جایگاه ارتباط شنیداری و گفتاری

دکتر محمد جواد قاسمی استاد و پژوهشگر دانشگاه

ارتباط بادیگران، اعم از بیانی و غیر بیانی، از مبانی تمدّن ساز زندگی اجتماعی انسان به شمار می­آید در این میان، ارتباط شنیداری وگفتاری قسمت عمده ارتباطات آدمی را تشکیل می­دهد و از سوی دیگر، بخش قابل توجّهی ازعمر انسان صرف شنیدن وگفتن می­شود وگاه کلمه یا جمله­ای زندگی دنیوی یا اخروی اورا دگرگون می­سازد. وبه گفته مولوی :

عالمی رایک سخن ویران کند            روبهان مرده را شیران کند[۱]

گاه یک جمله موجب ایمان وحیات جاودانه می­گردد[۲] وگاه موجب کفر وهلاک ابدی می­شود.[۳]

و به گفته عارف سالک ،آیه الله حسن زاده آملی :«ااز اهمّ مراقبات این است که انسان، مواظب واردات وصادرات دهان (وگوش )خود باشد…انسانی که واردات گوشش یاوه  و هرزه و گزاف است صادراتش هم آلوده است. حرف­ها و افسانه­های باطل، دهن وذهن را کج ومعوج می­کند.»[۴]

و در جای دیگر می­گوید: گوش ، دهان جان است، غذای جان رادر ابتدای امر باید از راه گوش که دهان اوست به او داده وپس از آنکه نیرو گرفت دهان­های دیگر برایش باز می­شود.[۵]

به کارگرفتن توصیه­ها وقوانین گفتاری وشنیداری پیشرفته ودقیق وکارآمد قرآن کریم، به طورقطع ما را دراین نوع ارتباط، قدرتمند می­سازد وآسیب­ها وموانع رابر طرف خواهد ساخت.

شنیدن هدفمند

شنیدن مؤثّر وهدفدار، تأثیر جاودانه­ای در زندگی دنیوی و اخروی انسان دارد، تا جایی که قرآن کریم از زبان جهنمیان می­فرماید :« وَ قَالُواْ لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فىِ أَصحَْابِ السَّعِیرِ (ملک ۱۰)

و مى‏گویند: «اگر ما گوش شنوا داشتیم یا تعقّل مى‏کردیم، در میان دوزخیان نبودیم!»

قرآن کریم پیش ازپرداختن به قوانین ظاهری ورفتارشناسانه وشنوایی حسی در ارتباط شنیداری، برمحتوای پیام وگوش دل سپردن وشنوایی باطنی وحقیقی تأکید کرده ومردم را به شنیدن مؤثّر (استماع ) فرا خوانده است .

دانشمندان علوم ارتباطات، شنود مؤثّر را یکی از مهارت ­های ارتباطی بسیارمهم و فوق ­العاده دشوار دانسته و چنین تعریف کرده­اند:

«فرایند کشف رمز وتعبیر وتفسیر پیام­های کلامی را به طور فعّال شنود مؤثّر گویند،که به توجّه شناختی وپردازش اطلاعات نیازمند است،درحالی که صرف شنیدن نیاز به توجّه پردازش ندارد ».[۶]

از آنجا که معمولاً آدمی ازنظر روان­شناسی درحالت تهاجمی بیش از حالت تدافعی ارضا می­شود، شنود مؤثّر برای او دشوارتر از گفتار است. هرچند گفتن را به جان کندن وشنیدن را به جان پروردن تشبیه نموده­اند، باید توّجه داشت که شنیدن برای بسیاری ازمردم خسته­کننده­تر از گفتن است.[۷] این بدان خاطر است که توان اندیشه آدمی وشنیدن بسیار سریع­تر از گفتن است.گوینده ممکن است درهردقیقه ۱۲۵ کلمه بگوید،درحالی که ذهن توانایی پردازش ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه در دقیقه رادارد واین فرصت اضافی موجب پراکندگی ذهن وعدم تمرکز او می­شود، به صداهای اطراف گوش فرا می­دهد واحساسات وموانع فراوان خارجی، مانع شنود اثربخش می­گردد.[۸] وازاین رو بیشتر آدمها گوش شنوا ندارند.

أَمْ تحَْسَبُ أَنَّ أَکْثرََهُمْ یَسْمَعُونَ أَوْ یَعْقِلُونَ ( فرقان  .۴۴) یا گمان دارى که بیشترشان مى‏شنوند یا مى‏اندیشند؟

۱٫مولوی، مثنوی معنوی دفتر اول ص ۸۳ انتشارات طلوع ۱۳۶۹ ش

  1. «قولوا لا اله الا الله تفلحوا»
  2. توبه : ۷۴ یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا کَلِمَهَ الْکُفْرِ وَ کَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ یَنالُوا وَ ما نَقَمُوا إِلاَّ أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُه

۱٫هفته نامه پرتو ،سال پنجم ،ش۲۲۸،ص۸

۲٫حسن زاده آملی  انسان وقران ص۴۹ تهران چاپ دوم . انتشارات الزهراء(۱۳۶۹ ش)

  1. رضاییان علی، مدیریت رفتار سازمانی ص ۲۴( به نقل از alpana yelsey) انتشارات دانشگاه تهران ۱۳۷۴ش

۲٫همان.

۳٫همان، ص ۲۴۴

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *