رویاها و کابوس‌های ایران در جام جهانی

دامون رشیدزاده

با مشخص شدن ۳۲ تیم راه یافته به جام جهانی ۲۰۱۸ حالا مهم‌ترین سؤال برای همه ایرانی‌ها این است که ما با چه تیم‌هایی هم گروه می‌شویم. حدس زدن اینکه ایران در چه گروهی قرار خواهد گرفت به شانس و بخت و اقبال بستگی دارد اما بر اساس سیدبندی مسابقات حالا ما می دانیم که حداقل با چه تیم‌هایی همگروه نخواهیم شد و بر همین اساس هم تا حدی می‌توان حدس زد که بهترین و بدترین حالت در چه گروهی قرار خواهیم گرفت. سید بندی تیم راه یافته به جام جهانی بر اساس رنکینگ فیفا انجام می‌شود. بر اساس آخرین رنکینگ تیم‌های راه یافته به جام جهانی در ۴ گروه قرار گرفتند، این پهار گروه عبارتند از:

سید یک

روسیه (میزبان)، آلمان، برزیل، لهستان، بلژیک، آرژانتین، فرانسه و پرتغال

سید دو

اسپانیا، انگلیس، کلمبیا، سوییس، مکزیک، اروگوئه، کرواسی و پرو

سید سه

ایران، سوئد، تونس، مصر، سنگال، کاستاریکا، ایسلند و دانمارک

سید چهار

استرالیا، ژاپن، نیجریه، مراکش، عربستان، کره جنوبی، پاناما و صربستان

به دلیل اینکه ما در سید ۳ حضور داریم پس قطعاً با تیم‌های حاضر در این سید یعنی سوئد، تونس، مصر، سنگال، کاستاریکا، ایسلند و دانمارک هم بازی نخواهیم شد. از این بابت ما خوش شانس خواهیم بود زیرا در مرحله گروهی به مصاف تیم‌های سر سختی همچون دانمارک و سوئد نخواهیم رفت. بر اساس قوانین ما با چهار تیم آسیایی صعود کننده به جام جهانی هم هم بازی نخواهیم شد و این یعنی اینکه ما در مرحله گروهی به مصاف ژاپن، کره جنوبی، عربستان و استرالیا هم نخواهیم رفت.

رقبای سرسخت سید یک

بر اساس سید بندی ما قطعاً با یکی از تیم‌های سید یک یعنی روسیه (میزبان)، آلمان، برزیل، لهستان، بلژیک، آرژانتین، فرانسه و پرتغال دیدار خواهیم کرد. بهترین اتفاق برای تیم ما هم گروهی با روسیه و بدترین احتمال هم هم گروهی با برزیل، آلمان و آرژانتین خواهد بود.

اسپانیا غول سید دو

در سید دوم مسابقات هشت تیم اسپانیا، انگلیس، کلمبیا، سوییس، مکزیک، اروگوئه، کرواسی و پرو حضور دارند. بدون شک اسصپانیا کابوس این سید خواهد بود و قرار گرفتن این تیم در هر گروهی می‌تواند برای دیگر تیم‌ها زنگ خطری جدی باشد. البته از دیگر تیم‌های این گروه هم نباید غافل شد. انگلیس علیرغم همه ناکامی‌های سال‌های اخیرش در حال حاضر تیمی جوان را در اختیار دارد که به خصوص در خط حمله از همین حالا برای همه رقبا خط و نشان کشیده است. تیم‌های آمریکای جنوبی هم اگرچه همواره زیر سایه برزیل و آرژانتین بوده‌اند اما خیلی از این تیم‌ها زودتر از آرژانتین راهی جام جهانی شدند و این نشان می‌دهد که رقبای سرسختی خواهند بود.

سید چهارم

در سید چهارم با توجه به حضور تیم‌های آسیایی ما تنها می‌توانیم با یکی از چهار تیم نیجریه، مراکش، پاناما و صربستان هم گروه شویم. در میان این تیم‌ها قطعاً بهترین گزینه برای ما پاناما خواهد بود که چندی پیش موفق شدیم در بازی دوستانه شکستش دهیم.

سخت‌ترین و آسان‌ترین قرعه‌های ممکن

سخت‌ترین قرعه ممکن برای ایران، همگروهی با هر کدام از تیم‌های سید یک (به جز روسیه) و همزمان همگروهی با یکی از تیم‌های اسپانیا و انگلستان است که هر دو در سید دوم قرار دارند. ساده‌ترین گروه ممکن هم زمانی برای ایران رقم می‌خورد که از سید یک با روسیه، از سید ۲ با یکی از تیم‌های پرو، کلمبیا و اروگوئه و از سید چهارم با یکی از دو تیم مراکش یا پاناما همگروه شود.

اینکه ایران در چه گروهی قرار خواهد گرفت را باید به بخت و اقبال واگذار کنیم اما نکته مهم نمایش آبرومندانه ما در جام جهانی خواهد بود. هرچند همه ما امیدوار به صعود به دور دوم مسابقات جام جهانی هستیم اما نباید از این واقعیت غافل شد که ۳۲ تیم راه یافته به جام جهانی بهترین تیم‌های حال حاضر جهان هستند، تیم‌هایی که ایتالیا و هلند را برای رسدیدن به جام جهانی ناکام گذاشته‌اند. پیروزی برابر این تیم‌ها به چیزی بیش از شانس احتیاج دارد و نیازمند سال‌ها تلاش و فراهم کردن زیر ساخت‌هایی است که همین حالا هم در فوتبال ما وجود ندارند.

نکته: قرعه کشی جام جهانی ۱۰ آذرماه در روسیه برگزار خواهد شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *