درخشش داوران ایرانی در بازی‌های جهانی

اصغرقلندری:

انتخاب خانم ملیحه نوری داوربین المللی والیبال از اصفهان به عنوان اولین داورشایسته ایرانی، برای قضاوت بازی پایانی دو تیم ترکیه و جمهوری آذربایجان در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی، نمادی ازشایستگی، لیاقت و دانش داوری داوران والیبال ایران داشته که برمحورتوانمندی، آشنایی با قوانین داوری روزجهان وازهمه مهم ترمدیریت آنان دراداره وکنترل بازی‌های مهم بین المللی استواراست که در طول برگزاری مسابقات ازخود نشان داده‌اند. خانم نوری تنها داور بین المللی مسابقات والیبال همبستگی کشورهای اسلامی ازایران در روز نخست مسابقات به عنوان داوردوم دیدار تیم های مردان ترکیه و ترکمنستان را به نحو احسن قضاوت کرد و مورد توجه مسئولین اجرایی مسابقات قرارگرفت تا راه قضاوت دیدار پایانی برایش هموار شود. ملیحه نوری کارشناس مدیریت بازرگانی، دانشجوی ارشد مدیریت منابع انسانی، داور بین المللی و مدرس رسمی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران، آبان ماه سال ۱۳۵۱ دراصفهان متولد شده و والیبال را از مدرسه ابتدایی زیرنظر خانم محمدی مربی ارزنده والیبال آغازکرد و سپس به عنوان پاسور با تیم آموزشگاه‌های استان اصفهان در مسابقات قهرمانی کشور، با پنجه‌های سحرآمیز خود درخشید و به تیم‌های باشگاهی مانند باشگاه ذوب آهن، فولاد مبارکه و هیدرولیک کاران دعوت شد و زیر نظرمربیان با دانشی همچون خانم ها شعله باول و بتول منتظرالقائم پرورش یافت و روند رو به رشدی را برای رسیدن به رده‌های بالاتر را دنبال کرد. ملیحه نوری درهنگام بازگشت از مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی، درگفتگویی با خبرنگارکیمای وطن به سئوالات مطروحه پاسخ داده است که به اختصار از نظرشما خوانندگان عزیز می گذرد.

شما تنها داور زن بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی بودید. به یقین قضاوت فینال والیبال زنان برای ورزش بانوان به ویژه داوران افتخار بزرگی محسوب می‌شود. بفرمائید چگونه به مسابقات والیبال این دوره که از اهمیت خاصی برخوردار بود دعوت شدید؟

بنده به پیشنهاد آقای سعید درخشنده سرپرست و مسئول برگزاری مسابقات والیبال همبستگی کشورهای اسلامی و موافقت آقای امیدوار حاتمی رئیس کمیته داوران ایران، به کنفدراسیون والیبال آسیا وفدراسیون جهانی معرفی شدم و با نفوذی که آقای درخشنده در فدراسیون جهانی وکنفدراسیون والیبال آسیا دارند، با موافقت مقامات مسئول، برای قضاوت مسابقه‌های والیبال مردان و زنان بازی های همبستگی کشورهای اسلامی دعوت شدم. ضمن اینکه وقتی رسیدم باکو و متوجه شدم این مسابقات به صورت المپیک برگزار می‌شود، خیلی خوشحال شدم.

باتوجه به تغییرات قوانین داوری، در داوری‌ها با مشکلی مواجه نبودید؟

با قوانین روز آشنایی و زبان انگلیسی تسلط نسبی داشتم لیکن قبل از عید تا اواسط اردیبهشت با مطالعه سه کتاب قوانین داوری، راهنمایی و قوانین موارد خاص داوری در آزمون نهایی که به زبان انگلیسی بود قبول شدم.

قبل از شما داورخانم دیگری از ایران برای قضاوت این مسابقات دعوت شده بود؟

خیر، من اولین زن داور والیبال از ایران بودم که علاوه برداوری بازی‌های مقدماتی ونیمه نهایی، قضاوت بازی بسیارحساس پایانی به من واگذارشد.

والیبال بانوان کشورمان، درخوش بینانه ترین حالت متاسفانه ایستا بوده و پیشرفتی نداشته است! به نظرشما سطح داوری ما در دو بخش مردان و زنان چقدر پیشرفت داشته است؟

داوران ما در سطح خوبی نسبت به دیگرداوران آسیایی قرار دارند و داورانی همانند فرهاد شاهمیری داور ممتاز بین المللی ، ابراهیم فیروزی و مسعود یزدانپناه با قضاوت‌های بی نقص خود در بازیهای جهانی والمپیک، به داوران والیبال ایران اعتبار بخشیدند. بهروز جعفری هم دربازی های کشورهای اسلامی ثابت کرد که یک سر وگردن بالاتر از داوران دعوت شده از سایر کشورها بود، اما در مورد داوری های بنده که در هر دو بخش مردان و زنان داشتم، باید مسئولین برگزاری مسابقات وکارشناسان داوری نظر بدهند.

نبود تیمی ازایران دراین مسابقات چه بازتابی داشت؟

اطلاعی ندارم ولی ای کاش تیم بانک سرمایه از این فرصت استفاده می‌کرد وبه عنوان بازی های تدارکاتی در این مسابقات آسیایی سود شرکت می‌کرد که تداخلی با بازی های آسیایی نداشت و به محض تمام شدن رقابت‌های کشورهای اسلامی خود را به بازیهای آسیایی می‌رساندند.

چه نظر وپیشنهادی برای پیشرفت داوری بانوان دارید؟

حضوردرعرصه رقابت‌های بین المللی وکسب تجربه و شهامت لازم برای قضاوت درسالن های پراز تماشاگر.

به عنوان یک داور پیشنهاد می‌کنم برای خانم‌های داور به ویژه بین المللی «آی دی کارت» صادر شود تا درسالن مسابقات آقایان که درمقابل دیدگان بیش از ۵ ـ ۶ هزار تماشاگر برگزار می‌شود و پخش مستقیم تلویزیونی دارد، حضور پیدا کنند و با سوت زدن درسالن های مملو از تماشاگر آشنا شوند. در پایان ازآقای سعید درخشنده مدیراجرایی مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی وآقای امیدوارحاتمی رئیس کمیته داوران که از من حمایت به عمل آوردند تشکر و قدردانی می کنم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *