بسیار سفر باید

دامون رشیدزاده

بسیاری از بیماری‌های جسمانی انسان ریشه و منشأ روانی دارد امروزه بسیاری پزشکان معتقد هستند: اختلالات روحی و روانی منشأ بسیاری از بیماری‌های جسمانی اعم از بیماری‌ها قلبی و عروقی، گوارش و غیره در انسان است و در درمان آن باید ابتدا روح و روان انسان را درمان کرد، در واقع پرداختن به تفریح و ایجاد یک فضای شاد و هیجان برانگیز می‌تواند در انسان اثر درمانی و رهایی از تنش را داشته باشد. سفر و مسافرت هر چند کوتاه مدت می‌تواند فرصتی طلایی برای رسیدن به شادی، بازنگری در گذشته وتغییر رفتار مناسب در انسان باشد. بطور کلی می‌توان گفت؛ نیاز است انسان در تعاملات اجتماعی خود زمان‌هایی را برای خود در نظر بگیرد که از این طریق به آرامش روحی و فکری دست یابد، در واقع دست یابی به آرامش روحی در افراد به طرق مختلف حاصل می‌شود گاهی این کار را می‌توان با ورزش کردن و تفریح‌های موقتی انجام داد. با این حال یکی از مهمترین راهکارهای آرامش روحی و روانی مسافرت است.

سفرهای ما

سعدی شاعر شیرین سخن می‌فرماید: بسیار سفر باید تا پخته شود خامی. اما سفر رفتن قواعد خاص خود را دارد. رسیدن به آرامش در هر سفری ممکن نیست و بسیاری از سفرهای امروزه ما کمتر نشانی از آرامش روحی و روانی در خود دارد.

ایران کشور پهناوری است که تقریباً در گوشه و کنار آن می‌توان آب و هوایی به شدت متفاوت را تجربه کرد اما با این وجود بخش بزرگی از سفرهای ایرانی‌ها در یک نقطه خلاصه می‌شود.

شمال ایران مقصد اول و آخر بسیاری از گردشگران است. حجم بالای سفر ایرانی‌ها به شمال باعث رونق اقتصادی این منطقه شده و به جرات می‌توان گفت که اقتصاد این خطه از ایران کاملاً بر اساس گردشگری می‌چرخد اما ایم ماجرا هزینه‌های سنگینی روی دست شهرهای شمالی ایران گذاشته است. تخریب بیش از یک سوم جنگل‌ها تنها در یک دهه اخیر، انبوه زباله‌های رها شده در طبیعت و از بین رفتن بسیاری از زیست گاه‌های جانوری تنها بخشی از خسارت‌های مسافران به شهرهای شمالی است. متاسفانه کمبود امکانات و زیرساخت‌های مناسب در بسیاری از مناطق ایران سبب شده تمایلی برای سفر به شهرهای دیگر وجود نداشته باشد.

گرانی سفرهای داخلی نیز یکی دیگر از دلایل بی رغبتی ایرانی‌ها نسبت به سفرهای داخلی است به همین دلیل هم بسیاری ترجیح می‌دهند با هزینه کمتر به سفرهای خارجی بپردازند و از امکانات و زیرساخت‌های مناسب کشورهای همسایه استفاده کنند.

اهمیت سفر

با این حال هیچ کدام از این دلایل باعث نمی‌شود که ما فکر کنیم به سفر احتیاج نداریم. سفر عامل مهمی در کاهش استرس، فشارهای روحی روانی، خارج شدن از حالت روزمرگی، احساس شادابی روحی و نشاط، رفع خستگی، دست یابی به تنوع دیداری و شنیداری، کسب تجربه، افزایش حس صمیمیت، تحکیم بنیان خانواده است.

مسافرت و تفریح روحیه مشارکت جمعی را در بین افراد تقویت می‌کند با توجه به اینکه مفهوم کارگروهی و حس مشترک بخوبی در بین افراد و خانواده‌های جامعه ما تعریف نشده است، بنابراین مسافرت موقعیت خوب و مناسبی برای نزدیک شدن اعضا به یکدیگر فرصت مناسبی برای شکل گیری ارتباطات صمیمی و سالم بین اعضا است، بنابر این مسافرت می‌تواند ضمن فراهم نمودن آرامش درونی آنها، منجر به تقویت روحیه جمعی و مشارکت بین اعضای این خانواده شود. مطالعات اخیر، نشان داده رابطه معناداری میان مسافرت و افزایش خلاقیت، ادراک عمیق‌تر از آگاهی‌های فرهنگی و رشد شخصیتی وجود دارد.

اگر احساس می‌کنید از نظر روحی و روانی در وضعیت نرمالی قرار ندارید و استرس و فشارهای ناشی از زندگی روزمره و یا کار شما را از پا درآورده است یکی از بهترین روش‌ها مسافرت است. برای سفر رفتن لازم نیست شما هم مانند دیگران راهی شمال و یا سفرهای خارجی شوید. در هر نقطه‌ای از ایران که زندگی کنید مطمئناً در نزدیکی شما اماکن جذابی وجود دارد که برای سفرهای کوتاه مدت مناسبند. با گشت و گذاری در اینترنت به راحتی می‌توانید لیست جذابی از این اماکن دیدنی و تفریحی به دست بیاورید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *