سفرنامه‌ای به مشهدالرضا

کبری قریشوندی

طلوع خورشید بود که به نیشابور رسیدیم .
تمام افرادی که با ما همسفر بودند می دانستند اولین باریست که به پابوس آقا می رویم .۱۸ ساعت در راه بودیم تا به مشهد رسیدیم .
از اصفهان که حرکت کردیم قلم و کاغذ دردستم بود ولی حقیقت این است زبانم قاصر از وصف مسیر ولحظه دیدار بود .
سوئیت نزدیک حرم بود از ماشین که پیاده شدیم مناره ها نمایان شد .السلام علیک یا علی بن موسی الرضا …به سوییت رفتیم وآماده برای رفتن به حرم شدیم .
از بازار طبرسی گذشتیم وگنبد نمایان شد .بارها گزارش نوشتم و خبر دادم ولی آقا جان برای وصفت واژه کم آوردم .چگونه توصیفت کنم که در شان و منزلتت باشد.
لحظه لحظه دیدار بود .
عاشق به معشوق می رسد و عشق معنا می یابد . گریه های بی امان ، زانو زدن های بی اختیار. وقتی در پیشگاه سلطان هستی همه اعضا و جوارحت سر تعظیم فرو می آورند و این یعنی عشق.
عشق یعنی؟
عشق یعنی آن پسر جوانی که بیرون از صحن حرمت سر تسلیم فرو آورده و به زانو افتاده، یعنی پیرمردان و پیرزنانی که این همه راه را برای دیدارت آمدند هم آن هایی که به سختی روی ویلچر می نشینند ومنتظر دستی که حرکتشان دهد و به تو نزدیک کند.عشق یعنی پنجره فولادتت و آن دخترکی که چادرش را بدان بسته و منتظر خبرت هست.
عشق یعنی مهندس صدایت کنند و خادم باشی، یعنی دست روی سینه گذاشتن ها و سلام دادن ها، یعنی پسر بچه ای که علاقه خاصی به مولایش دارد وقتی می خواهد ضریحت را در دست گیرد زائرین به قدری به ضریح فشارش می دهند که جایش روی صورتش می افتد و زخمی می شود و شروع به گریه کردن می کند و وقتی ازش سوال می کنی محمد کدام قسمت سفر بهت خوش گذشت می گوید آن جایی که از فشار زائرین مولا مرا در آغوش گرفت .
عشق یعنی رضا …
تو همانی که گفتی یکبار به مهمانی من آیی سه بار به تو سر میزنم .مردم به شوق تو به صحرا می زنند و به هوای دل پاک توست که به دریا می زنند به عشق توست که همچو آهوی آواره با صدای نقاره ات فوج فوج می آیند به سمت کسی که ضامن آهو شد ، مگر می شود ضامن آهو باشی ولی دست رد به سینه مهمانت بزنی تویی که اجازه شفاعت از پروردگارت گرفتی.
رضا جان مثل خورشید نور از ضریحت بیرون می زند و زائر از دیدارت مسرور می شود.
چه زیباست وقتی دست به قنوت برمی داری گنبد همچو ماهت دیده شود وروبه رویت پنجره فولاد باشد و چه زیباتر در صحن باب الجوادت نماز حاجت خواندن و دست به دعا برداشتن. هر آنچه زیباییت همه ازآن توست.
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع)

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *