رئیس پلیس راهوراصفهان درگفتگو با کیمیای وطن توضیح داد:به فرهنگ شهروندی برای عدم حضور خودروها نیازمندیم

زهرا نصیری

این روزها اگراز بحث گرانی ارز، طلا و گوشت بتوانیم به راحتی عبور کنیم اما با خیال راحت نمی‌توانیم از موضوع آلودگی هوا که با عث بوجودن آمدن مخاطرات بسیار برای شهروندان شده است به راحتی عبور کنیم.

آلودگی هوا درکلان شهری مانند اصفهان به حدی شهروندان را مورد آزارقرار داده است که حتی ماسک زدن و بقیه راهها هم نمی‌تواند از میزان رنجش مردم از آلودگی هوا بکاهد و ظواهر امر نشان می‌دهد که این پدیده چه در زمستان و چه در تابستان بخواهد دامنگیر مردم اصفهان شود باید تا چندی دیگر مانند” آب‌های معدنی که تا چند سال قبل رونقی نداشت و با آلوده اعلام شدن آب اصفهان کارآب معدنی فروش‌ها شد سکه”! برای هوا همین وضع دنبال شود و باید برای نفس کشیدن از یک هوای پاکیزه هوا را هم داخل بطری‌های یکبار مصرف درب فروشگاه‌ها خرید کرد.

در این میان ورود خودروهای فرسوده، دارای نقص فنی وهمچنین عدم فیلترگذاری بر روی خودروهای سنگین سهم قابل توجهی بر آلودگی هوای اصفهان دارد که باید برای جلوگیری از ورود این خودروها درسطح شهر اقدامات جدی توسط پلیس و دیگر نهادهای نظارتی انجام شود. با توجه به اهمیت این موضوع با رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

*بفرماید چه تمهیدی توسط پلیس برای خروج خوردو های فرسوده از معابر شهری اندیشیده شده است؟ و چرا برخورد خاصی با خودروهای فرسوده چون مینی بوس، تاکسی و کامیون‌ها صورت نمی‌گیرد؟

دردستورالعمل جدید پلیس راهور ناجا تاکید شده است که با خودروهای فرسوده برابر با جدول تخلفات رانندگی برخورد و اعمال قانون انجام گردد. همچنین با طرح اسقاط خودروهای فرسوده، خودروهایی که از سال ۹۴ به قبل باشند می‌توانند جهت اسقاط به مراکز اسقاط مجاز مراجعه و در طرح‌های نقدی یا جایگزین خودروهای فرسوده شرکت نمایند. درباره موضوع تردد کامیون‌ها و دیگر وسایل نقلیه فرسوده نیزباید بگویم این مسئله مربوط به وزارت صنعت، معدن می‌باشد که باید در سطح کلان تصمیم گیری شود.

*پلیس راهور به چه میزان به تعهدات خود دررابطه با طرح جامع کاهش آلودگی هوا عمل کرده است؟

پلیس با حد اکثر توان و پتانسیل انسانی و تجهیزاتی خود و با استفاده از تکنولوژی‌های روز با تخلفات خودروهای فرسوده و دود زا و فاقد معاینه فنی برخورد کرده است. و با اجرای طرح زوج و فرد ترافیک در هسته‌های مرکزی شهرنیز با متخلفین ورود به این محدوده برخوردهای سلبی صورت گرفته است. همچنین پلیس راهور با بکارگیری تیم‌های ضربتی پیاده به طور ویژه با تخلفات پارک در پیاده روها برخورد نموده و با استفاده از یدک‌های خودرو بر در موارد خاص با تخلف سد معبر این خودروها برخورد شده است.

*به نظر بیشتر تحلیل گران اجتماعی تردد خودروهای فرسوده، بدون معاینه فنی وغیر استاندارد در شهر همچنان ادامه دارد عملکرد خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پلیس با خودروهای دارای نقص فنی و دودزا و متخلفین طرح زوج و فرد برخورد قاطع داشته است اما همانطور که می دانیم یک موتورسیکلت هفت برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند و الزامات قانونی برای جلوگیری از تردد این وسیله نقلیه وجود ندارد از طرفی دیگر باید اذعان کرد به فرهنگ شهروندی برای عدم حضور خودروها نیازمندیم به گونه‌ای که شهروندان سیستم حمل و نقل عمومی را برای کارهای روزمره خود درنظر بگیرند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *