دنیا به احترام فوتبال ایران ایستاد

دامون رشیدزاده

تیم شایسته ایران با تساوی برابر رونالدو و یارانش از صعود به مرحله حذفی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بازماند اما آنچه که ایران در این بازی‌ها به نمایش گذاشت احتمالاً تا ابد در خاطره مردم جهان باقی خواهد ماند. تیم کم امید ایران تیم که حتی برای داشتن لباس و حریف تدارکاتی با مشکلات اساسی دسته و پنجه نرم می‌کرد با نمایشی خیره کننده جهان فوتبال را به تحسین واداشت.

اما برای درک بهتر این تحسین‌ها چاره‌ای نیست جز اینکه کمی به عقب و برگردیم. تا قبل از قرعه کشی جام جهانی به دلیل موفقیت خیره کننده ایران در راه صعود به جام جهانی، بدخواهان تیم ملی در روزه سکوت به سر می‌بردند اما درست بعد از قرعه کشی و مشخص شدن رقبای ایران و البته قرار گرفتن تیم ملی در گروه مرگ نوبت به گربه رقصانی بدخواهان رسید. نباید از خاطر ببریم که در روزهای قبل از شروع جام جهانی بسیاری از بدخواهان تیم ملی چگونه کی روش و تیم جوانش را به باد تمسخر گرفته بودند و این جام را نقطه پایانی بر کارنامه خوب کی روش می‌دانستند. نباید از یاد ببریم که که با انتخاب لیست کی روش برای جام جهانی همین روزنامه‌هایی که اکنون از غرور و افتخار ملی حرف می‌زنند با تیترهایی مانند دلال پرتغالی کی روش و کادر فنی تیم ملی را متهم به رشوه گرفتن برای انتخاب بازیکنان تیم ملی کردند. خط خوردن سید جلال حسینی و وریا غفوری که اتفاقاً جای خالیشان به هیچ وجه در تیم ملی احساس نشد هم بهانه خوبی بود تا طرفداران آبی و قرمز انواع و اقسام دشنام‌ها را حواله تیم ملی کنند و حتی بزدلانه برای تیم ملی آرزوی شکست کنند.

حالا اما همان دشمنان دیروز یا دوباره روزه سکوت در پیش گرفته‌اند و یا رنگ عوض کرده و در کنار دیگر مردم در حال شادمانی هستند.

هر چند شاید فعلاً زمان مناسبی برای پاسخ به این افراد نباشد اما این افراد عذرخواهی بزرگی را به تیم ملی، کارلوس کی روش و مردم ایران بدهکارند.

رکوردها

به هر حال ایران در این جام جهانی رکوردهای بسیاری را شکست. ایران در این دوره رکورد بیشترین امتیاز، کمترین باخت، بیشترین برد، بیشترین گل زده، کمترین گل خورده، بیشترین کلین‌شیت خود را در جام جهانی شکست.

بیشترین امتیاز

سه امتیاز، بیشترین امتیازی بود که ایران در جام‌جهانی گرفته بود. تیم ملی در سال ۹۸ با برد مقابل آمریکا و دو شکست به این عدد رسیده بود. حالا تیم کیروش رکورد زد و در جام‌جهانی ۴ امتیاز کسب کرد؛ یک برد مقابل مراکش و یک تساوی هم با پرتغال.

کمترین باخت

ایران تا قبل از این جام‌جهانی همیشه دو تا از سه بازی را باخته بود. جام جهانی ۲۰۱۸ اولین بار است که تیم ملی فقط با یک باخت این جام را ترک می‌کند.

بیشترین برد

ایران در این جام به همراه جام جهانی ۱۹۹۸ تنها بردهایش را کسب کرده است.

بیشترین گل زده

۲ گل در جام‌های جهانی ۷۸، ۹۸ و ۲۰۰۶ بالاترین آمار گل زده ایران در یک دوره جام جهانی محسوب می‌شد. حالا تیم ملی یک گل به مراکش زد و یکی هم به پرتغال تا به طور مشترک بیشترین گل زده در جام‌جهانی برای این ثبت شود.

کمترین گل خورده

۴ گل در سال‌های ۹۸ و ۲۰۱۴، کمترین گل‌های خورده ایران در یک دوره جام جهانی بودند. تیم ملی حالا رکورد زد و فقط دو گل خورد.

بیشترین کلین شیت

کارلوس کی‌روش، تنها مربی است که توانسته در جام جهانی روی نیمکت ایران صاحب کلین شیت شود. سال ۲۰۱۴ تیم او یک کلین شیت داشت و امسال هم در بازی با مراکش آن را تکرار کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *