بهترین واکنش به حملات علیه دستگاه قضایی، خدمت رسانی بیشتر است

نفیسه الله دادی

به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله دکتر مفتح، ۲۷ آذر، سالروز وحدت حوزه و دانشگاه را تبریک گفت و تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه، آرمانی بسیار بلند و تأسیسی در دوران انقلاب اسلامی است که البته تبیین ابعاد گوناگون این وحدت، نیازمند تأملات متعدد و جدی است.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به تلاش بسیاری از فضلا و بزرگان در این عرصه افزود: نکته جالب توجه، نگاه ارزشی حوزه‌های علمیه به تحصیل و تدریس علوم بود که متأسفانه در هجوم فرهنگ غربی در دانشگاه‌ها، این نگاه و ارزش‌مداری‌ها کم‌رنگ شده بود. درواقع در حوزه‌ها تلاش می‌شد نگاه توحیدی بر همه وجوه تعلیم و تعلم حاکم باشد و این نگاه نهادینه شود که ارزش نهایی و غایت همه تلاش‌های علمی، تقرب الی الحق است.
آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه ممکن است در حوزه‌ها نیز برخی از چنین نگاه و هدفی باز بمانند، بررسی و واکاوی ریشه‌های این موضوع را نیازمند مجالی جداگانه دانست و در ادامه با بیان اینکه نگاه علمای بزرگ به علومی که در حوزه‌ها تدریس می‌شد یک نگاه آلی و ابزاری بود، اظهار کرد: این علما، علوم و آموزه‌های مختلف را ابزاری برای جلب رضایت حق تعالی می‌دانستند.
آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه این نگاه ارزشی قابل انتقال به دانشگاه بود، در این زمینه توضیح داد: ورود نظام آموزش عالی به کشور ما متأسفانه توأم با ارزش‌های جانبی حاکم بر این نظام بود؛ به‌ویژه ارزش‌هایی که از جانب طرفداران تز بی‌طرفی علوم ترویج می‌شد. این بی‌توجه‌بودن به اهداف تعلیم و تعلم، به نوعی ارزش‌های غربی را در نظام آموزشی نمایان می‌کرد که ترویج آن موجب جدایی حوزه و دانشگاه شد.
ایشان پس از اشاره به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه به انواع هجمه‌ها به دستگاه قضایی اشاره کردند: مسئولان دستگاه قضایی، قضات و کارکنان قوه قضائیه هرگز نباید از این هجمه‌ها ناامید شوند و در کارشان کاستی یا نقصی پدید آید؛ زیرا دشمن با حملات، هجمه‌ها و ارزیابی‌های غیرمنصفانه خود دقیقا به دنبال ایجاد تردید و درنتیجه پدیدآوردن کاستی در کار و خدمت‌رسانی دستگاه قضایی است که بر این اساس بهترین پاسخ دندان‌شکن به دشمن، خدمت‌رسانی بیشتر و حل مشکلات مردم است.
رئیس قوه قضائیه در عین حال تصریح کرد: ما در کنار خدمت‌رسانی باید به تبیین و روشنگری درباره خدمات و تلاش‌های مجموعه دستگاه قضایی نیز اهتمام داشته باشیم. در جلسه‌ای که اخیرا با جمعی از دانشجویان داشتم، به این جمع‌بندی رسیدم که بسیاری از تصورها از دستگاه قضایی ناشی از تبیین‌نشدن پاره‌ای از مشکلات این دستگاه است که تبیین آنها در کنار تشریح خدمات و تلاش‌های قوه قضائیه کار چندان دشواری هم نیست.
آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه دشمن بیرونی و جاهل درونی از خلأ اطلاع‌رسانی قوه قضائیه سوء‌استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: مسئولان قضایی باید در حد ضرورت و تا جایی که نحوه پاسخگویی شبیه به جدل و کشمکش نشود، به شبهاتی که مطرح می‌شود، پاسخ دهند و به تبیین کارهایی که انجام می‌شود، بپردازند.
رئیس قوه قضائیه افزود: برای نمونه درباره شخصی که محکوم می‌شود گاهی بزرگنمایی می‌کنند و با انتشار مطالب خلاف واقع به بهانه‌های حقوق بشری، از این شخص یک قهرمان می‌سازند؛ در حالی که اتهامات و محکومیت این فرد آنچه در رسانه‌هایشان بیان می‌کنند، نیست. در این قبیل موارد دستگاه قضایی باید برای جلوگیری از شایعه‌پراکنی‌ها و تشویش اذهان و افکار عمومی، پس از قطعیت رأی، بعضی از جزئیات موضوع را به اطلاع مردم برساند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *