جدال با کولاک و برف

هامون رشیدیان

۵ روز از سقوط تلخ هواپیمای تهران یاسوج گذشت با این حال همچنان بزرگترین مشکل برای انتقال اجساد قربانیان این حادثه ناگوار شرایط جوی و کولاک و برف در منطقه است. ارتفاع ۴۰۰۰ متری، وزش باد با سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و دمای منفی ۲۰ درجه باعث شده تلاش‌ها برای انتقال اجساد و همچنین یافتن جعبه سیاه هواپیما همچنان ناکام بماند. بر اساس آخرین اخبار دریافتی از محل حادثه تعدادی از اجساد به پایین کوه منتقل شده است اما به دلیل اینکه جسد کاملی در محل حادثه کشف نشده تا زمانی که کل اجساد به مراکز تخصصی منتقل نشور امکان تحویل قربانیان حادثه به خانواده‌ها وجود ندارد. با این حال تلاش‌ها برای یافتن اجساد حتی با وجود شرایط آب و هوایی بسیار طاقت فرسا همچنان ادامه دارد و گروه‌های تجسس ارتش و هلال احمر با همراهی تعدادی از هیمالیانوردان با تجربه در کمپ‌هایی در نزدیکی محل حادثه اتراق کرده‌اند تا به محض بهتر شدن وضعیت آب و هوا کار تجسس و انتقال اجساد را به پایان برسانند.

یافتن جعبه سیاه

بعد از انتقال اجساد قطعاً مهمترین موضوع یافتن جعبه سیاه و رمز گشایی علت سقوط هواپیما است. اگر چه حدس و گمان‌ها درباره علت حادثه همچنان ادامه دارد اما تا زمان یافتن جعبه سیاه هیچکدام از این اظهارنظزها کارشناسانه نیست و نمی‌تواند گره کور این ماجرای تلخ را باز کند.

به گفته معاون عملیات سازمان امداد و نجات امدادگران مستقر در کمپ شماره یک که در ارتفاع ۴۰۵۰ هستند اذعان کردند که بارش برف در برخی مناطق بیش از یک متر است و عملاً با توجه به بارش برف امکان حرکت رو به جلو نیست و سعی کردند به اعضای کمپ شماره دو ملحق شده و از آن طریق پایین بیایند.

فتحی با بیان اینکه نیروهای آماده ما در هر دو جبهه شمالی و جنوبی آماده هستند در صورت بهبود وضعیت هوا مجدداً به منطقه اعزام شوند گفت: این در حالی است که سازمان هواشناسی اعلام کرده در روزهای آینده بارش‌های شدیدتری در منطقه خواهیم داشت و به نظر می‌رسد روند بارش تا دوشنبه همچنان ادامه خواهد داشت و قطعاً با این وضعیت اعزام تیم‌های تخصصی به منطقه می‌تواند برای تیم‌ها مشکل زا باشد.

وی افزود: لذا با توجه به جلسات و هماهنگی‌هایی که با مدیریت بحران انجام شد، رئیس سازمان مدیریت بحران اعلام کردند که عملیات متوقف شود و ما با حفظ آمادگی تیم‌ها در پایین دست منتظر هستیم تا به محض بهبود هوا، تیم‌ها به ارتفاعات منتقل شوند.

فتحی افزود: بالگردها در استان یاسوج و اصفهان نیز مستقر و آماده هستند تا در صورت بهبود شرایط جوی نسبت به انتقال امدادگران به بالا و انتقال اجساد اقدام کنند.

پرواز شماره ۳۷۰۴

گفتنی است پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان از تهران به یاسوج با ۶۰ مسافر و ۶ خدمه صبح یکشنبه گذشته در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط کرد.

این هواپیما از نوع ای تی آر ۷۲ پس از ۵۵ دقیقه پرواز از صفحه رادار مرکز کنترل محو شد و بر اساس گزارش اورژانس کشور در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم سقوط کرد.

این هواپیما هر روز دو پرواز رفت و برگشت در مسیر تهران به یاسوج انجام می‌داد که در هر نوبت به طور میانگین ۵۰ تا ۶۰ مسافر را جا به جا می‌کرد.

روز سه شنبه پس از ۴۸ ساعت جست و جو لاشه این هواپیما در کوه‌های نقل در مرز بین شهرستان‌های سمیرم استان اصفهان و دنا در کهگیلویه و بویراحمد پیدا شد.

در روزهای چهارم و پنجم به علت شرایط نامساعد هوا و بارش برف و باران و وزش باد عملیات جست‌وجوی پیکر جانباختگان نیمه‌تمام ماند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *