زیبایی ظاهر معجزه نمی‌کند

رسول مهدی زاده

کلاغ هرروز قصه‌ای نو برای گفتن دارد اما این بار قصه‌اش غصه‌ای بیش نیست، چهره‌هایی که مدام درمعرض تغییرند و رضایتی را در پی ندارند و آینه‌هایی که از نگریستن‌های بسیار خسته‌اند و روحی که نمی‌داند چرا به او توجه نمی‌شود و به فراموشی سپرده شده است، اسکناس‌هایی که خرج می‌شوند و تدبیری پشتشان نیست و زنانی که تنها دغدغه‌شان چشم و ابروست. رسیدگی بیش از حد به ظاهر وسواس فکری رابه همراه دارد که مشکل ساز می‌شود. اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد و دل مشغولی‌هایی بی شماری رژه می‌روند شاید روزی به پایان برسند.

گرایش به زیبایی

دکتر علی رضا اکبرزاده جامعه شناس دراین باره به کیمیای وطن گفت: اگر از دیدگاه جامعه شناختی به مساله گرایش به زیبایی توجه کنیم باید بگوییم امروزه جراحی‌های زیبایی و کنترل وزن به هر طریق ممکن برای لاغر شدن و تناسب اندام، به دغدغه بسیاری از زنان ایرانی تبدیل شده است. لذا توجه وافر زنان به این امر باعث می‌شود که گاه رفتارهای افراطی را به منظور مطابقت دادن ویژگی‌های بدن خود با الگوهایی زیبایی انجام دهند که در بسیاری از موارد سلامت بدن آنان را به خطر می‌اندازد و زمینه را برای بیماری‌های جدید فراهم می‌سازد. رژیم‌های غذایی نامناسب و تحمیلی برای لاغر شدن، جراحی‌های زیبایی بی مورد در بدن برای حفظ جوانی و زیبایی و استعمال بی رویه لوازم آرایشی و بهداشتی به ویژه در صورت از جمله این رفتارها هستند.

مصرف لوازم آرایش

دکتراکبرزاده رتبه ایران را در مصرف لوازم آرایش عنوان کرد و افزود: در چند سال اخیر زنان برای زیباتر جلوه دادن خود به روش‌های مختلف برای کسب زیبایی متوسل می‌شوند. روش‌هایی که ایران را در این زمینه در صدر جدول‌های جهانی قرار داده است. در جراحی زیبایی رتبه اول را در جهان داریم و در مصرف لوازم آرایشی در رتبه سوم قرار داریم.

گرایش بیش از حد زنان به لوازم آرایشی خود به خود موجب می‌شود تا زیبایی ظاهری در درجه اول اهمیت قرار گیرد و در نتیجه فرزندان مخصوصاً دختران در سنین جوانی به دلیل اینکه علاقه دارند مورد توجه قرار گیرند، تلاش کنند از طریق آرایش خود را نزد دیگران محبوب نشان دهند.

تغییر هنجارها

علی رضا اکبرزاده از تغییر هنجارها گفت: از بررسی موضوع آرایش کردن زنان می‌توان استنباط کرد که در جامعه ما نوعی تغییراتی در هنجارها و ارزش‌ها اتفاق افتاده و یا در حال اتفاق افتادن است که به زنان فشار می‌آورد به صورت آرایش کرده در جامعه ظاهر شوند و جامعه زنانی که آرایش نمی‌کنند را پس می زند و به همین خاطر زنان برای کسب اعتبار و تأیید اجتماعی و جلب توجه دیگران در آرایش کردن با یکدیگر رقابت می‌کنند.

زنان برای داشتن تناسب اندام اقدام به برخی از رفتارهایی با بدن خود می‌کنند که با سلامت جسمانی آن‌ها در تضاد است به بیان دیگر ارزش زیبایی برای زنان و به ویژه دختران به مراتب بیشتر و بالاتر از ارزش سلامتی قلمداد می‌شود. ایده آل فرهنگ زیبایی در جامعه مدرن مصرفی لاغری یا به عبارت دیگر مانکنیسم و باریک اندامی است و زنان به دنبال رسیدن به لاغری ایده آل آنقدر وزن کم می‌کنند که حتی در مواردی سلامتی خود را نیز به خطر می‌اندازند.

بی توجه بودن به سلامتی

اکبرزاده جامعه شناس، درمورد بی توجه بودن به سلامتی تصریح کرد: نکته مهم این است که در حال حاضر ما زنانی داریم که شاید ماه‌ها و سال‌ها هست که حتی یکبار هم برای کسب اطلاع از سلامتی خود به پزشک مراجعه ننموده یا آزمایشی انجام نداده‌اند اما حاضرند برای کسب زیبایی حتی در یک روز دوبار هم به آرایشگاه مراجعه نمایند ولی از این نکته غافلند که اگر بیماری جسم آن‌ها را درگیر کند در نهایت زیبایی آن‌ها را که خیلی هم برایشان مهم بود؛ تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *