بزرگ‌ترین حق شهروندی جوانان اشتغال است

نفیسه الله دادی

رئیس‌جمهور در اجلاس ملی حقوق شهروندی درباره موضوعات متعددی سخن گفتند. کوتاه به سخنان ایشان اشاره می‌شود.
روحانی گفت: من در صد روز اول در دولت یازدهم در شبی که مصاحبه کردم و گزارش دادم، همزمان سایت حقوق شهروندی باز شد و پیش‌نویس حقوق شهروندی در اختیار مردم قرار گرفت و بسیاری از استادان حقوق، پژوهشگران، دانشمندان، هنرمندان و علما اظهارنظر کردند تا درنهایت پس از ۷ تا ۸ جلسه با حضور استادان معروف کشور، منشور حقوق شهروندی در ۲۲ فصل و ۱۲۰ ماده تنظیم و در آذر سال گذشته رونمایی و منتشر شد.
یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندی، دسترسی مردم به اطلاعات است
روحانی گفت: یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندی، دسترسی مردم به اطلاعات است؛ همه باید بدانند که چه خبر است و چه تصمیماتی در حال اتخاذ است. من به دولت دستور دادم هر وزارتخانه و هر دستگاهی که پیشنهادی را مطرح می‌کند و قرار است آن پیشنهاد در هیئت دولت مطرح شود، پیش از آنکه منِ رئیس‌جمهور آن پیشنهاد را ببینم، باید پیشنهاد در سایت آن وزارتخانه یا دستگاه باشد. همه مردم ایران همان‌طور که امام راحل هم فرمود: «ولی نعمت ما هستند و ما آمده‌ایم برای آنها کار کنیم».
بزرگ‌ترین حق شهروندی جوانان ما اشتغال است
روحانی ادامه داد: بزرگ‌ترین حق شهروندی جوانان ما اشتغال است.
ما چگونه باید برای جوانانمان اشتغال ایجاد کنیم؟ یکی از راه‌های ایجاد اشتغال، فضای مجازی است. یکی از شبکه‌های اجتماعی که امروز در ایران فعال است، ۳۰ هزار شغل ایجاد کرده است. قرار ما این است که صدها هزار شغل در عرصه فناوری اطلاعات ایجاد کنیم.
ما فضای مجازی امن، سالم و ارزان می‌خواهیم
روحانی اظهار داشت: ما فضای مجازی امن، سالم و ارزان می‌خواهیم.
وی با بیان اینکه مردم خودشان هم درباره موضوعات مختلف حساسند، تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم که دیندار فقط خودمان هستیم. مردم به دین، اخلاق، فرهنگ و ایرانی‌بودن مذاهب خودشان احترام می‌گذارند. ما فکر می‌کنیم که فقط خودمان عقل مطلق هستیم و مردم بی‌خبر هستند. خیر؛ مردم از ما جلوتر هستند.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: باید اجازه دهیم که فضای دانشگاه آزاد باشد. من هم اینجا به آقای غلامی، وزیر علوم، می‌گویم که ما نباید دانشجوی ستاره‌دار داشته باشیم.
هنرمندان سر پیمان خود بمانند
روحانی گفت: من به عنوان رئیس‌جمهور سر پیمان خودم تا آخر خواهم بود. از شما مردم، جوانان، زنان، مردان، روستاییان، شهریان، فرهیختگان و هنرمندان می‌خواهم که شما هم سر پیمان خود بمانید؛ ما با هم کار را شروع کردیم. ما باید با هم کار را ادامه دهیم. روحانی در تمام ساعات دولت دوازدهم به رأی و حمایت و انتقاد شما نیازمند است.
وی افزود: شما پرسشگر باشید، وظیفه ما پاسخگویی است. ما بر سر پیمانمان تا سر جان ایستادیم.
ما به دنبال فیلتر کردن فضای مجازی نیستیم
وی گفت: دولت دوازدهم فضای مجازی و فضای ارتباط مردم با دنیا را حفظ می‌کند. می‌دانم برخی شب تا صبح خواب می‌بینند؛ اما آن خواب‌ها تعبیر نخواهد شد؛ دل به این خواب‌ها نبندید؛ ما به دنبال فیلترکردن فضای مجازی نیستیم. وزیر ما قول می‌دهد دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت.
وزیر علوم ما باید بتواند به‌تنهایی دانشگاه‌ها را اداره کند
وی افزود: وزیر علوم ما باید بتواند به‌تنهایی دانشگاه‌ها را اداره کند و از راست و چپ به او دستور ندهند. براساس قانون اساسی، وزیر علوم باید همه تشکل‌های دانشجویی و دانشگاه‌ها را اداره کند. وزرا باید بتوانند به‌تنهایی مسئولیت‌هایی را که بر عهده آنهاست در حوزه سیاست خارجی، فرهنگ و اقتصاد اداره کنند و کسی در کار آنها دخالت نکند؛ زیرا معیار ما قانون اساسی است و همه باید براساس آن عمل کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *