ظرفیت تولید شرکت ملی مس دو برابر شود

پروانه شریفی

محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در سال ۹۷ به واسطه تاکیدات رهبر معظم انقلاب در بحث حمایت از تولید ملی و تاکید بر حمایت از کالا‌های داخلی، امیدواریم بتوانیم با همکاری مجلس و دولت و مسئولان نظام، اتفاقات مثبتی را نسبت به سال‌های گذشته رقم بزنیم.

در ادامه بخشی از صحبت های رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آمده است:

نیاز به تلاش بیشتر در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی استان کرمان

علی رغم وجود شرکت‌های بزرگ صنعتی همانند شرکت ملی مس و شرکت سنگ آهن گل گهر در استان کرمان، سرانه ما از تولید ناخالص داخلی نسبت به متوسط کشور پایین‌تر است و این مسئله نشان میدهد که باید تلاش بیشتری در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی استان داشته باشیم

شرکت ملی مس به دو تا سه برابر ظرفیت تولید کنونی خود میتواند برسد، ظرفیتی که همه شرکت‌ها طی سال‌های اخیر افزایش دادند و ما در شرکت ملی مس متاسفانه روند منفی داشتیم.  شرکت ملی مس در سال‌های قبل ظرفیت ۲۳۰ هزار تن کاتد در سال را شاهد بود، اما این روند در دولت یازدهم به کمترین حد خود رسید و الان در آغاز دولت دوازدهم قرار است به شریط قبلی برگردد.

فعالیت شرکت‌های مشابه مس در استان کرمان

این در حالی است که شرکت‌های مشابه مس در استان کرمان فعالیت‌های خود را به دو تا سه برابر افزایش دادند و انتظار ما این بود که شرکت ملی مس بتواند در دولت یازدهم به ظرفیت حداقل ۵۰۰ هزار تن مس کاتد در سال برسد که نتن‌ها محقق نشد بلکه رکورد‌های قبلی با ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش به شرایط کنونی رساند.
شرایط خوبی فراهم است که دولت، مجلس، مجموعه مدیریت شرکت ملی مس و نیرو‌های پرتلاش آن بتوانند مجموعه فعالیت‌های خود را دست در دست هم افزایش و ارتقا دهند.

دغدغه‌های اساسی در شرکت ملی مس

یکی از این دغدغه‌ها وضعیت آلایندگی است که قاعدتا قبل از رسیدن به سود، تولید و اشتغال، جان انسان‌ها برای ما خیلی مهمتر است.
وضعیت کنونی در مجتمع مس سرچشمه و گزارش‌هایی که از آنجا در زمینه آلایندگی داشتیم، نگران کننده است بنابراین حتما باید در کوتاه مدت برای آن تصمیم گیری شود.

لزوم راه اندازی کارخانه اسید

راه اندازی کارخانه اسید را الزامات مجتمع مس سرچشمه است، سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام شده و هر چه سریعتر باید راه اندازی شود، که با توجه به توافق انجام شده امید است تا پایان آذر ۹۷ کارخانه مذکور به بهره برداری برسد.

فضای تخصصی و حرفه‌ای در شرکت ملی صنایع مس ایران

در شرکت ملی صنایع مس ایران باید حتما فضا را به فضای تخصصی و حرفه‌ای تبدیل کنیم که هم تولید مقرون به صرفه ناشی از فعالیت در حوزه ذوب باشد و هم کاهش آلایندگی را داشته باشد.

افزایش ظرفیت تولید در شرکت ملی صنایع مس ایران مورد تاکید است و لزوم اصلاح ساختار جدید در این حوزه بسیار مهم بوده؛ معادن کوچک بلاتکلیف ما حتما باید عملیاتی و ظرفیت شرکت ملی مس در کرمان و در سایر استان‌های دیگر فعال شوند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *