شکستی دیگر، پایان کار تیم ملی در لیگ جهانی

اصغر قلندری

به پایان آمد این دفتر! اما حکایت ضعف مدیریتی درتیم ملی والیبال ایران همچنان باقی است! صدها بارها گفتیم تیم ملی بزرگسالان کشورمان به خون تازه‌ای نیازدارد. بارها اشاره شد که تیم ملی نیازبه جوانگرایی دارد، اما نه در آخرین بازی ودربرابرتیم قدرتمند روسیه! مشکلات فراوان تیم ملی والیبال ایران که مدتهاست با آن دست به گریبان است یک شبه حل شدنی نیست! مشکلاتی که یکی دوتا نیست! مشکلاتی که به تشخیص کارشناسان والیبال نشات گرفته ازضعف مدیریتی تیم است که بدون استراتژی وارد مسلخ لیگ جهانی شده تا احساسات مردم ورزش دوست بویژه خانواده بزرگ والیبال را جریحه دارکند. زمانی که یادآور می‌شدیم دل به بازیکنان بالای سی سال نبدید وبه جوان‌ها میدان بازی در میدان‌های بین المللی بدهید برای چنین روزهایی بود. روزی که امیرغفورآسیب دید کدام بازیکن توانست جای اورا بگیرد؟ با پدیده‌ای بنام محمد جواد معنوی نژاد که به گواه همه کارشناسان شایسته‌ترین بازیکن با اخلاق وقامتی بالای ۵٫/۲ مترمی توانست جایگزین شهرام محمودی باشد چه کردید؟! ناعادلانه و درکمال بی انصافی مانع اعزام این بازیکن آینداربه مسابقات المپیک ۲۰۱۷ ریو شدید وفردی را بنام حمزه زرینی را با خود به این مسابقات بردید که بیش از ۳۲ سال سن حتی ۵ دقیقه هم برای تیم ایران مفید واقع نشد. چرا به توصیه‌های کارشناسانه دلسوزان واقعی والیبال و پیشکسوتانی که سالهای زیادی خاک میادین والیبال خورده وعاشق رشد وپیشرفت والیبال ملی کشورشان هستند اهمیت ندادید؟! چرا به تاکید بسیارکسانی که معتقد بودند بازیکنان پا به سن گذاشته تیم ملی بی انگیزه واشباع شده‌اند وخسته به نظر می‌رسند وقعی ننهادید؟! که بهتربود به جوانها میدان می‌دادید و آنها را به بوته آزمون می‌گذاشتید تا گداخته وآبدیده شوند و درمواقع لزوم بتوانیم از وجودشان بهره لازم را ببریم. شاید اگربه موقع بازیکنان خسته به استراحت می‌پرداختند وزیر نظر پزشکان حاذق به طورموقت اززیربارفشارهای سنگین تمرینات دورمی ماندند، اینگونه از پای نمی‌افتادند وفرسوده نمی‌شدند که امروز مجبور باشیم هر شش نفر اصلی را از ترکیب تیم جداکنیم وبارسنگین بازی با تیم قدرتمندی همچون روسیه را روی دوش شش جوانی بگذاریم که برخی از آنها برای اولین بار درمیدان بزرگ لیگ جهانی به بازی گرفته شده‌اند!

 آقای داورزنی دست از لجاجت بردارید وبه جای درگیری با گزارشگران، خبرنگاران وپیش کسوتانی که ازروی علاقه به ورزش دلخواه کشورشان عشق می‌ورزند ونکاتی را خاطر نشان می‌کنند که به سود والیبال کشورمان است با هم اندیشی وخرد جمعی به فکرچاره اندیشی برای آینده والیبال ایران باشید. شما بهتر ازهرکس دیگر می دانید که با این سوداهای خامی که در سرمی پرورانید نتیجه‌ای عاید نخواهد شد وروزبه روزازارزش وجایگاه جهانی والیبال ایران کاسته می‌شود! با نگاهی به تیم‌های روسیه، ایتالیا، صربستان، آمریکا و لهستان پی به این واقعیت انکار ناپذیر خواهید برد. لومانسکی با ۲ متر و ۱۷ سانتی مترقد درتیم لهستان، سباستین سوله و پاپلوس چرر ۲۱ ساله با قامتی بالای دو متردر تیم آرژانتین، یا جوکی پاسور صربستان که ۱۹۷ سانتی مترقد داردودرکار دفاع روی توربه عنوان یک مدافع بلند قامت تاثیرگذاراست. نمونه‌های بارزاین مدعا است که باید به دنبال یافتن جوان‌های بالای دو متر باشید.

در بازی جوان‌ها با تیم روسیه پی به این حقیقت بردید؟ دیددی جوان‌ها چه بازی خوبی ارائه کردند هرچند تجربه لازم نداشتند و می‌توانستند ست اول را برنده باشند اما بیش ازاین زورشان نرسیدولی بازی راضی کننده‌ای را به نمایش گذاشتند که اگر قدری تجربه بازی درمیدان های جهانی را داشتند شاید ست اول را ۲۶ ـ ۲۴ واگذارنمی کردند. روی بازیکنانی نظیرسامان فائزی، فرهاد سال افزون مسعود غلامی، رضا قرا ومیلاد عبادی پورو ستاره درخشانی چون محمد جواد معنوی نژاد باید سرمایه گذاری کنیم که هم نیروی جوانی وهم انگیزه بالا دارند وهنوزاشباع نشده‌اند. جوانگرایی درتیم ملی ضروری است به شرطی که از هم اکنون به فکرش باشیم نه در ثانیه‌ای پایانی، زیرا یقین داریم با جوان‌های بلند قامت ومستعدی که دراقصی نقاط کشورمان بسیارند وباید توسط مسئولان استعدادیابی کشف شوند، تیم ملی والیبال کشورمان به جایگاهی بهتر وبالاتر ازحال خواهد رسید وآنگاه خواهید دید آتش زیرخاکستر چگونه شعله ورمی شودالبته به شرطی که روانشناسانه، نقدهای کارشناسانه منتقدین آگاه و دلسوز را دردستور کارفدراسیون قرار دهید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *