تکرار جنگ پیش‌دستانه

نفیسه الله دادی

استراتژی جنگ پیش‌دستانه توسط آمریکا در دوران بوش طراحی و اجرا شد. در تعریف جنگ پیش‏دستانه عنوان شده است: «هنگامى که تهدیدى آن‏چنان قریب‏الوقوع برق‏آسا باشد که چاره‏اى جز پیش‏دستى وجود نداشته باشد، باید به آن دست یازید»؛ به بیانی دیگر: «به دشمن خود حمله و آن را خلع ‏سلاح کن پیش از آنکه به تو حمله کند.»
به نظر می‌رسد ترکیه نیز از این استراتژی برای حمله به عفرین سوریه بهره برده است. هدف ترکیه از اجرای این عملیات، سرکوب شبه‌نظامیان کرد است. ترکیه این شبه‌نظامیان را «تروریست» می‌نامد.
نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه، در رسانه‌های این کشور اعلام کرد که عملیاتِ از پیش طراحی‌شده شاخه زیتون، به دنبال «نابودی نیروهای شبه‌‌نظامی یگان‌های مدافع خلق» است.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز پیش‌تر هدف از آغاز این حمله را «پاک‌سازی تروریست‌ها» و ایمن‌سازی مرزهای جنوبی ترکیه اعلام کرده بود. با توجه به تأکید مسئولان ترکیه باید گفت شباهت زیادی میان دلایل و اهداف جنگی ترکیه در عفرین و نیز استراتژی جنگ پیش‌دستانه وجود دارد.
ترکیه ازجمله سه کشوری بود که برای صلح در سوریه در اجلاس‌های آستانه و سوچی حضور داشت که با این اقدام جنگ‌طلبانه ترکیه در تعارض است. البته به نظر می‌رسد این اقدام ترکیه پاسخی است به اقدامات آمریکا در ترکیه؛ خصومت ترکیه و آمریکا، حمایت نظامی روزافزون آمریکا از کُردها و تمایلات جدایی‌خواهانه آنان چه در شمال سوریه و چه در عراق و طبیعتا در شرق ترکیه؛ زیرا ترک‌ها معتقدند برخلاف آنچه مسئولان آمریکایی می‌گویند هدف از این حمایت که شامل سلاح و تجهیزات نظامی سنگین است، مبارزه با داعش نیست؛ اما حتی اگر نیت ترکیه خیر هم باشد، باز هم باید گفت جنگ ذاتا مخرب و آسیب‌زاست. جنگ پیش‌دستانه آمریکا در افغانستان، تبدیل به جنگی فرسایشی شد؛ اما درباره ترکیه فعلا قابل پیش‌بینی نیست که آینده عفرین و سوریه چه خواهد شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *