شهیدان زنده اند

یادداشت مدیر مسئول

امروز بیست و دومین روز از ماه اسفند به مناسبت سالروز صدور فرمان امام خمینی قدس سره مبنی بر تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی روز شهدا نامگذاری شده است بهمین مناسبت مروری بر موضوع شهادت خواهیم داشت. در فرهنگ اسلامی شهادت فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است. شهادت عشق به وصال محبوب و معشوق در زیباترین شکل است. شهادت مرگی از راه کشته شدن است، که شهید آگاهانه و بخاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن ((فی سبیل الله))انتخاب می کند. یعنی شهید در راهی کشته می شود که هر دو ارزش آگاهانه و فی سبیل الله را داراست و چنین مرگی است که به تعبیر پیامبر((ص)) شریفترین و بالاترین نوع مردن است (اَشرُفُ المُوًتِ قَتْلُ الشَّهادَهِ) شهادت نوعی از مرگ نیست بلکه صفتی از ((حیات معقول)) است. زیرا حیات معمولی که متاسفانه اکثریت انسانها را اداره می کند، همواره خود و ادامه بی پایان خود را می خواهد، لیکن در حیات معقول فرد آن زندگی پاک از آلودگی ها که خود را در یک مجموعه بزرگی به نام جهان هستی در مسیر تکاملی می بیند که پایانش منطقه جاذبه الهی است. لذا شهید همواره زنده است و حیات و ممات او همواره صفتی است برای حیات طیبه و به مصداق آیه شریفه قرآن که می فرماید:و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاءُ عند ربهم یرزقو  (۱۶۹  آ ل عمران) و گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شده اند، مردگانی هستند، بلکه آنان زنده و در بارگاه پروردگارشان بهره مندند.شهید همواره زنده است و مرگ او در واقع انتقال از حیات جاری در سطح طبیعت به حیات پشت پرده آن می باشد.و یا در آیه ای دیگر می فرماید : ((و لا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموات بل احیاء و لکن لاتشعرون)) که در این آیه نیز به زنده بودن شهید اشاره نموده است.این ویژگی اول و مهم شهید است. اما ویژگی دوم رزق و روزی شهید است چنانچه می فرماید: شهیدان زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می خورند(عند ربهم یرزقون) که در این قسمت از آیه به ارتزاق شهیدان اشاره شده است. که البته ویژگی های شهید فراوان است اما نکته ای در فضیلت شهید و آن اینکه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: قسم به آنکه جانم به دست اوست((اگر نبود اینکه جمعی از مومنین خوش ندارند)) دوست داشتم که در راه خدا نه یکبار و دوبار، که چندین بار زنده گشته و بار دیگر کشته گردم. و نیز حضرت علی علیه السلام فرمود: خدایا، ای پروردگار آسمان برافراشته … اگر ما را بر دشمنان پیروز گرداندی، از ستم و تجاوز دورمان دار و بر حق استوارمان گردان و اگر دشمنان بر ما پیروز شدند، شهادت را روزیمان فرما و از فتنه بازمان دار. وفرمود: من از خدا به گشایش رحمت و بزرگی قدرتش(بر آنکه هر چه بخواهد عطا می کند) می خواهم که پایان زندگی من و تو را به نیکبختی و شهادت قرار دهد.(نهج البلاغه نامه۵۳) و این از فضائل شهادت و شهید است که ملای متقیان علی علیه السلام آرزویش را دارد و در این جایگاه با عزت و عظمت قرار می گیرند. و از فضیلت شهادت است که علی(ع) همسایگی با شهدا از خدا می خواهند و می فرمایند:

از خداوند جایگاه شهیدان و زندگی با سعادتمندان و همراهی با پیامبران را طلب می کنم.(نهج البلاغه، خطبه۲۳) وعشق به شهادت می ورزند که  فرمودند: پس بخدا قسم من بر حقّم و دوستدار شهادت(شرح نهج البلاغه، ج۶، ص۹۹ و ۱۰۰)

اما امروز مسئولیت تک تک ما که بظاهر مانده ایم در حالیکه به واقع در مانده ایم بسیار سنگین است چرا که باید خون صدها هزار شهیدی را که در راه بر افراشته شدن پرچم اسلام به شهادت رسیدند را پاس بداریم  و یاد و راهشان را گرامی بداریم.خدایا ما را قدر دان شهایمان قرار ده و آنان را از ما راضی بفرما.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *