راههای مقابله با جنگ نرم

سرمقاله به قلم مدیر مسول

از دیروز و دیروزها، زمانی که دشمن قدرت نفوذ اسلام را لمس کرد و فهمید که اسلام بر فطرت می نشیند و به راحتی انسانها را به خود متوجه و جلب می کند و از زمانی که قدرت دین مبین اسلام را به عیان در سر زمین ایران دید و مشاهده کرد با همه هیمنه اش نمیتواند راه را بر این ملتی که به نام اسلام انقلاب کرده ببندد و او را با انواع مختلف جنگهای سخت در داخل سر زمین ایران و بعد با جنک نا برابر خارجی به وسیله حمله صدام در جنگ سخت نظامی آزمود بر آن شد تا به وسیله ای تمسک کند که پنهان و نا پیدا باشد و بوسیله آن ترمز رشد و تکامل و پیشرفت انقلاب را بگیرد اینجا نوبت را به جنگ نرم داد جنگی که ظاهری نا پیدا دارد و با برنامه دراز مدت روی فکر و اندیشه و اعتقادهای دینی و باورهای مذهبی کار می کند و از طریق تقویت نفسانیات راه نفوذ و روزنه ورود خود را می یابد و با ایجاد سست باوری و بی تفاوتی و تغییر سبک زندگی و پوسیدگی فرهنگی و …آن می کند که نباید، حال باید چه کرد؟ بطور قطع پاسخ این است که باید مراقبت دائمی داشت و حتی لحظه ای و از کوچکترین موضوعی که ساییدگی دینی به دنبال دارد غافل نشد و با تیز بینی تحرکات دشمن را رصد و با آن مقابله نمود لذا در این شماره به اجمال راهکارهای مقابله با جنگ نرم را بیان می کنیم:

۱. کار و تلاش فرهنگی

انجام فعالیت های فرهنگی پر محتوا و جذاب وتعمیق باورهای دینی جامعه بویژه جوانان و واکینه کردن افکار عمومی جامعه در مقابل حرکت دشمن یک ضرورت همیشگی است  از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، نیروهای فرهنگی نقش بسیار حساس و مهمی در باور سازی وجود تهاجم فرهنگی و مقابله با آن را دارند . ایشان می فرمایند: « من به شما عرض میکنم که این حرکت عظیم انقلاب اسلامى، یک حرکت تمام شده نیست. حالا یک گوشه‏ى از لشکر آن من و شماییم که حالا یک ذره مثلاً اهل ادب و فرهنگ و اینها محسوب میشویم؛ «و للَّه جنود السّماوات و الارض»؛ … این حرکت عظیمى که با انقلاب اسلامى شروع شد، یک حرکت تمام شده نیست؛ مطلقاً تمام شده نیست، آن حرکت ادامه دارد. همینى که حالا معمول شده که در بیانها و در تلویزیون و توى تبلیغات و توى دادگاه و توى زبان همه، میگویند: جنگ نرم؛ راست است، این یک واقعیت است؛ یعنى الان جنگ است. البته این حرف را من امروز نمیزنم، من از بعد از جنگ – از سال ۶۷ – همیشه این را گفته‏ام؛ بارها و بارها. علت این است که من صحنه را می‏بینم؛ چه بکنم اگر کسى نمی‏بیند؟! …. این تمام نشده. چون تمام نشده، همه وظیفه داریم. وظیفه‏ى مجموعه‏ى فرهنگى و ادبى و هنرى هم وظیفه‏ى مشخصى است: بلاغ، تبیین؛ بگویید، خوب بگویید. من همیشه تکیه بر این میکنم: بایستى قالب را خوب انتخاب کنید و هنر را بایستى تمام عیار توى میدان بیاورید؛ نباید کم گذاشت، تا اثر خودش را بکند.»

 ۲. وحدت مردم و جریان های سیاسی

وحدت یکی از شعارهای محوری قرآنی است که امام(ره) روی آن بسیار تاکید داشتند و خلف صالحشان نیز همین مسیر را طی فرموده اند(واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا) لذا باید از تردید و شک و ظن و گمان و… پرهیز کرد تا وحدت واقعی بوجود آید زیرا دشمنان نظام همواره سعی کرده اند با ایجاد اختلاف ، چند دسته‌گی و تقابل و نهایتا درگیری بین اقوام و مذاهب گوناگون و همچنین تنش بین جریان های سیاسی، هم در بعد ملی و هم در سطح جهان اسلام به اهدافشان  برسند. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: « دشمن در جنگ نرم تلاش دارد با استفاده از ابزارهای فرهنگی و ارتباطاتی پیشرفته و با شایعه و دروغ پراکنی و استفاده از برخی بهانه ها، میان آحاد مردم تردید، بدبینی، و اختلاف ایجاد کند…

 ۳. اعتماد به نفس و امید به آینده

اعتماد به نفس و امید به آینده جامعه را بالنده و استعدادها را شکوفا می کند و راه توسعه و رشد را به روی ملت باز می کند مقام معظم رهبری، امید و اعتماد به نفس را سبب نا امیدی مخالفان دانسته و  در این باره می فرمایند: « مخدوش کردن نشانه های امید و تبدیل آنها به نشانه های یأس و تردید، و القای بن بست و سیاه نمایی، و در نهایت گرفتن پویایی جامعه یکی از خطوط مخالفان است.»

۴.  بصیرت

یکی از مهمترین راهکارهای مقابله موثر در مقابل جنگ نرم دشمن بصیرت داشتن آحاد جامعه و بویژه نخبگان است اگر بصیرت وجود داشته باشد دشمن راه به جایی نخواهد برد البته دوره نزدیک به چهل ساله انقلاب اسلامی به ما نشان می دهد که مردم ما چون در تمامی زمانها گوش به فرمان رهبری بوده اند با بصیرت عمل کرده اند و دشمن نتوانسته در برنامه های خود به جایی برسد اما امان از خواصی که خود خواهی ها چشم بصیرتشان را کور می کند و باعث خسران ملی می شوند و ضربات سنگینی بر پیکر انقلاب وارد کرده و می کنند مقام معظم رهبری در جمع مردم خونگرم چالوس و نوشهر در ارتباط با ضرورت وجود بصیرت می فرمایند : « بصیرت قطب‌نمای حرکت صحیح در اوضاع اجتماعی پیچیده امروز است به گونه‌ای که اگر کسی این قطب‌نما را نداشت و نقشه‌خوانی بلد نبود ممکن است ناگهان خود را در محاصره دشمن ببیند. اگر بصیرت نباشد، انسان حتی با نیت خوب ممکن است گمراه شود و در راه بد قدم بگذارد.»

  ۶. ایستادگی و سازش ناپذیری

شاید بتوان صلابت و ایستادگی حضرت امام ، مقام معظم رهبری و ملت ایران اسلامی را بر سر ارزش ها ، در برابر فتنه ها ، فزون‌خواهی‌ها ، فشارها و تهدیدهای دشمنان جمهوری اسلامی ، رمز موفقیت نظام در مهار جنگ نرم دشمنان دانست. استکبارستیزی که در خطبه های نماز جمعه تاریخی ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ توسط مقام معظم رهبری به طور ویژه مورد تاکید قرار گرفت. رهبر معظم انقلاب در این رابطه می فرمایند :« به صراحت اعلام می کنیم ما با استکبار و نظام سلطه و تسلط چند کشور بر جهان مخالفیم و نخواهیم گذاشت این چند دولت با سرنوشت دنیا بازی کنند.»

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *