به ازای هر ۸ مرد معتاد یک زن معتاد می‌شود

استاد سوادکوهی جامعه شناس و مدرس دانشگاه در گفتگو با کیمیای وطن:

به ازای هر ۸ مرد معتاد یک زن معتاد می‌شود

زهرا نصیری

متاسفانه اغلب افراد اعتیاد را در زنان یک موضوع غیر اخلاقی در نظر می‌گیرند تا یک بیماری، در واقع نگرش‌های اجتماعی منفی موجود درباره رفتار غیر اخلاقی زنان معتاد مانعی بزرگی در راه درمان اعتیاد زنان را سبب شده است. به عقیده کارشناسان مسائل اجتماعی، اگر چه مصرف حشیش و الکل در دختران دانشجو نادر به نظر نمی‌رسد ولی لازم است پیش‌بینی منابع مداوم تولید اطلاعات صحیح، به ویژه به تفکیک جنسیت برای حساس‌تر کردن مسئولین پیش‌گیری و درمان اعتیاد زنان انجام شود.

به گفته سوادکوهی جامعه شناس و استاد دانشگاه در کشور ما، در حال حاضر هیچ‌گونه خدمات اختصاصی برای اعتیاد زنان وجود ندارد و حتی برخی از خدمات و مراکز فقط به مردان اختصاص دارند. لیکن با توجه به این‌که مصرف مواد در زنان ناهنجارتر از مردان تلقی می‌شود، زنان معمولاً از مراجعه به مراکز درمانی معتادان که بیشترین مراجعه‌کنندگان آنها مردان هستند اکراه دارند.

آماردقیقی از معتادان زن درجامعه نداریم

وی درگفتگو با خبرنگار کیمیای وطن از نبود آمار دقیق از میزان جمعیت زنان معتاد در کشورمی گوید و به این مساله اشاره دارد که بر اساس برخی پژوهشها ۶/۹ درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

سوادکوهی، معتقد است وقتی زن در یک خانواده دچار اعتیاد می‌شود ارکان خانواده مستعد هم پاشی می‌شود و فرزندان نیز بخصوص دختران خانواده در نتیجه همانند سازی با مادر و مشکلات عاطفی ناشی از مصرف مواد دچار انحرافات و مسائل و پیامدهای جبران ناپذیری می‌شوند.

وی بااشاره به آماروزارت بهداشت در مورد زنان معتاد از رقم یک زن معتاد به ازای ۸ مرد معتاد گزارش می‌دهد و می‌گوید: برخی گزارش‌ها هم بر این امر تاکید دارد که در مقابل هر ۱۰۰ مرد معتاد ۷ زن معتاد در کشور وجود دارد. از سوی دیگر به گفته مسوولان زندان‌های کشور در حال حاضر ۵۰ درصد زندانیان زن در رابطه با مواد مخدر و اعتیاد در زندان هستند که به نقل از همین مسوولان این آمار در سالهای اخیر افزایش نیز داشته است.

اعتیاد مخفی درزنان و دختران

سواد کوهی گفت: با وجود آمار و اطلاعات پراکنده و مقدماتی، دیگر نمی‌توان به راحتی گفت چه میزان ازجمعیت زنان گرفتار مواد مخدر و پیامدهای آن هستند، این در حالی است که بسیاری از زنان و دختران نیز به دلیل برچسب‌هایی که به یک زن و دختر معتاد در جامعه ما زده می‌شود کمتر تصور مراجعه به مراکز خود معرف را دارند لذا اغلب، اعتیاد در زنان و دختران پنهان مانده و بخش قابل توجهی از جمعیت معتادان زن کشور درآمار گنجانده نمی‌شود.

وسعت اعتیاد درکشورشناخته شده نیست

وی تاکید کرد: نه تنها درفرهنگ ایرانی بلکه در اکثر فرهنگ‌های دنیا، به زنان معتاد عمدتاً به چشم افراد بی بند و بار و بی عفت نگریسته می‌شود، و اگر چنین زنی خانواده نیز داشته باشد، خانواده وی نیز از این انگ‌ها و برچسب‌ها مصون نخواهد بود. این استاد دانشگاه ادامه داد: وسعت و ماهیت سوءمصرف مواد و اعتیاد در زنان کشورمان کم‌تر شناخته شده است، به همین علت به نیازهای آنان در برنامه‌ریزی‌های مربوط به اعتیاد توجه نمی‌شود. آمارها نشان دهنده این است که میزان مصرف هروئین در معتادان زن و تعداد زنان مصرف‌کننده تزریقی مواد در کشور بین ۴ تا ۹ هزار نفراست.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *