به بهانه خداحافظی محرم نویدکیا از فوتبال میراث محرم

 

پوریا قلی پور

شماره ۴ معروف سپاهان سرانجام کفش‌ها را آویخت و برای همیشه از مستطیل سبز خداحافظی کرد. محرم نوید کیا متعلق به نسل طلایی فوتبال ایران بعد از انقلاب بود که نتوانست به آنچه استحقاقش را داشت در فوتبال دست پیدا کند. البته او تنها قربانی آن نسل نبود و بسیاری دلایل پیدا و پنهان باعث شد او هم مانند ایمان مبعلی، جواد کاظمیان، ناجی بداوی، جلال کاملی، آرش برهانی، هادی شکوری، مهرزاد معدنچی، سیاوش اکبرپور و … نتواند به آنچه می‌خواهد برسد.

یک بازیکن خاص

محرم نویدکیا بازیکن خاص فوتبال ایران بود. بازیکنی نه شبیه علی کریمی و مجتبی جباری؛ بلکه بازیکنی شبیه خودش. محرم به همان اندازه که در فوتبال خاص بود اخلاقیات منحصر به فرد خود را داشت. کمتر مصاحبه می‌کرد و فوتبالش بیشتر از مصاحبه‌هایش در چشم بود. نیاز به اشاره نیست که پاس‌هایش ناب و دقیق و در یک کلام میلی متری بود. علاقمند به بازی ترکیبی بود و حامی خوبی برای سانتر فوروارد بود و میل به گلزنی داشت. محرم اگر به اندازه‌ای که توان فنی داشت، توان بدنی هم داشت، می‌توانست در فوتبال ایران هم خود نمایی کند. این بهانه‌ای شد که در بوخوم روزهای خوبی را در بوندس لیگا تجربه نکند. واقعیت این است که فشار بدنی در فوتبال حرفه‌ای بالاست و محرم خیلی زود راه خود را از فوتبال آلمان جدا کرد و دوباره به ایران برگشت. محرم اگر در شروع فوتبال بهتر بدنسازی می‌کرد و فوتبال حرفه‌ای این موقعیت را برای وی مهیا می‌کرد که تغذیه و تمرینات حرفه‌ای‌تری داشته باشد، شک نکنید فشار بازی در بوندس لیگا را تجربه می‌کرد و به همین بهانه حضور بیشتری در تمرینات تیم ملی می‌داشت.

سپاهان و محرم

محرم یک نوید خوب برای فوتبال اصفهان بود. استراتژی بازی سپاهان در سال‌های اخیر روی توانمندی‌های فنی محرم چیده شد. بازی ترکیبی سپاهان با حضور فرهاد کاظمی در سپاهان شکل گرفت. آن روزها محرم یک بازیکن جوان بود که در سیستم ۳-۳-۴ فرهاد کاظمی خودنمایی می‌کرد و موفقیت‌های سپاهان به جایی رسید که در فوتبال ایران قطب شد و در آسیا هم به روی سکو رفت. محرم رفت اما ایده‌های او می‌تواند در سپاهان کارگشا باشد. اگر وی تجریبات موفقیت خود را به نخبه‌های سپاهان انتقال دهد، می‌تواند این تیم و جوانانش را به روزهای خوب راهنمایی کند. هرچند حضور محرم در یکی دو سال اخیر با حواشی همراه بوده، اما مهره گرانقدری چون محرم را باید بیشتر قدر دانست.

میراث محرم

میراث محرم برای سپاهان دو سمت مثبت و منفی دارد. در سوی منفی بازیکن سالاری قرار دارد که در این سال‌ها به شدت به سپاهان ضربه زده است و باید هم برای مدیران و هم برای طرفداران تیم سپاهان یک درس عبرت ارزشمند باشد زیرا در فوتبال مدرن بازیکن سالاری جایی ندارد در سوی مثبت نیز میراث محرم برای سپاهان تعصب و غریت نسبت به پیراهن و باشگاه است که این روزها در فوتبال ایران عنصری کمیاب است و باید افرادی همچون محرم الگوی نسل‌های بعدی باشگاه سپاهان باشند.

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *