درخشانی درخشان‌تر از همیشه

هامون رشیدیان

هر چند تقسیم کردن سینما کار آسانی نیست اما بر اساس بسیاری از تعاریف سینما را می‌توان به دو بخش تجاری و هنری تقسیم کرد. سینمای هنری قواعد خاص خود را دارد و معمولاً از تماشاگران کمتری بهره می‌برد. مخاطبان این نوع سینما بیشتر به دنبال دیدن مفاهیم جدی و عمیق هستند و نگاهشان به دنیای سینما

فارغ از سرگرمی است اما در مقابل در سینمای تجاری اصل بر لذت زودگذر است و مخاطبان انتظار زیادی از فیلم ندارند. یکی از فاکتورهای مهم سینمای تجاری استفاده از بازیگران مخاطب پسند یا به اصطلاح عام سوپر استارهاست. نام بازیگران سوپر استار تضمینی برای فروش فیلم‌هاست و تماشاگران بسیاری تنها برای دیدن بازیگر مورد علاقه خود بر روی پرده نقره‌ای راهی سینما می‌شوند و آلام و آرزوهای خود را در قالب آن بازیگر نظاره می‌کنند. قواعد سینمای تجاری ایران نیز کم و بیش مانند بسیاری از کشورهای دیگر است و اصل سوپر استار نیز در سینمای ما همچنان استوار است. یکی از این سوپر استارهای سال‌های اخیر سینمای ایران سام درخشانی است.

شاید عجیب به نظر برسد اما در سال ۹۷ سام درخشانی یک از پرفروش‌ترین بازیگران سال بوده است. اگر چه درخشانی بازیگری خود را در نقش‌های جدی آغاز کرد اما این نقش‌های کمدی بود که دریچه تازه‌ای را برای او گشود و حالا این بازیگر کم کار تلویزیونی به یکی از بازیگران بفروش سینمایی تبدیل شده است.

سام درخشانی متولد ۳۱ تیر ۱۳۵۴ و دارای مدرک تحصیلی علوم تجربی و دانشجوی انصرافی تئاتر است. او در آموزشگاه بازیگری حمید سمندریان یک دوره بازیگری را گذرانده است و با مجموعه شب زدگان به دنیای بازیگری پا گذاشت. پس از آن با بهشت آبی، مجموعه همسفر، خانه پدری، دلباخته، و اخیراً هم در سریال سال‌های برف و بنفشه و ما چندنفر و روزهای زیبا و نابرده رنج و دارا و ندار و مجموعه پژمان با بازی پژمان جمشیدی این مسیر را ادامه داد.

درخشانی تا قبل از سال ۹۲ هر چند بازیگر شناخته شده‌ای بود اما هنوز نتوانسته بود به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند اما بازی در دو سریال «پژمان» و «آوای باران» باعث شد نام او بیش از گذشته شنیده شود.

سریال پژمان به کارگردانی سروش صحت باعث به وجود آمدن زوج بازیگری درخشانی و پژمان جمشیدی شد که در حال حاضر جز موفق‌ترین زوج‌های سینمایی کشور است.

سال ۹۶ برای درخشانی سال بسیار موفقی بود و او توانست به همراه پژمان جمشیدی و البته حمید فرخ نژاد با فیلم «خوب، بد، جلف» رکورد فروش را بشکنند.

اما موفقیت سام درخشانی محدود به سال ۹۶ نشد و او سال ۹۷ را بسیار موفق‌تر از سال ۹۶ آغاز کرد. درخشانی هم اکنون سه فیلم “خجالت نکش” به کارگردانی “رضا مقصودی”، “تگزاس” ساخته مسعود اطیابی و همچنین “دشمن زن” به کارگردانی “کریم امینی” را در چرخه اکران دارد که هر ۳ فیلم هم جز پرفروش‌ترین فیلم‌های سال هستند.

این در حالی است که او دو فیلم دیگر با نام‌های “پالتو شتری” و “تخته گاز” را نیز در نوبت اکران دارد که با توجه به محتوای هر دو فیلم احتمالاً این فیلم‌ها نیز فروش خوبی را تجربه خواهند کرد.

هر چند فیلم‌های درخشانی فیلم‌های گیشه پسندی هستند اما او بارها عنوان کرده از اینکه به عنوان بازیگر سینمای عام شناخته شود مشکلی ندارد و به این موضوع افتخار می‌کند.

به هر ترتیب این روزها همای سعادت بر شانه سام درخشانی حضور دارد و او با توجه به اقبال مردم به یکی از بازیگران پولساز سینمای ایران تبدیل شده است.

اما با توجه به سابقه تئاتری درخشانی و همچنینی شاگردی استادی همچون سمندریان باید دید که آیا درخشانی همچنان به بازی در سینمای تجاری ادامه خواهد داد یا اینکه او نیز مانند دیگر شاگردان سمندریان راهی سینمای هنری خواهد شد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *