جدال لیگ به آسیا کشید

هامون رشیدیان

امروز در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ دو تیم ایرانی ذوب آهن اصفهان و استقلال تهران به مصاف هم خواهند رفت. هر چند حذف هواداران ایرانی ترجیح می‌دادند دو تیم ایرانی در این مرحله مقابل هم قرار نگیرند اما در نهایت با توجه به نتایج این دو تیم این اتفاق رخ داد و از حالا می دانیم که حداقل یک تیم ایرانی به مرحله یک چهارم نهایی صعود خواهد کرد. رقابت استقلال و ذوب آهن رقابتی سنتی است و این دو تیم در رقابت‌های لیگ برتر امسال هم رقابت داغی با هم داشتند که در نهایت ذوب آهنی‌ها توانستند جایگاه دوم لیگ را از آن خود کنند و استقلالی‌ها هم موفق شدند جام حذفی را بالای سر ببرند.

ذوب آهن

نزدیک به سه ماه قبل استقلال با وینفرد شفر در ورزشگاه فولادشهر به مصاف ذوب آهن امیر قلعه نویی رفت. عصر روز پانزدهم بهمن ماه نزدیک به ۱۲ هزار نفر تماشاگر حاضر در فولادشهر شاهد برتری ۲-۱ ذوبی‌ها مقابل حریف قدرتمند تهرانی بودند تا بعد از مدت‌ها ترمز نتایج خوب استقلال با مربی آلمانی کشیده شود. شکستی که با گل دقایق پایانی محمدرضا حسینی به ثبت رسید تا بعد از این بازی وینفرد شفر در کنفرانس مطبوعاتی در تشریح روند بازی حرف‌های عجیب و درعین حال جنجالی بر زبان بیاورد. مرد آلمانی که مشخص بود از شکست به ذوب آهن امیر قلعه نویی اصلاً رضایت ندارد با زیر سئوال بردن نمایش میزبان اصفهانی مدعی شد رقیب با فوتبال بزن زیرش و بدون این که تاکتیک خاصی داشته باشد موفق به شکست دادن استقلال روی اتفاقات و توپ‌های هوایی شد. همین صحبت کافی بود تا جنگ‌های لفظی و رسانه‌ای میان مربیان و دو باشگاه به اوج خود برسد و برای مدت‌ها این اتفاقات به سوژه‌ای جنجالی در محافل فوتبالی تبدیل شود. جنگی که به روزهای پایانی بر سر کسب عنوان نایب قهرمانی هم کشیده شد تا سرانجام امیر قلعه نویی در این جنگ برنده شود و با اتکا به برد همان روز مقابل استقلال تیمش را یک پله بالاتر از آبی‌های پایتخت در جدول قرار بدهد.

امیر قلعه نویی در نیم فصل دو عملکرد خیره کننده‌ای در ذوب آهن داشت و این تیم را از یک تیم میانه جدولی به تیمی مدعی قهرمانی تبدیل کرد. بر اساس آمارها ذوب آهن بهترین تیم نیم فصل دوم لیگ بود و شاید اگر بازی‌های این لیگ چند هفته دیگر ادامه پیدا می‌کرد چه بسا ذوب آهن قهرمانی را از پرسپولیس می‌گرفت با این حال ذوبی‌ها در آسیا نتایج خوبی کسب نکردند و با اما و اگر فراوان و کسب ۷ امتیاز موفق به صعود شدند. قلعه‌نویی تا کنون در مجموع ۱۶ بار مقابل استقلال قرار گرفته است که حاصل آن ۸ پیروزی و ۵ شکست بوده است و ۳ بازی هم به تساوی انجامیده است.

استقلال

آبی‌های پایتخت هم مانند ذوب آهن نیم فصل خیره کننده‌ای را در لیگ داشتند. البته نمایش استقلال در آسیا هم تحسین برانگیز بود و این تیم موفق شد از گروه سخت خود به راحتی به مرحله بعدی صعود کند.

استقلال هر چند با قهرمانی در جام حذفی برد کام هوادارانش را شیرین کرد اما یک اتفاق تلخ در جام حذفی باعث شد دیدار امروز استقلالی‌ها سخت‌تر از قبل باشد. مامه تیام گلزن اول استقلالی‌ها که گل قهرمانی این تیم در جام حذفی را هم به ثمر رسانده بود در همان بازی فینال دچار مصدومیت شد و قطعاً به دیدار مقابل ذوب آهن نمی‌رسد. اهمیت تیام زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم استقلال با حضور تیام در اکثر دیدارهای خود به پیروزی رسیده است و این بازیکن در هر دیدار تقریباً یک گل برای آبی‌ها به ثمر رسانده و آمار گلزنی استقلالی‌ها در نبود تیام چندان درخشان نبوده است.

البته تاوان قهرمانی جام حذفی به همین جا منتهی نمی‌شود و اگر زمان سفرهای استقلال را در روزهای اخیر محاسبه کنیم متوجه می‌شویم که بازیکنان استقلال نسبت به ذوب آهن خستگی بیشتری دارند. استقلال پس از پیروزی مقابل سپاهان در هفته آخر لیگ برتر از اصفهان به تهران بازگشت تا تمرینات خود را برای رویایرویی با خونه به خونه بابل در فینال جام حذفی آغاز کند، سپس به خرمشهر سفر کرد و بعد از برگزاری جشن قهرمانی با آن حواشی غیر قابل باور که به گم شدن جام قهرمانی و حتی فرار سید حسین حسینی از دست هواداران منتهی شد به تهران بازگشت و با برگزاری چند جلسه تمرین امروز به مصاف ذوب آهن می‌رود.

شفر برای دیدار امروز به جز تیام احتمالاً وریا غفوری را هم به دلیل مصدومیت در اختیار نخواهد داشت و این موضوع قطعاً روز سختی را برای آبی‌ها در اصفهان رقم خواهد زد.

دیدار تیم‌های ذوب آهن و استقلال در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا امروز با قضاوت جامپی لیدا از کشور ژاپن و از ساعت ۱۹ و ۱۵ دقیقه در ورزشگاه فولادشهر آغاز می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *