خدا محوری، شرط استقلال

مظفر حاجیان

شاید بتوان گفت اولین و مهم ترین پیامی که منادی انقلاب و رهبر فرزانه و کبیرمان به گوش جهان وجهانیان رسانید، خدامحوری و رهایی بی قیدو شرط از سلطه شوم استکبار جهانی به ویژه آمریکا بود که این آوای جانبخش بر دل های آزاداندیشان ومجاهدانی که درد آشنای غربت اسلام و تاریکی انحطاط اندیشه بودند نشست و همچون آهن ربایی جذاب، افکار و اندیشه ها را معطوف به خود ساخت.

حضرت امام راحل همواره حکومت را برای مردم، با مردم و در خدمت مردم می خواستند و تأکید فراوان بر استقلال و خودباوری داشتند؛ زیرا مهم ترین عامل مؤثر در جهت قطع ایادی شرق و غرب و دست یابی به حاکمیت و استقلال چیزی جز خودباوری نیست و این روحیه وقتی به وجود خواهد آمدکه تحولی عظیم را درجان و درون خود به وجود آوریم.

منظور ایشان استقلال در تمام جنبه ها و شؤون بود. در عین حال خودباختگی را مانعی در راه استقلال می دیدند و خودباوری و خودکفایی را شرط استقلال حتی استقلال فکری. ایشان در ضمن سخنان خود می فرمایند:

ما بایدسال های طولانی زحمت و مشقت بکشیم یا از فطرت ثانی خود متحول شویم و خود را بیابیم و روی پای خویش بایستیم و مستقل گردیم و دیگر احتیاجی به شرق و غرب نداشته باشیم…. اگر این مهم را انجام دادیم، مطمئن باشید که هیچ کس و هیچ قدرتی نمی تواند به ما ضربه بزند. اگر ما از نظر فکری مستقل باشیم آنهاچگونه می توانند به ما ضربه بزنند.

امام خمینی رحمه الله با دم مسیحایی خود روح اعتمادبه نفس و خودباوری را در کالبد ملت ایران دمید و این ملت را به نقطه غرورمند خودباوری رسانید، او در فرازی از سخنان خود فرمود:

اطمینان داشته باشید اگر بخواهید می شود. اگر بیدار بشوید می خواهید، شما بیدار بشوید و بفهمید این معنا را که نژاد ژرمن از نژاد آریا بالاتر نیست و غربی ها از ما بالاتر نیستند. و در بخش دیگری از رهنمودهای خویش فرمودند:

اساس، باور این دو مطلب است: باور ضعف و سستی و ناتوانی ـ و باور قدرت و قوه و توانایی. اگر ملت این باور را داشته باشد که ما می توانیم در مقابل قدرت های بزرگ بایستیم، این باور اسباب این می شود که توانایی پیدا می کنند و در مقابل قدرت های بزرگ ایستادگی می کنند. این پیروزی که شما به دست آوردید برای اینکه باورتان آمده بود که می توانید…». در این روزها که دشمن هر روز معرکه ای درست می کند و خط جدیدی در مقابل ملت ایران می کشد تا این مردم بپا خاسته را از پای در آورد و نظام اسلامی را مسیر مستقیم خود منحرف نماید توجه به نگاه نجاتبخش امام(ره) باید بعنوان یک اصل مهم مورد توجه ملت و دست اندرکاران و مسولان کشور اعم از مجریان و قانونگذاران و …قرار گیرد همگان باید همچنان باور داشته باشیم که ما می توانیم روی پا خود بایستیم و کشور عزیزمان را بخوبی اداره کنیم و اتفاقا نیازی هم به بیگانگان نداریم و بقولی افزایش تنگناها و تحریم های جدید ما را به استقلال و خوکفایی کامل و نهایی نزدیکتر می کند مشروط بر اینکه خود و توانایی های خود را باور کنیم و به توان خود متکی باشیم.لذا تحریم های جدید آمریکا راه چاره ای برای پیشرفت بیشتر و وسیعتر خواهد شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *