حسرت جهانی شدن بر دل هندبال ماند

هامون رشیدیان

تیم ملی هندبال کشورمان با شکست برابر کره جنوبی شانس کسب سهمیه جام جهانی را از دست داد. ملی پوشان هندبال ایران در دومین دیدار خود از مرحله دوم سری مسابقات قهرمانی آسیا مقابل کره جنوبی میزبان به میدان رفتند و با نتیجه ۲۸ بر ۲۵ بازی را واگذار کردند. تیم ملی هندبال ایران که در دور دوم این رقابت‌ها با عربستان، کره جنوبی و عمان همگروه است با دو شکست مقابل کره و عربستان از قرار گرفتن در رده اول و دوم گروه یک بازماند و شانس رسیدن به نیمه نهایی و کسب سهمیه مسابقات قهرمانی جهان را از دست داد. تیم ملی هندبال ایران امروز در ادامه این رقابت‌ها باید در ساعت ۱۱: ۳۰ به مصاف عمان برود. با توجه به دو برد تیم‌های عربستان و کره جنوبی این دو تیم با دو پیروزی به عنوان تیم‌های اول و دوم به مرحله بعدی صعود خواهند کرد و بازی امروز ایران و عمان تشریفاتی خواهد بود. ایران در این دوره از رقابت‌ها امید زیادی داشت تا بتواند با ۷ لژیونر خود به سکوهای آسیایی دست پیدا کند اما معلوم نیست چه اتفاقی افتاد که ایران علیرغم همه شایستگی‌ها و البته امیدواری‌ها نتوانست دو حریف سنتی هندبال آسیار ا شکست دهد و پایانی تراژیک را در این رقابت‌ها رقم زد.

دیدار با کره جنوبی

ایران در دیدارل با کره دو نیمه متفاوت داشت. نیمه نخست این بازی با نتیجه ۱۶ بر ۱۰ به سود کره جنوبی تمام شد. در این نیمه الله کرم استکی (۲)، میلاد مسائلی (۲)، مجتبی حیدرپور (۲)، سید علیرضا موسوی (یک) و سجاد استکی (۳) گل را به ثمر رساندند. محسن باباصفری و سعید حیدری راد دروازه بانان تیم ملی ایران در این نیمه بودند. الله کرم و سجاد استکی در این نیمه با خطا بر روی بازیکنان کره‌ای اخراج دو دقیقه‌ای داشتند.

ملی پوشان هندبال ایران هر چند در نیمه دوم با حساب ۱۵ بر ۱۱ بازی را به سود خود به پایان بردند اما در نهایت ۲۸ بر ۲۵ مغلوب شدند تا با دو شکست از صعود به نیمه نهایی باز بمانند. گل‌های این نیمه را شاهو نصرتی (یک)، پویا نوروزی نژاد (۳)، میلاد مسائلی (یک)، الله کرم استکی (۲)، سجاد استکی (۴)، سید علیرضا موسوی (یک)، امین یوسف نژاد (یک) و مجتبی‌حیدرپور (۲) به ثمر رساندند. سعید حیدری راد و محسن باباصفری دروازه بانان این نیمه بود. امین یوسف نژاد و سید علیرضا موسوی در این نیمه با خطا روی بازیکن کره‌ای دو دقیقه اخراج شدند.

البته تجربه هندبال ایران را نمی‌توان با تجربه ورزشهایی مانند فوتبال و والیبال مقایسه کرد. ایران در هندبال آسیا یک قدرت به حساب نمی‌آید و ما هنوز راه درازی تا رسیدن به تیمی‌هایی مانند عربستان و کره داریم با این حال نسل فعلی هندبال ما یکی از بهترین نسل‌های تاریخ این ورزش است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. نسل طلایی امروز را شاید ما تا سال‌های سال در هندبال کشور نبینیم. بازیکنانی استثنایی مانن برادران استکی، نوروزی نژاد، حیدرپور و … استعدادهایی هستند که با خوش شانسی ناگهان در هندبال ما ستاره شدند زیرا اگر نگاهی به زیر ساخت‌های هندبال داشته باشیم هندبال کشور ما امروز حتی از داشتن یک زمین صددرصد استاندارد هم محروم است بهترین زمین‌های ما نهایتاً استانداردی در حد همین آسیا را دارند. با این شرایط انتظار درخشش از هندبالیست‌های جوان کشور اندکی غیر منصفانه است.

اما از این هم نباید غافل شد که ما می‌توانستیم با برنامه ریزی بهتر و استفاده از مربی با استانداردهای بالاتر از این نسل طلایی نتایج بهتری هم بگیریم. بورت ماجک مربی خوبی است اما ایران برای رسیدن به سکوهای آسیا کسب سهمیه جهانی و المپیک به مربیانی بسیار کارآمدتر نیاز دارد. تجربه موفق کارلوس کی روش در فوتبال این تجربه را در ورزش ما ثابت کرده که تیم بزرگ مربی بزرگ احتیاج دارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *