عبور از سد امتحانات پایان سال

هامون رشیدیان

مدت زیادی به زمان برگزاری امتحانات باقی نمانده است. نگرانی بسیاری از دانش آموزان دانشجویان در این روزها برنامه ریزی دقیق برای موفقیت در امتحانات است. هر چند هر فرد کلید موفقیت خاص خود را دارد و خودش بهتر می‌داند که با چه روش‌هایی می‌تواند خود را برای برگزاری امتحان آماده‌تر کند اما با این حال روش‌های اثبات شده‌ای وجود دارد که می‌تواند شما را برای عبور از سد امتحانات سخت آماده کند. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به برخی روش‌های موفقیت در امتحانات.

شخصی سازی کتاب

مهم‌ترین صفحات هر کتاب، فهرست و راهنمای موضوعی است. استفاده مؤثر از این دو قسمت را فرابگیرید. مطالعه فعال همواره با قلم همراه است. از نوشتن داخل کتاب نترسید. کتابتان را خودتان شخصی کنید و آن را برای خودتان بنویسید. با کمک مداد یا ماژیک‌های رنگی یا هر وسیله دیگر، تصویری منحصر به فرد از صفحات کتاب ایجاد و در ذهن‌خود نگه دارید.

کتابخانه

استفاده از کتابخانه و منابع آن را به خوبی یاد بگیرید. مهارت ”اطلاعات یابی“ در کتابخانه را با تمرین در خود پرورش دهید. در کتابخانه از چشمان خود به خوبی استفاده کنید. وقتی از یک کتاب چند جلد کتاب در کتابخانه یا فهرست موضوعی کتاب‌ها موجود است، به این معنی است که آن کتاب از کتابی که تنها یک جلد از آن در کتابخانه دیده می‌شود، با اهمیت‌تر است. همچنین کتاب‌هایی که بارها تجدید چاپ شده‌اند نیز احتمالاً مفیدتر بوده‌اند. نهایتاً اینکه کتاب‌هایی که از بس خوانده شده‌اند، کهنه و فرسوده شده‌اند نیز باید کتاب‌های خوبی باشند و احتمالاً از کتاب‌هایی که تا حالا کسی آن‌ها را به امانت نگرفته مفیدتر هستند.

سؤالات و تمرینات آخر فصل

سؤالات و تمرینات آخر فصل کتاب‌های درسی منبع بسیاری از سؤالات امتحانی است. اگر یاد بگیرد به این سؤالات به خوبی پاسخ دهید نصف راه را رفته‌اید. برخی از طراحان سؤالات امتحانی عادت دارنمد یک یا دو سؤال را باهم ترکیب کنند تا سؤال جدیدی ایجاد شود. اگر شما راه حل هر دو سؤال را به خوبی آموخته باشید مشکلی برای حل اینگونه سؤالات ندارید.

یادداشت برداری

اگر یادداشت برداری می‌کنید، رونویسی نکنید. ایده‌ها و مفاهیم را در ذهن‌تان پردازش کنید و با زبان و کلمات خودتان یادداشت کنید. در مصرف کاغذ صرفه‌جویی نکنید!! صفحات را به طور کامل پر نکنید. فضای خالی کافی در صفحات باقی بگذارید تا بعداً بتوانید در آن قسمت‌ها یادداشت‌های بیشتری اضافه کنید. در هنگام یادداشت برداری با استفاده از اندازه‌های متفاوت خط، رنگ، یا هر تکنیک دیگر، به فراخور مطلب، تفاوت‌های بصری ایجاد کنید. در حین یادداشت برداری، سؤالات و نظرات خود را حتماً بنویسید. بسیاری از سوالاتی که به ذهنتان می‌آید اگر یادداشت نشوند، بعد از مدتی از ذهنتان پاک می‌شود، بی‌آنکه جوابی برایش پیدا کرده باشید.

تبادل نظر

مطالبی را که آموخته‌اید مرور کنید. یادداشت‌های خود را با چند نفر دیگر از هم‌کلاسی‌هایتان رد و بدل کنید و درباره مطالب درسی با هم بحث کنید.

تقسیم بندی

مطالب سنگین را به چند بخش کوچک تقسیم کنید، برای هر یک مهلتی تعیین، و هر قسمت را در زمان خود انجام دهید.

همکاری و مشارکت

به خاطر داشته باشید «همکاری و مشارکت» با «تقلب» فرق دارد. گروه‌هایی تشکیل دهید و در حل مساله‌ها و تکالیف با هم همفکری کنید و به صورت گروهی مطالعه کنید و به همدیگر کمک کنید. به این ترتیب با سرعتی باورنکردنی بر ضعف‌های خود فائق می‌آیید. ضمناً به خاطر داشته باشید که توضیح دادن یک موضوع برای یک نفر دیگر، به یادگیری شما کمک بسیار زیادی می‌کند.

پرهیز از مطالعه پشت سرهم مطالب درسی

اگر چند ساعت مداوم و بدون وقفه‌ای برای استراحت کردن درس بخوانید نه تنها مفید نبوده بلکه برای حافظه کوتاه‌مدت شما مشکل بیشتری پیش می‌آید. به جای اینکه در یک مدت‌کوتاه مغز خود را از حجم انبوهی اطلاعات پُر کنید، مطالعه خود را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید و از این قسمت‌ها یادداشت بردارید. وقتی هر بخش را به پایان بردید سپس یادداشت‌ها را مرور کنید تا مطالب خوانده شده در ذهن شما باقی بمانند. ورزش بهترین راه برای کاهش استرس و آزاد کردن انرژی حاصل از نشستن و درس خواندن است. فقط به خاطر داشته باشید که بین بخش‌های مطالعه خود وقفه زیادی نیندازید تا از مطالب دور نشوید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *