عزت ملی، ثروت ملی

یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم در گفتمان انقلاب اسلامی، «عزت ملی» است؛ به ‌نحوی‌ که در ادبیات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) این کلیدواژه جزو پرکاربردترین کلمات دسته‌بندی می‌گردد.
در اندیشه معظم‌له «عزت ملی» دارای منشأ است
و عزت حقیقی تنها در سایه دین و اعتقادات دینی
و باورهای عمیق الهی تأمین می‌شود.
به بیان مقام معظم رهبری در منطق قرآن عزت واقعی و کامل متعلق به خداوند (من کان یرید العزّه فللّه العزّه جمیعاً) (ولله العزه و لرسوله و للمومنین) و متعلق به هر کسی است که در جبهه‌ خدایی قرار می‌گیرد.
در مصاف بین حق و باطل، بین جبهه‌ خدا
و جبهه‌ شیطان، عزت متعلق به کسانی است که در جبهه‌ خدایی قرار می‌گیرند.
در تفکر و اندیشه اسلامی «عزت ملی» برگرفته از حب ما به دین و اسلام و خدامحوری است
و فلسفه‌های نژادپرستانه و ناسیونالیستی جایی ندارد.
از نقطه‌نظر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) آن چیزی که به کشور و ملت ما عزت بخشیده است
حرکت بزرگ انقلاب اسلامی است.
ایشان در تبیین تاریخی این موضوع می‌فرمایند: «در طول تاریخ ۲۰۰ ‌ساله‌ اخیر، قدرت‌های خارجی (مدتی انگلیس، مدتی نیز روسیه و دیگر دول اروپایی و پس‌ از آن، آمریکا) ملت ایران را تحقیر کرده بودند. مردم هم باور کرده بودند که قابلیت و لیاقت کارهای بزرگ نظیر سازندگی کشور را ندارند و ابتکاری از آن‌ها ساخته نیست. چنین القا شده بود که دیگران باید بر ملت ایران آقایی کنند. بنابراین روح غرور و افتخار ملی در میان مردم از بین رفته بود؛ اما امام خمینی دوباره این روحیه را در ملت ایران بیدار و زنده
کردند.
در حقیقت، پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل، عاملی بود تا دوباره روح عزت و استقلال درون بدنه‌ جامعه دمیده شود؛ به‌ طوری ‌که اکنون انقلاب اسلامی پرچم عزت ملت ماست و در همان حال که مردم ما از احساسات و نخوت‌های بی‌جای ناسیونالیستی (که استکبار عامل آن و رژیم منحوس پهلوی مروجش بود) مبرا هستند، اما احساس عزت و قدرت می‌کنند. بدیهی است در تبیین مفهوم «عزت ملی» به پیوند وثیق آن با مقوله فرهنگ برمی‌خوریم. به یقین فرهنگ، اصلی‌ترین عامل تشخص یک ملت است. خودباوری و هویت‌یابی فرهنگی تمدنی، نشانه بارزی از عزت در یک ملت است.
چنانچه می‌فرمایند:
عزت ملی در عرصه‌ فرهنگ به این است که یک ملت به سنت‌های خود پایبند باشد، برای آن‌ها ارج قائل باشد، مقلد فرهنگ‌های بیگانه و مهاجم نشود.
«عزت ملی» در ساحت‌های گوناگون جامعه معنا و مفهوم می‌یابد؛ برای مثال «عزت ملی» در حوزه اقتصادی به معنای اقتصاد مقاومتی، خودکفایی و عدم وابستگی، در حوزه علمی به معنای نهضت نرم‌افزاری و تولید علم، در عرصه سیاست خارجی به استقلال رأی و عدم تحمیل‌پذیری و در عرصه مدیریت و اداره کشور حفظ کرامت انسانی است.
به نظر می‌رسد بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی عوامل ایجاد عزت ملی عبارتند از: ایستادگی ملت
استکبارستیزی، خودباوری، نفی خودباختگی، دین مبین اسلام، اتحاد و همدلی، مشارکت عمومی
و تولید علم.
بالاخره عزت اسلامی در گرو قرآن کریم و احکام نورانی اسلام است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *