تأثیر کاربرد موضوع درسی در زندگی دانش‌آموز کمک به یادگیری بهتر است

فرزانه افضل

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره کشوری الگوهای تدریس برتر با حضور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، مدیران و مدرسان منتخب دروس مختلف از سراسر کشور، مدیر کل و دیگر مسئولان آموزش و پرورش در اصفهان برگزار شد.
علی‌اکبر کمالی، مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان، هدف از برگزاری جشنواره الگوهای تدریس برتر را دستیابی به روش‌های نوین تدریس، رقابت علمی سالم بین همکاران به منظور کشف استعدادها، اطلاع از نظریه‌های یادگیری در تدریس، بهبود عملکرد آموزش و پرورش و ایجاد زمینه بروز خلاقیت و نوآوری در استعدادهای همکاران و دانش‌آموزان در تعامل با یکدیگر عنوان کرد.
وی گفت: باید در پایان هر برنامه، ارزیابی‌ای از اینکه چقدر به اهداف رسیده‌ایم، داشته باشیم.
کمالی با اشاره به اینکه در ارزیابی تدریس، محل استقرار درس ریاضی به صورت حضوری در اصفهان برگزار شد، از وجود نقاط قوت و مأیوس‌کننده‌ای که در حوزه درس ریاضی شناسایی شد، ابراز نگرانی کرد و افزود: ۴ گروه تحقیقات در این درس مشخص شده‌اند؛ گروه اول به تخصصی‌بودن درس ریاضیات و اینکه چرا در بعضی دروس دانش‌آموز درگیر کلاس نمی‌شود، می‌پردازد؛ گروه دوم تحقیقات درباره مشکلات کتاب‌های درسی ریاضیات و مشکل تدوین کتاب‌ها و ترتیب مطالبی است که برای آموزش متوسطه درنظر گرفته شده است؛ گروه سوم مربوط به روش‌های ارزیابی آموخته‌های دانش‌آموزان، روش‌های تهیه سؤال و آزمون‌هاست و گروه چهارم تحقیقات، نحوه برخورد اولیه اندیشه‌های عاطفی و پیش‌نیازهای عاطفی است که باید بررسی شوند.
وی گفت: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد نگرش منفی نسبت درس ریاضیات وجود دارد و نحوه برخورد آموزگار و خانواده در این زمینه، غیرقابل انکار است.
مدیر کل آموزش و پرورش تأکید کرد: بهبود و اصلاح روش‌های تدریس نقش مهمی در ایجاد نگرش مثبت نسبت به هر موضوع درسی، به‌ویژه ریاضیات دارد؛ همچنین در فلسفه تعلیم و تربیت، دانش‌آموز باید بداند هر موضوع درسی با کدام بخش از زندگی او مرتبط است و چه کاربردی دارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *