راه پر پیچ و خم «تعطیلات زمستانه مدارس»

دامون رشیدزاده

تغییر تقویم آموزشی مدارس چند سالی است که به عنوان یک پیشنهاد در دولت و مجلس مطرح شده است اما به دلیل مشکلات متعدد همچنان بی سرانجام مانده است. امتحانات دانش آموزان در حال پایان یافتن است و حاز حالا بزرگترین دغدغه پدر و مادرها وضعیت آموزشی فرزندشان در سال آینده است.

در سال ۹۵ بود که به دنبال تشدید آلودگی هوا در پاییز، دولت لایحه‌ای را به مجلس ارسال کرد که در آن به جابجایی بخشی از تعطیلات تابستانی مدارس اشاره شده بود که با کلیات آن در مجلس موافقت نشد و نمایندگان چنین موضوعی را نیازمند بررسی‌های کارشناسانه بیشتر دانستند. با این حال اخیراً بحث تغییر تقویم آموزشی مدارس کشور دوباره مطرح شده و طرح مذکور با انعطاف وزارت آموزش و پرورش و پیگیری مصرانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف حمایت و توزیع سفر و همچنین سازمان محیط زیست به انگیزه کاهش آلایندگی‌ها، به شکل دیگری در دولت درحال پیشروی است.

چندی قبل وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که «طرح تعطیلات زمستانه مدارس تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید آماده می‌شود. ما با این طرح موافق هستیم و میان دستگاه‌های مختلف هم اجماع نظری در این زمینه وجود دارد. در حال اقدام و برنامه‌ریزی برای چگونگی اجرای این طرح هستیم.»

علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز اخیراً اعلام کرد که «قرار است تغییراتی در تقویم آموزشی کشور ایجاد شود تا مدارس دو هفته در زمستان تعطیل شوند. براساس توافق با آموزش و پرورش مدارس از ۱۵ شهریور کار خود را آغاز می‌کنند و در نیمه دوم دی ماه ۱۵ روز تعطیلات برای دانش آموزان در نظر می‌گیرند.»

این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی مخالفت خود را با تغییر تقویم آموزشی اعلام کرده‌اند و زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز معتقد است «مجلس برای تقویم زمانی مدارس قانون دارد و هرگونه تغییر باید مصوبه مجلس را بگیرد، دولت لایحه بدهد و ما کار کارشناسی انجام دهیم.»

میرزاده می‌گوید: اگر روزی قرار باشد دولت به این نتیجه برسد که از تعطیلات شهریور کاسته و در اواسط زمستان اضافه شود، باید بر این اساس اتفاق افتد. در سال گذشته برنامه ششم توسعه تصویب شده است و اگر قرار بود چنین تصمیم گرفته شود باید در همان برنامه برای پنج سال آینده در لایحه آورده می‌شد، بنابراین طرح این مسئله در حالی که در دومین سال برنامه پنج ساله ششم توسعه قرار داریم، اشتباه است.

چالش تعطیلات زمستانه

به دلیل همین اختلاف نظرها تا کنون طرح «تعطیلات زمستانه مدارس» و اجرا شدن یا نشدن آن در ابهام کامل قرار دارد. از یک سو آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی این طرح موافق اجراست و از سوی دیگر مجلس خواستار تصویب قانون در این زمینه است. هر چند هر دو طرف این ماجرا استدلال‌های خاص خودشان را دارند که در جای خود محترم است اما تصمیم به اجرای این طرح باید با رضایت عمومی مردم باشد. پس بهتر است قبل از هر کاری مسئولان با برگزاری نظرسنجی‌های مستقل نظر مردم را در رابطه با اجرای چنین طرح‌هایی جویا شوند.

همانطور که می دانیم موضوع تعطیلات در کشور ما موضوعی پیچیده است. به جز تعطیلات نوروز و چند تعطیلی خاص بسیاری از تعطیلات مذهبی ما به دلیل تقارن با تقویم قمری از ثبات برخوردار نیست و هر ساله جابجا می‌شود همین موضوع چالش تنظیم تعطیلات را سخت می‌کند. از سوی دیگر میزان تعطیلات در ایران از بسیاری از کشورهای جهان کمتر است و همچنین ما یکی از آخرین کشورهای مسلمان هستیم که هنوز پنجشنبه‌ها را به عنوان روز نیمه تعطیل در تقویم خود داریم در حالی که بسیاری از کشورهای مسلمان به دلیل سهولت در روابط تجاری روز شنبه را به عنوان روز نیمه تعطیل خود قرار داده‌اند. با توجه به این کلاف پیچیده اینگونه به نظر می‌رسد که برای اجرای صحیح تعطیلات زمستانه مدارس بهتر است کل نظام تعطیلات ما مورد بازنگری قرار گیرد تا هماهنگی میان تعطیلات و.الدین و دانش آموزان به وجود بیاید و این تعطیلات خاص به جای تبدیل شدن به چالش به فرصتی برای باهم بودن خانواده‌ها تبدیل شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *