حق ایران باخت به روسیه نبود!!

اصغر قلندری

بعد ازنمایش قابل قبول وامیدوارکننده نوجوانان تیم ملی ایران و باخت شکوهمند به تیم برزیل (قدرت اول والیبال جهان) همگان براین عقیده هم رأی شدند که تیم ایران هرگز چهره بازنده نداشت وحضور جوانانی همچون امیرحسین توخته ولیبروی جوان محمد رضا حضرت پور (ازخطه آذربایجان) مرتضی شریفی، صابر کاظمی از دیار ترکمن صحرا، شادابی وطراوت وروحیه جنگندگی را به اردوی ایران آورد ودر روزی که مسعودغلامی (از نصف جهان) با درخشش عالی خود حلقه رقابت بین بازیکنان سرعتی زن را تنگ کرده بود و فرهاد قائمی، میلاد عبادی پوروکاپیتان سعید معروف درروزی پر فروغ به سرمی بردند، درمصاف با زرد پوشان برزیل توفانی ظاهرشدند وکولاک کردند! چنانچه درامتیازهای بالای ۲۰ وحتی در ست پنجم امیرغفور به خدمت گرفته می‌شد پیروزی برابر برزیل دور از انتظار نبود.

تیم ایران برخلاف دیداربا برزیل بدون نوجوانانی که اینک به خودباوری رسیده‌اند ودراولین میدان جهانی چهره موفقی را به نمایش گذاشتند برای مقابله با تیم روسیه میزبان مسابقات در سومین روز هفته سوم با ترکیب سعید معروف، امیرغفور، میلاد عبادی پور، علی شفیعی، فرهاد قائمی، سامان فائزی وسیامک مرندی (لیبرو) پای به میدان نهاد ودر یک بازی پرآفت وخیزدرسایه تلاش ودفاع عالی شفیعی وفائزی پس ازتساوی درامتیاز ۲۳ وادامه تساوی تا امتیاز ۲۸ سرانجام ست اول را با حساب ۳۰/۲۸ با برتری پشت سرگذاشت.

ایران ست دوم بدون تغییر درترکیب تیم بازی را دنبال کرد، روسیه در غیاب میخاییلوفو ولوویچ باسرویس های قدرتی و دفاع بلند دیمتری موزراسکی با ۲ مترو ۱۸ سانتی مترقد، ایگور و ولاسیف برتری نسبی داشتند اما پوئن سرویس‌های علی شفیعی که شب پرفروغ دیگری را پشت سرگذاشته بود و پاس‌های هدفمند سعید معروف مانع از اجرای حملات روس‌ها شده بود تا نتیجه را درامتیاز ۱۵ برابر کنند و ۱۸/۱۶ هم جلوبیافتند اما درامتیاز ۲۰/۱۹ نتیجه به سود روسیه تغییرکرد تا آقای کولاکوویچ امیر حسین توخته را جایگزین فائزی کند ودرامتیاز ۲۴/۲۲ میرزا جانپور را هم به کمک بگیرداما این تعویض‌ها سودی نبخشید وست نزدیک وفشرده دوم ۲۵/۲۳ به نفع روسیه تمام شد.

در ست سوم با وجود تلاش جمعی، تیم ایران که فاقد حمایت ازمدافع وپوشش دادن به توپ‌های برگشتی ازدفاع بودبا برتری روس‌ها همراه شد، مضاف به اینکه کاردفاع روی تور درمقابل آبشارهای سرعتی موزرسکی، که بعد ازیکی دو سال دوری از تیم ملی روسیه با بازگشت به آمادگی آرمانی وسرویس های ریسکی وتاکتیک شکن آنتونی کارپوخوف کاراستفاده ازپاس های ترکیبی وآبشارهای پایپ را برای تیم ما بسیاردشوارکرده بود. با این حال بروبچه های پرتلاش والیبال کشورمان به طور مساوی کسب امتیازمی کردند وکاردیدنی فائزی در زدن آبشارهای سرعتی و سرویس‌های امتیاز آورشفیعی وقائمی این تساوی را تا امتیاز ۲۰ در برداشت لیکن دفاع بلند روس‌ها از یکسو وضعف توپگیری مرندی ازسوی دیگردست به دست هم دادند تا روس‌ها ۲۳/۲۱ پیش بیفتند اما جاخالی معروف وسرویس خوبی هم که کاپیتان ایران به ثمر رساند بازی به تساوی کشیده شد و تا امتیاز ۲۵ هم این تساوی ادامه داشت اما علیرغم بازی خوب تیم ایران در نهایت روس‌ها ۲۷ /۲۵ برنده ست سوم شدند وبازی به ست چهارم کشیده شد. ای کاش کولاکوویچ در میدان دادن به نوجوانانی نظیر کاظمی وتوخته خست به خرج نمی‌داد.

ست چهارم را یاران ما بهترآغاز کردند و ۴/۱ بازی را با درخشش شفیعی بازیکن خوش پرش آملی که دراین بازی ۱۸ امتیازگرفت وده ها بارازکنار دستان غول روسیه (موزرسکی) آبشارهای سرعتی خود را به ثمر رسانداز روس‌ها پیش افتادیم. بدون اغراق اگرروسیه موزرسکی را نداشت که ۲۴ امتیاز از این بازی گرفت به راحتی بچه‌های ما آبشارهایش را به ثمر می‌رساندند وکار دفاع روی تورهم برای تیم ما مشکل نمی‌شد. با تمام این اوصاف دوتیم به طورتساوی کسب امتیازمی کردند. حمایت یکپارچه تماشاگران روس که کیپ تا کیپ درسالن حضورپیدا کرده بودند دربالابردن روحیه تیم روسیه بسیارتاثیر گذارشده بود. آقای کولاکوویچ هم خیلی دیربه فکر تعویض مرندی افتاد، با آمدن حضرت پور وتوخته کارتوپگیری بهبود نسبی پیداکرد اما سرویس‌های موجی قدرتی وبا ریسک بالای روس‌ها تیم ما را تحت فشارقرارداد وکسب چهارامتیاز پی درپی نتیجه ۲۴/۱۹ به سود روسیه شد تا درنهایت ست چهارم را هم با نتیجه ۲۵/۲۱ با برد تمام کنند وفاتح ۳ بر ۱ این دیدارباشند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *