بهزیستی؛ محور مسئولیت و سلامت اجتماعی

پروانه شریفی

مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) فرموده اند: «امروز شما با تعهد به اسلام و جمهورى اسلامى در خدمت بندگان خدا و مستضعفان باشید و بیشتر از همه، طبقات محروم را ملاحظه کنید و این عبادتى بزرگ براى شماست که گمان نمى‌کنم خدمتى بالاتر از خدمت به محرومان باشد.»

۲۵ تیرماه هر سال در کشورمان ایران روز بهزیستی و روزتامین اجتماعی نامگذاری شده است. سازمان بهزیستی کشور، به موجب لایحه قانونی سال ۱۳۵۹ در جهت تحقق مفاد اصول ۳، ٢١ و ٢۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در زمینه تحقق عدالت اجتماعی تشکیل شده است.

عرصه های خدمت

سازمان بهزیستی به منظور رسیدن به اهداف خود با اتخاذ تدابیر لازم و حمایت های گوناگون از کودکان نیازمند، زنان و کودکان بی سرپرست و نیز عرضه خدمات توانبخشی به معلولان جسمی و ذهنی، مبتلایان به بیماری های صعب العلاج، معتادان و ناسازگاران اجتماعی و هم چنین پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی و…  با توجه به حفظ ارزش ها و کرامات والای انسانی و تکیه بر تعاون و همیاری مردم نیکوکار و همکاری های نزدیک روحانیون متعهد و سایر طبقات دلسوز کشور تلاش می کند.

 سلامت جسم و روان

بی تردید، سلامت جسم و روان، زیربنایی ترین عامل پیشرفت و تکامل یک جامعه است و امروزه برای دستیابی به این هدف با اجرای برنامه های پیشرفته بهداشتی و بهزیستی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته افراد جامعه از دوران شیرخوارگی تا پایان زندگی تحت مراقبت قرار می گیرند و سازمان های ذی ربط با دقت در مواد غذایی و تغذیه، سالم سازی محیط زندگی، توسعه برنامه های مختلف، پیشگیری و غیره مانع بروز بسیاری از امراض و معلولیت ها می شوند تا سلامت مردم تأمین شود.

پیشگیرى از فرو پاشى زندگى

 کانون اصلى فعالیت ها و برنامه هاى سازمان بهزیستى، پیشگیرى از فرو پاشى زندگى افراد و خانواده هایى است که به علت مشکلات اقتصادى و ناهنجاری هاى اجتماعى و فرهنگى دچار آسیب پذیرى و ناتوانى هاى مختلف شده اند و یا از معلولیت هاى جسمى و روانى رنج مى برند. بدون تردید، خدمت رسانى به این گروه ها با کیفیت مطلوب هنگامى امکان پذیر خواهد بود که یک نهاد ویژه برخوردار از توان تخصصى، اقتصادى، اجرایى و سیاسى قوى به شکل منسجم جنبه هاى گوناگون خدمات مورد نیاز محرومان و مستضعفان را عهده دار شود.

سلامت اجتماعی و پیشگیری از معلولیت ها

دکتر صادقی مدیر کل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: خدمت به خلق و رفع نیازها و مشکلات آن‌ها مورد تأکید تعالیم الهی، توصیه های پیامبر(ص) و ائمه (ع) است و باعث دوری از عذاب الهی می شود و خدا را شاکریم که افتخار خدمت گذاری در چنین دستگاهی را به ما عنایت فرموده اند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: اداره کل بهزیستی استان اصفهان به عنوان دستگاه اجرایی با تنوع فعالیت ها و موضوعات فراوان در حوزه های اجتماعی، توانبخشی، پیشگیری و اشتغال تلاش می کنند تا مسئولیت خود در حوزه سلامت اجتماعی و پیشگیری از معلولیت ها را به بهترین نحو به خانواده بزرگ بهزیستی ارائه کند.

دکتر صادقی افزود: فعالیت های بهزیستی در قالب چهار معاونت اجتماعی، توانبخشی، پیشگیری و مشارکت های مردمی از پیش از تولد با انجام آزمایشات ژنتیک به منظور پیشگیری از تولد نوزادان معلول تا مراقبت های دوران سالمندی گسترده است.

۱۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی اصفهان

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: در حوزه امور اجتماعی فعالیت های سازمان در حیطه طلاق، کودک آزاری، همسر آزاری، کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست ، زنان سرپرست خانوار، آسیب های اجتماعی، آموزش کودکان در مهدهای کودک و … گسترده است. بیش از ۴۰ خانه کودک و نوجوان استان مراقبت از ۴۵۰ کودک بی سرپرست و بد سرپرست را بر عهده دارند. اورژانس اجتماعی با شماره تلفن ۱۲۳ در تمامی ساعات شبانه روز به افراد در معرض آسیب هایی از قبیل کودک آزاری و همسر آزاری ارائه خدمات می نماید.

۱۲۰ هزار نفر دارای معلولیت در استان اصفهان

دکتر صادقی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار قریب به ۱۲۰ هزار نفر دارای معلولیت در استان اصفهان با معلولیت های مختلف شنوایی، بینایی، اعصاب و روان و جسمی حرکتی تحت پوشش حوزه توانبخش بهزیستی استان قرار دارند. همه این افراد طبق قانون خدماتی را از بهزیستی دریافت می کنند.

وی ادامه داد: هرچند این خدمات لازم اما کافی نیست. معلولان ما هنوز نتوانسته اند به استانداردهای لازم در شهر و استان دست یابند. هنوز قانون جامع حمایت از معلولان به درستی اجرا نشده است و بعد از گذشت سال ها از تصویب این قانون، هنوز برخی از دستگاه های اجرایی در خصوص وظایفشان نسبت به حق و حقوق معلولان همتی ندارند.

سالمندان نیازمند برنامه ریزی مناسب

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: در استان اصفهان بیش از ۴۵۰ هزار نفر سالمند زندگی می کنند که نیازمند برنامه ریزی و دریافت خدمات مناسب هستند. علیرغم اینکه ما طرفدار گسترش مراکز سالمندان نیستیم و تلاش می کنیم که بتوانیم مراقب از سالمندان را به داخل خانه ها انتقال دهیم و فرهنگ مراقبت و حفظ کرامت و شأن سالمندان را در جامعه نهادینه کنیم.

مشاوره رایگان ژنتیکی در مراکز بهزیستی

دکتر صادقی گفت: معاونت امور پیشگیری به عنوان یکی از معاونت های بهزیستی در حوزه پیشگیری از اعتیاد، آسیب های اجتماعی، پیشگیری از معلولیت ها و ارایه خدمات مشاوره ای ، خدمات تخصصی و مبتنی بر شواهدی ارایه می دهد. با توجه به پیشگیری قابل توجه از معلولیت های وراثتی، ۳۲ مرکز مشاوره ژنتیک در سطح استان خدمات رایگان به مراجعان ارائه می کنند.

چالش های پیش رو

درحال حاضر، سازمان بهزیستى و تأمین اجتماعى درحوزه‌ هاى فعالیت خود با چالش هاى مختلفى روبه‌رو است. گسترش پدیده‌ هاى مختلفى که تحت عنوان آسیب ‌هاى اجتماعى مطرح هستند: افزایش اعتیاد و معتادان، کودکان بد سرپرست یا بى ‌سرپرست، خیابانى، زندانیان، افزایش بزهکارى، فرار دختران و پسران، گسترش روزافزون سالمندى و تعداد سالمندان، افزایش تعداد معلولان شناخته‌شده و درخواست هاى آنان و خانواده‌هایشان براى دریافت خدمات توانبخشى و اجتماعى، مناسب‌سازى محیطى و نگرشى براى پذیرش این گروه از معلولان در جامعه، موضوع اشتغال معلولان، برنامه‌هاى غربالگرى و پیگیرى در زمینه ‌هاى نابینایى، ناشنوایى، کم‌ توانى ذهنى و پیشگیرى از حوادث و نیز پیشگیرى ازکودک ‌آزارى، فرار دختران و پسران، اعتیاد، بزهکارى و طلاق … موضوعات مهمى هستند که باید به ‌طور جدى به آن ها توجه شود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *