خوی دشمنی ترامپ

نفیسه الله دادی

آمریکا، اروپا را دشمن خویش خطاب کرد؛ یعنی آمریکا به متحد همیشگی خود بدبین است تا حدی که آن را دشمن خطاب می‌کند؛ اما ترامپ معتقد است روسیه دشمن نیست.
ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، گفت اگرچه روسیه دارای ارتش قوی است، اما اقتصاد آن نسبتا کوچک است و نمی‌توان آن را «دشمن» نامید.
ترامپ به فاکس‌نیوز گفت: روسیه دارای یک ارتش قوی است؛ اما همان‌طور که می‌دانید، اقتصاد آنها بسیار کوچک‌تر از چین است؛ من حتی نمی‌خواهم از کلمه «رقیب» استفاده کنم. همه می‌توانند با هم کار کنند، ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم، هرکس می‌تواند در نظم و صلح زندگی کند.
این سخنان یعنی روابط آمریکا و اروپا رو به تیرگی می‌رود. تهدیدات اقتصادی و افزایش تعرفه‌های گمرکی نیز شاهد این مدعاست. شاید عمق کلام ترامپ از دشمن‌خواندن اروپا، صرفا تضعیف اروپاست. ایجاد چالشی در افکار عمومی که بتواند اعتمادبه‌نفس و قدرت اروپا را دچار ضعف کند.
دومین انگاره در این رابطه این است که شاید ترامپ می‌خواهد شکافی میان اتحادیه اروپا ایجاد کند و برتری و حکمرانی در میان اتحادیه اروپای تفکیک و تجزیه‌شده بسیار به سود ایالات متحده خواهد بود.
البته گزینه احتمالی دیگر در این رابطه، حمایت اروپا از ادامه‌یافتن برجام است. آمریکا از برجام خارج شد تا برجام فروبپاشد و ایران متهم درجه اول عهدشکنی‌ باشد؛ اما ایران دست ترامپ را خواند و پایبندی خود به برجام بدون آمریکا را بیان کرد. آمریکا به‌راحتی خود را از برجام و مراودات ایران حذف کرد و اینک با چالش کلامی به دنبال فروپاشی باقی‌مانده برجام است.
ترامپ با سیاست‌های لحظه‌ای‌اش، جهان را نسبت به خود بی‌تفاوت کرده است. از سویی با چین درگیر است، از طرفی با اروپا و قبلا با روسیه؛ دعوایی همه‌جانبه را تدارک دیده است که طرف دعوا رمزگشایی درستی از پیام‌های وی می‌کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *