شایعه در شهر

سارا بهرامی

  یک شایعه عجیب! «به پرسپولیس گفته اند باید در دربی ببازد!» این زمزمه ای است که در آستانه دربی شنیده شد و خیلی ها را شوکه کرد. ادعایی که یک سایت خبری برای اولین بار آن را مطرح کرد و به نقل از یک منبع آگاه نوشت

«در جلسه‌ای که  با مدیران دو باشگاه برگزار شد با شکست پرسپولیس در این دیدار موافقت شد تا آقایان به منفعت خود برسند. فوتبالی که با پول می‌چرخد و احساسات میلیون‌ها هوادار در آن بی‌ارزش‌ترین عنصر ممکن است. از این مدل دربی‌ها کم نداشته‌ایم؛ شهرآورد ۸۴ که پرسپولیسی‌ها یا باید برد دربی را انتخاب می‌کردند یا قهرمانی!»

سال گذشته هم در آستانه دربی شبیه چنین شایعه ای را شنیدیم. آن موقع قهرمانی پرسپولیس مثل امسال، مسجل نشده بود و گفتند از بالا به این باشگاه دستور داده شده ببازد و بین قهرمانی یا برد در دربی یکی را انتخاب کند! پرسپولیس در آن بازی باخت و آخرفصل هم قهرمان شد.

امسال قهرمانی سرخپوشان تقریبا قطعی است و شاگردان برانکو می توانند در صورت پیروزی در دیدار امروز ، جشن قهرمانی بگیرند اما شایعات ، همه چیز را خراب کرده است. حالا پرسپولیس حتی اگر واقعا در روز خوب خود نباشد و در برابر استقلالی که از قضا این روزها سرحال است و خوب بازی می کند، نتیجه نگیرد، همه چیز را به همین «درگوشی های تایید نشده» ربط خواهند داد.

شایعاتی که قدمتی به اندازه حداقل دو دهه دارد. سال های دهه ۸۰ هم وقتی فوتبال و دربی حال و هوا و لذت دیگری داشت، با همین شایعات اعصاب خردکن، کام مان تلخ می شد. وقتی از یک جایی به بعد، دربی ها یکی پس از دیگری مساوی می شد و می گفتند «گفته شده دربی مساوی تمام شود.» هیچ وقت هم نمی گفتند چه کسی یا چه کسانی و از کدام نهاد و ارگان چنین دستوری صادر کرده اند.

خب دربی بود دیگر. حلوا که پخش نمی کردند! اصلا دربی پرسپولیس و استقلال با همین دعواهای داخل زمین و کری خوانی های بازیکنان دو تیم بود که رنگ و بوی دیگری پیدا می کرد. پرسپولیس محرمی داشت و استقلال امیر قلعه نویی که تا چشم به هم می زدی، می دیدی وسط زمین به جان هم افتاده اند و پیه محرومیت را هم به جان می خریدند!

نسل بعدی بازیکنان هم بی محابا و جسور بود و نمی خواست کم بیاورد. «پایان رافت» با مشت توی صورت «پرویز برومند» می کوبید و «محمد نوازی» و «حمید استیلی» کنار زمین از خجالت هم درآمدند و بعد از بازی شب را در بازداشتگاه سر می کردند! و «سیاوش اکبرپور» بعد از بازی با چاقو به جان بازیکن تیم رقیب می افتاد و موهای او را از پشت می کشید و …!

درگیری ها آن قدر زیاد شده بود که یکدفعه تصمیم گرفته شد دو تیم از آن سوی بام به زمین بیفتند!  از آن به بعد بود که تا سالها، «دربی» طعم و جذابیت و هیجان خود را از دست داد. آزادی خالی شد و خیلی ها حتی از پای تلویزیون هم رغبتی برای دیدن شهرآورد پایتخت نداشتند چون همه می دانستند در نهایت مساوی می شود و عجیب اینکه اکثرا هم همین طور می شد.

ضیافت شام مشترک میان دوتیم درست شب قبل از بازی و ادعای رفاقت با بازیکنان تیم رقیب که استارت آن از دو هفته قبل از دربی می خورد تا قربان صدقه رفتن های بازیکنان برای همدیگر در جریان بازی، هواداران را حسابی مایوس و ناامید کرده بود. همه چیز می دیدم الا دربی! اصلا انگار فیلم هندی بود. نه از کیفیت خبری بود و نه حتی کسی با کسی یک درگیری کوچک فوتبالی درون زمین پیدا می کرد که باور کنیم درحال تماشای دربی هستیم . سرد و یخ و بی روح .

سال ها گذشت تا یخ دربی بشکند و روح هیجان به این بازی برگردد. در دو سه سال اخیر ، برد و باخت در شهرآورد دیدیم و همین موضوع امیدوارمان کرد که نسل «آقایانِ ازبالا دستوربده» منقرض شده اما حالا درست دو سه روز مانده به دربی، شایعه ای در شهر می پیچد که تصورات مان را به هم می ریزد. این فوتبال به هیجان نیاز دارد و هیجان را «پرسپولیس» و «استقلال» به آن تزریق می کنند. دوتیمی که باید همیشه در اوج باشند تا ورزشگاه ها پر باشد. بر اساس همین نظریه ، پرسپولیس اگر ببرد، معادلات آقاین بهم می ریزد. پس باید ببازد تا هوادران استقلال هم راضی باشند. هواداران پرسپولیس در عوض می توانند جشن قهرمانی بگیرند. ولی اگر ادعای سایتی که این موضوع را مطرح کرده، درست باشد باید گفت جشن قهرمانی پس از پیروزی در دربی شاید اتفاقی نادر باشد که حالا حالاها تکرار نشدنی باشد. جای تعجب دارد که سرخ‌پوشان بر چه اساسی حاضر شدند چنین رکوردی را از دست بدهند! اگر این خبر صحت داشته باشد و نتیجه دربی از قبل تعیین‌شده باشد باید فاتحه این فوتبال را خواند و دیگر دم از فوتبال پاک نزد. در چنین شرایطی باید چشم امیدمان به نافرمانی بازیکنان پرسپولیس باشد که شاید تن به چنین بازی کثیفی ندهند. بازی ای که البته شنیده می شود «اسپانسر مشترک دو تیم» هم نقش عمده ای در اجرای آن دارد!

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *