بی انگیزگی درتیم ملی والیبال ایران موج می زند!

اصغر قلندری

باخت های پی درپی تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال نشان دهنده این حقیقت است که بعضی ازملی پوشان با تجربه ومیدان دیده جهانی ازروزهای اوج خود فاصله گرفته‌اند وکاملا بی تفاوت وبی انگیزه شده‌اند!؟

پوست اندازی وجوانگرایی در تیم ملی توسط ایگور کولاکوویچ سرمربی مونته نگرویایی هم چاره ساز نبوده ودردی ازمشکلات تیمی وضعف هایی که بی انگیزگی بزرگترها مسبب آنها دردو هفته گذشته بوده را، دوا نکرده است.

متاسفانه به وضوح شاهدیم پس ازانجام شش بازی طی دوهفته اول ودوم هنوزآقای کولاکوویچ نتوانسته است ترکیب اصلی تیم را شناسایی کند وبا ترکیب‌های گوناگون سعی درهماهنگی بیشتر تیمی دارد. مضاف به اینکه درلحظاتی که می‌بیند کاری ازیاران اصلی ساخته نیست از سرناچاری ورفع تکلیف به یکی دو بازیکن جوان ترمیدان می‌دهد.! واین سئوال را پیش می‌آورد که اگر قراراست بامهره های اشباع شده بازی‌ها را ببازیم، بهتر که با ترکیب جوانان پرانگیزه، پرشوروجویای نام به میدان برویم تا درصورت باخت، بازنده سرفراز باشیم واستدلالمان هم منطقی است که به جوان‌ها میدان می‌دهیم تا برای حضور درجام جهانی والمپیک آماده شوند.

آخرین خبرها حکایت از آن دارد که سید محمد موسوی که ازناحیه زانو آسیب دیده است به اتفاق فرهاد سال افزون ومیثم صالحی اردوی تیم ملی را به مقصد تهران ترک کرده‌اند و مسعود غلامی، محمدطاهر وادی و امیر حسین توخته به عنوان بازیکنان جایگزین رهسپار اوفای روسیه محل برگزاری رقابت‌های هفته سوم می‌شوند!

حال باید ببینیم با این تغییرات و جابجائی ها یی که صورت گرفته است وضعیت تیم ملی کشورمان در هفته سوم بهبود می‌یابد ودرد تیم ملی درمان می‌شود یا باید به دنبال راهکاری تازه باشیم؟!

به هرحال تیم ملی والیبال ایران با ۱۴ بازیکن ملی پوش در رقابت‌های هفته سوم به میدان می‌رود که عبارتند از: (سعید معروف، محمد طاهروادی پاسور) امیرغفور، صابر کاظمی، میلاد عبادی پور، مسعود غلامی، فرهاد قائمی، مجتبی میرزا جانپور، علی شفیعی، امیر حسین توخته، مرتضی شریفی، سامان فائزی، و دو یارآزاد (لیبرو) سیامک مرندی (مهدی) ومحمد رضا حضرت پور.

واما درهفته دوم رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال، تیم ملی کشورمان با دو چهره متفاوت ظاهرشد دراولین بازی مقابل تیم آرژانتین که ازحساسیت فوق العاده ای برخورداربود، با انگیزه وتلاشی چشمگیر با حساب سه بردو میزبان را به زانو درآورد و ۲ امتیاز ازسه امتیاز این بازی سخت ونفس گیررا به چنگ آورد. اما در دو دیداربعدی برابرتیم های ایتالیا و کانادا به استثنای یک ست مقابل کانادا بی انگیزگی بزرگترهادر تیم ملی موج می‌زد وبیداد می‌کرد!؟

به یقین بینندگان این دو دیدار براین باور با ما هم عقیده‌اند که بی میلی بیش ازتلاش وکوشش برای برد به چشم می‌خورد! به ویژه یاران ما دربازی با تیم ایتالیا (تیمی که درمصاف با آرژانتین بازنده شده است) عملکردی خیلی ضعیف، کم انرژی وبی انگیزه داشتند!

با نگاهی اجمالی به آماربازی ایران– ایتالیا این سه مورد ضعف که عامل باخت سه بر صفرایران بوده است بیشترآشکارمی شود که باید توسط کارشناسان ومربیان متخصص ریشه یابی گردد. دراین دیدارآمار نشان داد که تیم ایتالیا در زدن سرویس، آبشار برتراز تیم ایران بود، تنها نقطه قوت تیم ما در دفاع روی تور بود که ۶ دفاع در مقابل ۵ دفاع ایتالیا مؤید این ادعا است، اما در دریافت‌ها به خصوص دریافت‌های اول تیم ایتالیاعملکردبهتری داشت. درپایان این دیدارایوان زایتسف با (۱۶ امتیاز) بهترین و امتیاز آورترین بازیکن میدان بود. با این حال امتیاز آورترین بازیکن تیم ایران میلاد عبادی پور بود با (۱۲) امتیاز وامیرغفورکه دراکثر مسابقات امتیاز آورترین بازیکن بوده با (۸) امتیازپشت سرعثمانی خوان تورنا (۱۱) امتیازی در رده چهارم قرارگرفت که حکایت از بی انگیزگی یاران ما دارد.

در بازی با تیم کانادا باید گفت که تیم ما بازی خوبی ارائه کرد واکثر بازیکنان ما به استثنای سید محمد موسوی و مجتبی میرزا جانپورکه عملکردی در حد واندازه های خودشان نداشتند، خوب ظاهرشدند ومی توان گفت که پیروزی برابر کانادا دور از دسترس نبود اما آقای آنتیگا با تایم اوت‌های به موقع وتعویض های اثرگذار بازی را از چنگ ما درآورد وبه برتری سه بر یک دست پیدا کرد. امیدواریم با نگاهی کارشناسانه به دو بازی با ایتالیا وکانادا و رفع ضعف‌های مشهود درتیم ملی به ویژه سرویس ودریافت در هفته‌های بعدی بازی‌های بهتری را از تیم ملی شاهد باشیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *