتنى بر رفع تبعیض و مساوات نگرى باشد.

«خداوند بر پیشوایان حق واجب کرده است که خود را با مردم ناتوان همسو کنند، تا فقر و نداری، تنگدست را به هیجان نیاورد و به طغیان نکشاند.»

از این رو کارگزاران او هم باید عادل باشند و هم مساوات نگر; که هیچ گاه از مسیرعدالت منحرف نشده و در سیاستگزاریهاى کشور عدالت را رعایت کنند. چه بسا به خاطرعدم رعایت عدالت، حق محرومى ضایع شده و انسانى بى گناه به پاى دار برود. به خاطراهمیت و حسن عدالت و قبح ظلم است، که از دیدگاه على علیه السلام رهبر عادل برترین بندگان خدا و حاکمان ظالم برترین انسانها معرفى شده است.

کارگزاران جوامع اسلامى باید بدانند که رسیدگى به وضعیت محرومان و احقاق حق آنها یکى از وظایف مهم آنان است. سیاستگزاران سعى کنند که در جهت رفع تبعیض وبهبود توده مردم که معمولا محرومان و پابرهنگان هستند، سیاستهاى اصولى و منطقى اتخاذ کنند، که آنان ستون فقرات جامعه و پشتوانه محکم حکومتها هستند. على علیه السلام خطاب به مالک اشتر فرمود:

بى شک فقط توده هاى مردمند که ستون فقرات جامعه دینى و وسیله شکست دشمنان مى باشند. تو با آنها باش و بر آنها تکیه زن و به خواست و نیاز آنان توجه کن.لذا از مسئولان انتظار می رود بهیچ عنوان از عده ای خاص که دست در کیسه مردم کرده اند حمایت نکنند و برای احقاق حقوق مردم از هیچ اقدام قانونی دریغ نورزند.

تاریخ انقلاب اسلامى ایران نشان داد که محرومان و پابرهنگان جامعه، انقلاب راحفظ کردند; نه مرفهین بى درد. از این رو از نگاه على علیه السلام، جامعه اى که در آن حق محرومان نادیده گرفته شود، قداست ندارد. چنانچه آن حضرت خطاب به مالک اشتر ازقول رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود: «لن تقدس امه لا یوخذ للضعیف فیها حقه من القوى »: هرگز امتى که حق ضعیفان در میان آنان پایمال مى شود ازقداست برخوردار نخواهد شد.

از آسیبهایی که حاکمان و کارگزاران را تهدید می کند، زیاده خواهی از بیت المال و نادیده گرفتن عدالت است. از نحوه رفتار على علیه السلام با کارگزارانش در مورد بیت المال دو نکته مهم قابل بهره گیرى است:

١- نظارت دقیق  بر کارگزاران که آنها باید قوانین را رعایت کنند و پا از حق خود فرا ننهند.

٢ – برخورد قاطع  با کارگزارانى که قانون شکنی می کنند.

در جامعه اسلامی امروز هم کارگزارانی که روحیه خدمت و اسلامیت خود را از دست بدهند، به زیاده خواهی مبتلا می شوند و در مسیر استکبار قرار می گیرند.

مردم مسلمان باید با بصیرت، خواهان نظارت و بررسی بر عملکرد کارگزاران حکومت اسلامی باشند تا مجالی برای سوء استفاده و دریافت حقوق های کلان به وجود نیاید و اگر عده ای به ارزش ها و آرمان های امام راحل و شهدا پشت پا زدند، با آن ها برخورد شود و حقوق های کلان به خزانه بیت المال عودت گردد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *