شکستن طلسم ۷۷۰ روزه

هامون رشیدیان

طلایی پوشان سپاهان اصفهان دریکی از حساس‌ترین دیدارهای فصل میزبان قرمز پوشان پایتخت هستند. سپاهانی‌ها با ۶ امتیاز از ۶ بازی در رتبه سیزدهم جدول جادارند درحالی‌که پرسپولیسی‌ها با ۱۳ امتیاز از ۶ بازی در رتبه دوم لیگ برتر فوتبال جا خوش کرده‌اند. دیدار سپاهان و پرسپولیس در سال‌های اخیر همواره از مهم‌ترین بازی‌های لیگ بوده است و حتی بسیاری بعد از دیدار استقلال و پرسپولیس این دیدار را مهم‌ترین بازی فصل می‌دانند. اما بازی امروز از جهاتی برای هر دو تیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اولین نبرد رسمی برانکو – کرانچار

بااینکه زلاتکو کرانچار و برانکو ایوانکوویچ هریک به مدتی طولانی در فوتبال ایران کارکرده‌اند اما این دو مربی کروات تا به حال هیچ‌گاه به‌صورت مستقیم باهم رقابت نداشته‌اند و تازه دیدار امشب در ورزشگاه نقش‌جهان اول رقابت رسمی این دو مربی خواهد بود. نکته جالب اینجاست که هردوی این مربی‌ها سابقه هدایت پرسپولیس را در کارنامه داشته‌اند اما تجربه مربیگری برای یکی تلخ و برای یکی همچنان شیرین ادامه دارد.

شکستن طلسم

شاگردان زلاتکو کرانچار که روزهای موفقی را در فصل هفدهم پشت سر نگذاشته‌اند، به دنبال شکستن طلسم دو فصل شکست‌ناپذیر پرسپولیس هستند. طلایی پوشان در شرایطی برابر پرسپولیس حاضر خواهند شد که در دو فصل اخیر نتوانسته‌اند حریف را شکست دهند و آخرین پیروزی طلایی پوشان مربوط به مردادماه ۹۴ است تا اکنون آن‌ها به دنبال شکست طلسم ۷۷۰ روزه باشند.

خاطره بازی نقش‌جهان

سپاهان و پرسپولیس دقیقاً ۱۱ سال پس از آخرین جدال در نقش‌جهان روز آینده در این ورزشگاه که پس از ۱۰ سال بازگشایی‌شده مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند. آخرین جدال سپاهان و پرسپولیس در ورزشگاه نقش‌جهان به‌روز ۳۱ شهریور سال ۸۵ بازمی‌گردد، دیداری که بازی برگشت فینال جام حذفی بود و پس از تساوی یک‌بریک در ۱۲۰ دقیقه، سپاهان در ضربات پنالتی پیروز شد و دومین قهرمانی خود در جام حذفی را جشن گرفت. حالا دقیقاً ۱۱ سال پس از آخرین جدال دو تیم در ورزشگاه نقش‌جهان، دوباره ورزشگاه خانگی سپاهانی‌ها میزبان این دیدار همیشه حساس و مهیج خواهد بود.

آمار

در ۶۶ بازی اخیر دو تیم در همه رقابت‌ها از دهه ۴۰، سپاهان ۱۷ بار و پرسپولیس ۲۲ بار پیروز شده‌اند ضمن اینکه ۲۷ دیدار نیز با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. همچنین تاکنون ۱۵۴ گل در بازی‌های دو تیم زده‌شده است که ۷۰ گل سهم سپاهان و ۸۴ گل سهم پرسپولیس بوده است. در ۳۲ دیداری که دو تیم در لیگ برتر برگزار کرده‌اند هرکدام ۱۲ بار پیروز بوده‌اند و سایر دیدارها با نتیجه تساوی به پایان رسیده است.

غیبت احتمالی کمال

کمال کامیابی نیا فاصله زیادی از آنچه که در فصول گذشته در ترکیب پرسپولیس نقش‌آفرینی می‌کرد، دارد و این مسئله باعث شده تا برانکو نیز کم‌کم اعتماد خود را نسبت به او کاهش دهد. بعد از دوری چندهفته‌ای از ترکیب پرسپولیس به دلیل دوران نقاهت، او در دو دیدار مقابل الاهلی عربستان و پیکان نیز نتوانست عملکرد ایده آلی از خود به‌جای بگذارد و این مسئله باعث شده تا احتمال حضورش برابر سپاهان نیز کاهش یابد. در آخرین تمرین پرسپولیس پیش از عزیمت به اصفهان، این بازیکن با کاور زرد در آیتم‌ها شرکت کرد تا این مسئله نشان از احتمال کم حضورش در این دیدار باشد و باید دید برانکو درنهایت چه تصمیمی در خصوص او خواهد گرفت. بازیکنی که البته از اصفهان و دیدار با سپاهان خاطرات خوبی در ذهن ندارد.

انگیزه‌های آشکار و پنهان ساسان

ساسان انصاری تا قبل از آنکه در ۲۶ سالگی راهش را به سمت اصفهان کج کند و به سپاهان بیاید تقریباً تمام عمر فوتبالی خود را در فولاد گذرانده بود و سابقه عضویت در تیم‌های رده‌های سنی مختلف باشگاه خوزستانی را داشت. بااین‌وجود، مهاجم این فصل سپاهان سابقه حضوری ۲ ماهه در پرسپولیس را هم دارد. انصاری اواسط خرداد ۹۵ با پرسپولیس قرارداد بست اما باگذشت تنها چند هفته از شروع لیگ شانزدهم به این نتیجه رسید که برانکو ایوانکوویچ اعتقاد چندانی به او ندارد. ازاین‌رو، اواسط شهریور سال پیش و به فاصله کوتاهی پس از بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی برای جدایی از جمع قرمز پوشان پایتخت مجاب شد و به فولاد بازگشت جایی که فصلی موفق را در آن پشت سر گذاشت و به یکی از مدعیان اصلی آقای گلی لیگ برتر بدل شد. کمی بیش از یک سال پس از جدایی از پرسپولیس انصاری امیدوار است تا در تقابل با تیم سابقش هم توانایی‌های خود را به برانکو ثابت کند و هم طلسم ثبت نشدن اولین گل رسمی‌اش برای سپاهان را باطل کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *