ضرورت ساماندهی اتباع خارجی

کیمیای وطن گزارش می دهد:

ضرورت ساماندهی اتباع خارجی

زهرا نصیری

استان اصفهان یکی از کلانشهرهای بزرگ ایران است که به دلیل موقعیت جغرافیای و اقتصادی خود سال‌هاست که مورد توجه مهاجرین داخلی و خارجی بوده است، این توجه به این دلیل است که بیشتر جویندگان کار، علاج بیکاری خود را در مهاجرت به این استان می‌دانند به گونه‌ای که شاهد هستیم در این سال‌ها آمار بی حد و حصر ورود مهاجرین داخلی از شهرهای مختلف به این استان بسیار بالا بوده و در این میان اتباع خارجی بخصوص افاغنه نیز برای ورود به این استان خود را به این شهر رسانده و با سکنی گزینی در حاشیه شهرها زندگی کنند.

معضل بیکاری به اتباع خارجی مربوط است؟

یکی از پیامدهای منفی این مهاجرت‌ها افزایش بیکاری بیش از ۲ درصدی در استان اصفهان نسبت به متوسط کشوری است. این در حالی است که با ورود بی رویه اتباع خارجی به این استان و استفاده از کارگران اتباع خارجی ارزان قیمت که نه نیاز به بیمه دارند و نه دردسری برای مراجع کارگری، توجه کارفرمایان را به خود جلب کرده وباعث شده‌اند که دراقصی نقاط کشور استفاده از این کارگران در دستور کار قرار گیرد و جوانان ایرانی خود به دنبال کار باشند.

شاید تا چند سال قبل فقط آمار اتباع خارجی به کشور در سطح افاغنه خلاصه می‌شد اما با مراجعه به حاشیه شهرها با چهره‌هایی ازاتباع پاکستانی، سوری، عراقی وبعضا هندی هم مواجه می‌شویم که خود را برای برخورداری از امکانات شهرهای صنعتی به این شهرها رسانده‌اند. این اتفاق نیازمند توجه مدیران و سازماندهی و ساماندهی است تا امکان استفاده از توانمندی‌های آنان در راستای توسعه کشور بوجود آید.

خودروهای قاچاق انسان!

هم اکنون آمار ورود اتباع خارجی به خصوص افاغنه به حدی به شهرهای صنعتی و مرزی بالاست که طبق آمار پلیس امنیت عمومی استان اصفهان روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد خودروی حامل اتباع بیگانه در اصفهان متوقف و تحویل پارکینگ می‌شود.

به گفته استانداراصفهان، اگر چه روزانه ۵۰۰ نفر اتباع بیگانه ازاستان اصفهان دستگیر و به مرز فرستاده می‌شوند اما متاسفانه ورودی مرز ایران و افغانستان به صورت کامل پوشش داده نمی‌شود و از این رو آمار این اتباع بیگانه در کشور به صورت شناور است.

زرگرپور به این مسئله اشاره دارد که بیش از ۴۵۰ هزار اتباع بیگانه در استان اصفهان وجود دارند که از این تعداد ۲۵۰ هزار اتباع بیگانه مجاز و ۲۰۰ هزار اتباع بیگانه غیر مجاز هستند.

معضل رفت و برگشت اتباع غیرمجاز

اما سرهنگ عاصمی، آماری از مهاجرین غیر مجازدر استان اصفهان نمی‌دهد زیرا معتقد است اولاً آن‌ها به صورت پراکنده در استان اصفهان زندگی می‌کنند و ثانیاً پلیس فقط بحث دستگیری آن‌ها را دنبال می‌کند.

رییس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان هم می‌گوید: بیشتر اتباع خارجی غیرمجاز اصفهان از اتباع افغانستان هستند، پلیس امنیت عمومی اصفهان دربحث دستگیری این افراد وارد می‌شود و نمی‌تواند راه بازگشت آن‌ها را مسدود کند، چراکه این افراد به مرزهای کشور ارجاع داده می‌شوند، اما متاسفانه دوباره باز می‌گردند.

سرهنگ عاصمی اضافه کرد: باید قوانین و مقررات بهتردرباره قاچاقچیان و جابه‌جا کنندگان اتباع که برای سود اقتصادی این کار را می‌کنند درنظرگرفته شود.

تحصیل اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز درمدارس

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان هم ازحضور ۱۷۰ هزار تبعه خارجی مقیم دارای مدارک قانونی در استان اصفهان خبر داد و بیشتر این اتباع را متعلق به کشورهای افغانستان و عراق دانست.

مهدی سلیمانی، با بیان اینکه اصفهان از نظر تعداد اتباع خارجی، سومین استان در کشور بعد از استان تهران و خراسان رضوی است، افزود: از بین این اتباع، حدود ۱۲۰ هزار نفر دارای کارت موقت اقامت و حدود ۵۰ هزار نفر دارای گذرنامه و ویزای معتبر هستند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ هزار دانش آموز از اتباع خارجی در مدارس استان اصفهان تحصیل می‌کنند گفت: در این میان بیش ازهفت هزار دانش آموز تبعه خارجی با وجودیکه والدین آنها فاقد مدرک قانونی هستند به تحصیل مشغولند.

این امر با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تحصیل آنان صورت گرفته و ضرورت دارد همچنان و با جدیت بیشتری زمینه تحصیل اتباع فراهم گردد.

کارت اشتغال

سلیمانی، با اشاره به اینکه حدود ۲۵ درصد اتباع خارجی ساکن در استان اصفهان که سن آنها بین ۱۸ تا ۶۰ سال است دارای کارت اشتغال هستند می‌گوید: همه این اتباع از خدمات بهداشتی مانند بهداشت خانواده، واکسیناسیون و مراقبت از زنان باردار برخوردارند. بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ تبعه خارجی ساکن در استان دارای دفترچه بیمه سلامت هستند و می‌توانند از خدمات بهداشتی و درمانی در مراکز دولتی بهره مند شوند.

معلولان خارجی تحت حمایت بهزیستی

اما مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در گفتگو با کیمیای وطن، حمایت ازمعلولان اتباع خارجی با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان واداره کل اتباع خارجی را شامل برگزاری دوره‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، دوره‌های فرزند پروری واقدامات توانبخشی دانست وگفت: هم اکنون ۷۰ نفرازمعلولان اتباع خارجی در اصفهان شناسایی شده‌اند که خدمات توانبخشی به آن‌ها ارائه می‌شود. همچنین به خانوادهای آنان نیز آموزش‌های مراقبت توانبخشی ارائه می‌شود.

سعید صادقی، بااشاره به اینکه بیشترین خدمات بهزیستی درمرکز مهاجرین زینبیه ارائه می‌شود افزود: کودکان کار اتباع خارجی در صورتی که دارای کارت تردد باشنداز خدمات بهزیستی بهره مند می شوندو اگر کارت نداشته باشند والدین آن‌ها توسط اموراتباع فراخوانده می‌شوند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

کودکان کارخارجی

به گفته مرضیه فرشاد معاون اجتماعی اداره بهزیستی استان اصفهان، تبعات اجتماعی کودکان کار چه برای اتباع خارجی و چه تبعه ایرانی یکی است، این کودکان به دلیل اینکه از حق امنیت اجتماعی محروم هستند دچار آسیب‌های زیادی می‌شوند و تنها تفاوتشان در این است که درکودکان کار ایران نسل آینده هم دچار آسیب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مراکز شبانه روزی بهزیستی کمتر از ۱۰ مورد کودک بی سرپرست یا بد سرپرست اتباع خارجی حضور دارند که ازخدمات تحصیلی و اقامتی در این مراکزاستفاده می‌کنند افزود: این افراد دارای هویت مورد تأیید از سوی نظام جمهوری اسلامی می‌باشند.

وی میزان مراجعه کودکان کار اتباع خارجی به اورژانس‌های اجتماعی بهزیستی در سال گذشته را ۹۷ نفر و ۹ ماهه امسال را ۱۷۷ عنوان کرد و گفت: هر حاشیه نشینی معضلات خود را دارد در برخی از شهرها حاشیه شهر ییلاق‌های شهر محسوب می‌شوند که ما اخیراً در بین کودکان کار از سایرملل و کشورها نیزمشاهده می‌کنیم. این افراد در صورتی که دارای کارت تردد باشند از خدمات بهزیستی برخوردار می‌شوند.

حرف آخر

با توجه به آنچه گفته شد، حل مشکلات موجود نیازمند تدبیر مدیران است. از طرفی شایستگی‌ها و اقدامات انقلابی عزیزان میهمان از کشورهای مسلمان که به ویژه در سالهای اخیر و در نبرد با گروه‌های تکفیری نقش به سزایی داشته‌اند و در دفاع از حریم مقدس اهل بیت علیهم السلام جانفشانی نموده‌اند غیرقابل انکار و نیازمند پاسداشت و تقدیر است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *