حضور طولانی آمریکا در افغانستان

نفیسه الله دادی

آمریکا با اقدامی برخلاف موازین بین‌المللی و همچنین قوانین داخلی خود به افغانستان حمله و ادعا کرد گروه‌های تروریستی در این منطقه را برخواهد چید و دموکراسی را به ارمغان خواهد آورد.
اینک تقریبا ۱۷ سال از حضور آمریکا در افغانستان می‌گذرد و دموکراسی‌ای دیده نشده است؛ فقط شکل خفقان تغییر یافته است. سال ۲۰۰۱ ایالات متحده با هدف نابودی گروه‌های خودساخته القاعده و طالبان به افغانستان لشکرکشی کرد و صدها هزار انسان بی‌گناه را در افغانستان و پاکستان به خاک و خون کشید؛ اما نه فقط طالبان و القاعده از بین نرفتند، بلکه در افغانستان داعش نیز به آنها اضافه شده است.
آمریکا برخلاف اظهارات خودش به دنبال افغانستانی ناامن است؛ زیرا با جمع‌کردن داعش در شمال افغانستان درواقع آمریکا تلاش دارد علاوه بر افغانستان و پاکستان، روسیه- چین- هند و ایران را ناامن و درگیر گروه‌های تروریستی هم‌مرز خود کند؛ شاید وقت آن رسیده باشد که این کشورها برای تأمین امنیت ملی خود تا دیر نشده است دست در دست هم بگذارند و دست به کار شوند.
بدیهی است ایران در همکاری با روسیه و ترکیه توانست سوریه را از دام تروریسم رها و از سوی دیگر عراق را پاک‌سازی کند؛ بنابراین دستاورد خوبی در زمینه مبارزه با تروریسم دارد. شاید هم آمریکا با این اقدامات می‌خواهد ایران را وادار به نقض قوانین بین‌المللی کرده و از این موقعیت به نفع خویش استفاده کند؛ اما ایران هیچ‌گاه چنین نخواهد کرد؛ زیرا سیاست ایران مبتنی بر صلح است و بر اصل حاکمیت‌های برابر یقین دارد.
حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان، به‌تازگی هشدار داد که افغانستان از سوی گروه‌های تروریستی خارجی با «تهدیدات جدی» روبه‌روست. با انتقال داعش به افغانستان توسط آمریکا پکیج تروریست‌ها در این کشور تکمیل شده است. حمایت آمریکا از این گروه‌ها و آتش‌افروزی‌ها در افغانستان، حیثیت مدعی حقوق بشر را خدشه‌دار می‌کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *