ترامپ و سیاست تحریم نفتی ایران

نفیسه الله دادی

آمریکا پس از خروج از برجام، تحریم‌ها و فشارهای شدیدی را علیه ایران طرح‌ریزی کرده است؛ ازجمله تحریم نفت ایران است که آمریکا مدعی است صادرات نفت ایران باید متوقف شود.
چنانچه ایران به‌عنوان یکی از صادرکنندگان بزرگ نفت، صادراتش متوقف شود، قیمت نفت افزایش خواهد یافت. اگرچه اکنون عربستان مدعی شده است می‌تواند این خلأ را جبران کند، اما طبلی توخالی بیش نیست.
از سوی دیگر به نقل از رویترز، رابطه معکوس میان اولویت نخست سیاست خارجی ترامپ (تشدید تحریم‌ها علیه ایران) و وعده انتخاباتی وی (پایین‌نگهداشتن قیمت بنزین)، علت اصلی اظهارنظرهای گاه و بیگاه ترامپ را درباره قیمت نفت توضیح می‌دهد. کاخ سفید یا باید صادرات نفت ایران را به صفر برساند یا اینکه قیمت بنزین را در آمریکا متعادل سازد. انجام هر دو کار به‌ صورت همزمان امکان‌پذیر نخواهد بود.
باید گفت اجرای سختگیرانه تحریم‌های نفتی علیه ایران و حذف ۲ میلیون بشکه از نفت این کشور از بازار نفت موجب کاهش هرچه بیشتر شکاف بین عرضه و تقاضا خواهد شد و محتمل‌ترین نتیجه این وضعیت، افزایش بیشتر قیمت بنزین و گازوئیل در آمریکا و کاهش رشد اقتصاد جهانی خواهد بود.
به نظر می‌رسد با اجرای این سیاست، آمریکا اولین کشور متضرر خواهد بود؛ بنابراین باید انعطاف به خرج دهد.
به گزارش «بلومبرگ» یک مقام وزارت خارجه گفته است: آمریکا قرار است براساس بررسی‌های «موردی» به بعضی کشورهایی که قصد خرید نفت از ایران را دارند، پس از اعمال تحریم‌ها معافیت اعطا کند.
براساس این گزارش، این اظهارات «برایان هوک»، رئیس بخش سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا، نشان‌دهنده نرم‌ترشدن موضع دولت آمریکا در برابر ایران است. هدف آمریکا از چنین سیاست‎های تحریمی، ضربه‌زدن به صادرات نفت ایران و به صفر رساندن عواید آن است. باید گفت تحریم نفتی ایران در این شرایط نوعی خودزنی است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *