دوئل دشوار قلعه نویی و استقلال

دامون رشیدزاده

در آخرین دیدار هفته بیست و دوم لیگ برتر دو تیم فوتبال ذوب‌آهن و استقلال از ساعت ۱۵ امروز در ورزشگاه فولاد شهر برابر هم قرار خواهند گرفت. این دیدار نه تنها از نظر جایگاه و اعتبار هر دو تیم حائز اهمیت است بلکه به واسطه حضور امیر قلعه نویی بر روی نیمکت مربیگری ذوب آهن از اهمیت ویژه‌ای برای این مربی پر افتخار استقلالی‌ها برخوردار است. قلعه نویی در سال‌های اخیر بارها در کسوت مربی تیم‌های دیگر به مصاف استقلال رفته است و اتفاقاً چندباری طعم پیروزی‌های شیرین را هم چشیده است هر چند که شکست از استقلال هم در کارنامه این مربی دیده می‌شود. استقلال و ذوب‌آهن تاکنون ۳۳ بار در لیگ برتر به مصاف هم رفته‌اند که ۱۰ بار ذوب‌آهن و ۱۱ بار استقلال پیروز بوده‌اند، ضمن اینکه ۱۲ دیدار نیز با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. در ۳۳ دیدار دو تیم ۶۹ گل به ثمر رسیده است که سهم استقلال ۳۶ گل و سهم ذوب‌آهن ۳۳ گل بوده است. ذوب آهن تاکنون ۱۶ بار در اصفهان میزبان استقلال بوده است که حاصل آن شش برد، چهار شکست و شش تساوی بوده است. دیدار رفت این دو تیم در ورزشگاه ازادی با تساوی یک بر یک به پایان رسید. استقلالی‌ها با ۳۲ امتیاز در جایگاه ششم قرار دارند و ذوب آهن نیز با ۳۵ امتیاز در رده سوم قرار دارد.

استقلال

استقلال تحت هدایت شفر هفته‌های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. البته آنها ۱۱ بازی است که در لیگ برتر شکستی را تجربه نکرده‌اند و با برتری برابر صنعت نفت آبادان در نیمه نهایی جام حذفی با روحیه خوبی پا به چمن فولادشهر خواهند گذاشت. دیدار با ذوب آهن شروع هفته‌های سخت خواهد بود زیرا آنها بازی‌های دشواری در آسیا و همچنین در لیگ برتر مقابل تیم‌هایی همچون فولاد و پرسپولیس خواهند داشت. استقلالی‌ها می‌توانند در صورت پیروزی برابر ذوب آهن و کسب سه امتیاز با روحیه خوبی مقابل حریفان بعدی خود قرار بگیرند.

ذوب آهن

ذوب آهنی‌ها بعد از مدت‌ها به ورزشگاه فولاد شهر بازگشته‌اند و در اولین دیدار موفق شدند در این ورزشگاه با شکست حریف هندی به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا صعود کنند. البته دیدار مقابل استقلال با دیدار مقابل یک حریف هندی بی نام و نشان بسیار متفاوت خواهد بود. اگر چه ذوب آهن روزهای رؤیایی را سپری می‌کند اما استقلال نشان داده که حریف زهر داری است و از کوچکترین موقعیت‌ها می‌تواند به گل برسد. ذوب آهن تحت هدایت قلعه نویی به کلی پوست اندازی کرده و از تیمی با هافبک‌های تکنیکی به تیمی فیزیکی در میانه میدان تبدیل شده است. به اعتقاد اکثر کارشناسان همین تغییر رویه یکی از رازهای موفقیت ذوب آهن در نیم فصل دوم بوده و باعث شده این تیم تا رده سوم جدول صعود کند. جرج ولسیانی، حمید بوحمدان، کی‌روش استنلی، وحید محمدزاده، اکبر ایمانی، خالد شفیعی و حتی سیدمحمد ستاری بازیکنان کلیدی قلعه نویی در تاکتیک جدید هستند. قلعه نویی با در دست گرفتن میانه زمین و قطع کردن ارتباط خط میانی و خط حمله حریف تاکتیک خود را به رقبا تحمیل می‌کند و بازیکنانی مانند تبریزی بهترین بهره را از این فضای به وجود آمده می‌برند. ذوبی‌ها در هفته‌های اخیر حساب ویژه‌ای هم روی فرار از کناره‌ها و ضربات ایستگاهی باز کرده‌اند و به نظر می‌رسد آنها هر هفته روی گلزنی از این طریق تمرینات ویژه‌ای را انجام می‌دهند.

هواداران

تنها نکته منفی برای ذوب آهن را باید حمایت ضعیف طرفداران این تیم ریشه دار در فصل جاری دانست. ذوب آهن اگرچه اکنون در جایگاه سوم قرار دارد اما با این حال در بسیاری از بازی‌ها از حمایت آنچنانی طرفدارانش برخوردار نیست. با وجود اینکه قطعاً ورزشگاه فولاد شهر در این بازی پر خواهد شد اما مسئله اصلی تداوم حضور طرفداران ذوب آهن در ادامه فصل است. هواداران ذوب آهن اگر به دنبال رسیدن به جایگاه‌های بهتری در لیگ هستند نباید تیم خود را در ادامه فصل تنها بگذارند. استقلالی‌ها هم تقریباً با مشکلی مشابه در تهران روبرو هستند و در بسیاری از دیدارهای خانگی این تیم از حمایت تعداد اندکی هوادار برخوردار بود. اینگونه به نظر می‌رسد که هواداران ما گاهی اصل هواداری را فراموش می‌کنند و تنها می‌خواهند در لحظات خوشی در کنار تیمشان باشند در حالی که هوادار واقعی کسی است که هیچگاه و در هیچ شرایطی تیم محبوبش را تنها نمی‌گذارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *