شکست تلخ ایران، در آزادی

اصغر قلندری

تیم والیبال صربستان (قهرمان جهان در سال گذشته) با جوانان بلند قامت خود که میانگین سنی آنها به ۲۵ سال می‌رسد با نظمی خاص وآرامشی حساب شده‌ای تیم ایران را درششمین بازی لیگ جهانی سه بر یک شکست داد وراه رسیدن به تکرار قهرمانی سال قبل خود را هموار نمود! صربستان با بازیکنانی همچون اوروس کواچوویچ با ۵۰/۲ متر قد، مارکوپودراس کانین درکنار مارکوایویچ، کواکوویچ، لی سیناک و پاسوری به نام جوکی که در تیم میلان ایتالیا بازی می‌کند و ۱۹۷ سانتی مترقد دارد که ازمحسنات با ارزش این پاسوربه حساب می‌آید، درزمره تیم‌های برتر وتاپ والیبال اروپا وجهان به شمارمی آید که با بازیکنان خوش قد وقامتی که از شرایط مناسب فیزیکی در حمله و دفاع روی تور، دفاع داخل زمین وسرویس برخوردارند، درششمین بازی لیگ برترمقابل ایران ظاهر شد ودر سطح قابل قبول درسرویس های پرشی با ریسک بالا وسرعتی نزدیک به ۱۲۰ کیلومتر، عرصه را بر تیم خسته وبی برنامه ایران تنگ کرد تا درنهایت به برتری سه بریک دست پیدا کند. ضمن اینکه برگ برنده این تیم مربی با دانش وهوشمندی بنام نیکولای است که همدوره ودوست دیرینه کولاکوویچ محسوب می‌شود و با آشنایی با شیوه کارتاکتیکی ایگورکواکوویچ تمامی نقشه‌های از پیش تنظیمی سرمربی تیم کشورمان را نقش بر آب کرد.

پاسور صربستان

پاسور بلند قامت صربها که از لحاظ کیفیت در پاس‌هایش به پای پاسورهای خوب اروپا نظیر تنیوتی و جیانلی نمی‌رسد دراین دیدار با توجه به دریافت‌های خوب یارانش که ساعدهای اول را بخوبی بدستش می‌رساندند، با پاس‌های متنوع وترکیبی ازآبشار زن‌ها به نحواحسن سود برد که آبشارهای قدرتی و سرعتی را تبدیل به امتیاز کردند. درعوض دریافت کننده‌های ما مقهورسرویسهای پرشی وقدرتی اروس کواچه ویچ، لوبوریک و لی سیناک شدند تا عیار تک تک شاگردان آقای کواکوویچ بعد از نمایش عالیشان مقابل بلژیک جدی ترمحک بخورند. با این حال تیم ایران درسایه پنجه‌های طلایی کاپیتان معروف که با ظرافت خاصی هنر پاسوری را به رخ همتای خود کشید، ست اول را تا قبل از رسیدن حریف به امتیاز ۲۰ پا به پای شاگردان نیکولای کسب امتیاز کرد اما درامتیازهای حساس پایانی ناتوان ماند و ست اول را ۲۵/۲۰ واگذار کرد، اما ست دوم با برتری ایران آغازشد و ۸ ــ ۵ اولین وقت استراحت فنی به سود ایران شد، تساوی در امتیاز ۱۸ اوج جدال سنگین دو تیم در ست دوم بود ولی کسب ۳ امتیاز پیاپی صرب‌ها از روی اشتباه فردی یاران ما کافی بودتا با وجود درخشش خوب امیرغفورنتیجه نهایی این ست هم ۲۵/۲۳ برای صرب‌ها رقم بخورد.

ست سوم با دوست قبلی تفاوت بسیاری داشت، سه امتیاز در سایه سرویس‌های ناب عبادی پور، سرمربی صربستان را مجبور به درخواست وقت استراحت اول کرد، بدون اغراق شب، شب امیر غفور بود، زیرا با رسیدن توپ‌های اول به دست معروف و پاس‌های تاکتیکی آبشارهای زهر دار غفور، قائمی، عبادی پور و موسوی چنان عرصه را بر قهرمان جهان تنگ کرد که در کمال عجز و ناتوانی ۲۵/۱۶ بازنده ست سوم شدند! البته سرمربی صربستان در این ست به ناچار جوان‌ترها را به میدان فرستاد تا هم در بوته آزمون جهانی محک بخورند و هم اینکه بازیکنان اصلی برای مقابله با تیم بلژیک تا حدودی به استراحت بپردازند.

کاهش توان بازیکنان

شاگردان کواکوویچ که شب قبل در یک بازی سنگین پنج گیمه که ۱۶۰ دقیقه به طول انجامیده بود کاملاً انرژی وتوانشان را از دست داده بودند و خستگی از ناصیه یکایک سوپراستارهای والیبال ایران نمایان بود، به همین دلیل به طور فاحشی افت داشتند وخیلی زود صربها ۸ ــ ۲ در تایم استراحت فنی اول ودرنهایت ۲۵/۱۶ ست چهارم را به برتری رسیدند و دومین پیروزی خود درهفته دوم لیگ جهانی را جشن گرفتند. با این باخت هم چوب میدان ندادن به جوانهای آینده داری مثل معنوی نژاد، فائزی، قراء و سال افزون را خوردیم وهم شانس صعود به مرحله نهایی را! بهترین وامتیاز آور ترین بازیکنان این میدان اوروس کواچه ویچ با ۱۸ امتیاز از تیم صربستان و امیر غفور با ۱۳ امتیاز از تیم ایران بودند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *