تفاوت روحیه شهادت طلبی با روحیه جنگی و یا انتحار

دکتر محمد جواد قاسمی

اگر چه شهادت با مفاهیم مشابه آن که در دنیا مطرح شده به هیچ وجه قابل مقایسه نیست؛ اما  برای رفع برخی از شبهات بد نیست به برخی از تفاوت های اساسی میان شهادت و انتحار که در اسلام به عنوان تهلکه شمرده شده است اشاره کنیم از جمله :

۱-شهادت به عنوان آخرین راه کار و از روی اضطرار، برای حفظ اسلام ازخطر حتمی و نوعی جهاد به شمار می آید؛ که زیر نظر ولی خدا و با فرمان امام معصوم یا جانشین او انجام می پذیرد؛ اما عملیات انتحاری به عنوان اولین راه کار و به دستور نظام سلطه برای کشتار عمومی و ایجاد رعب و وحشت و جنگ روانی انجام می گیرد.

۲-شهادت دارای مقصد شرعی و عقلی بوده و دارای نتایج دنیوی و اخروی بسیار است؛ اما عملیات انتحاری مخالف شرع و عقل بوده و امری خطرناک و وحشت آفرین برای بشریت است .

۳- انفاق مال و جان و شهادت طلبی در حقیقت نجات از تهلکه  گمراهی و تباهی فرد و جامعه است ، اما عملیات انتحاری پرتاب خود و جامعه دروادی  هلاکت و نابودی است .

۴- شهادت محبوب اولیا الهی و هنر مردان خدا است ،اما تهلکه و انتحار مبغوض خدا و معتقدان به معاد و دین الهی است .

۵- شهادت حاکی از شهود و عرفان و حضور آگاهانه شهید نسبت به مسیر و شناخت دو اردوگاه حق و باطل است ؛ اما انتحار در اوج بی خبری و جهالت و از روی تعصبات کورکورانه فرد انتحاری است.

۶- شهادت عامل تقویت اردوگاه حق و عامل افتخار مظلومان و موجب عصبانیت سران استکبار است ؛ اما انتحار موجب تقویت اردوگاه باطل و رضایت جبهه استکبار و خشم و نفرت خدا و مردم .

کارکردهای روحیه شهادت طلبی

روحیه شهادت طلبی در حوزه های مختلف می تواند دارای کارکردهای بسیارباشد از جمله:

۱-در حوزه های تربیتی .می تواند بهترین شیوه برای رشد معنوی و مقابله با نفس اماره و مفاسد اخلاقی به ویژه در قشر جوان باشد که می توان به عنوان نمونه به دوران دفاع مقدس اشاره کرد. شهدا نقش الگو دهی و خوشایند سازی تربیت دینی  را ایفا می کنند و باید با استفاده از ابزارهای آموزشی همچون فیلم ،طراحی، نقاشی وطراحی از این روحیه بهره جست .

۲-در حوزه های اجتماعی . می توان گسترش حیات طیبه انسانی ،ایثار وگذشت، تحمل سختی ها ، محبت و همراهی و خدمت رسانی  به مردم را توسط همین روحیه در همه اقشار احیا نمود.

۳-درحوزه های سیاسی . اقتدار ملّی، وحدت و انسجام ملی،  بصیرت عمومی ، استکبار ستیزی ، تحول گرایی، تکلیف گرایی، اصلاحگری، امر به معروف و… از ثمرات این روحیه به شمار می آید.

۴- درحوزه های نظامی گری . افزایش قدرت بازدارندگی ،امنیت ملی، اقتدار، استقامت و پایداری …

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *