عطاران، سلطان گیشه

هامون رشیدیان

رضا عطاران در سال‌های اخیر یکی از حاکمان بلامنازع گیشه سینمای ایران بوده است. رفتارهای سرد، خنگ بازی‌های اعصاب خردکن و عصبانی شدن‌های بی منطق و البته بامزه رضا عطاران سخت به مزاق هوادران این بازیگر خوش آمده و باعث شده آثار کمدی این بازیگر همواره جز رکورد شکن‌های اکران باشد.

حالا نام عطاران یکی از تضمین‌های مهم برای فروش فیلم‌هاست و کارگردان‌ها برای جذب او سر و دست می‌شکنند.

آخرین فیلم عطاران که هم اکنون هم در جدول اکران قرار دارد فیلم مصادره است. فیلم «مصادره» در آخرین روزهای نمایش خود و در حالی که طی دو- سه روز آینده از مرز ۱۰۰ روز اکران خواهد گذشت، با فروش ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی‌اش مالکیت صدر جدول گیشه بهار را به نام رضا عطاران زد.

عطاران البته با این وضع بیگانه نیست. پارسال «نهنگ عنبر ۲ سلکشن رؤیا» (سامان مقدم) از او با حدود ۲۱ میلیارد تومان فروش بالاتر از همه در صدر جدول جای گرفت و سال ۹۵ نیز دو فیلم او، «من سالوادور نیستم» (منوچهر هادی) و «دراکولا» ساخته خودش در مجموع از مرز ۱۸ میلیارد تومان گذشتند. او سه سال پیش هم با دو فیلم «نهنگ عنبر ۱» (سامان مقدم) و «گینس» (محسن تنابنده) با مجموع فروش ۱۰ میلیارد تومان محبوب‌ترین بازیگر گیشه سینماهای کشور بود.

بهار امسال هم که «مصادره» به یُمن حضور عطاران و سایه غالب او بر فیلم مهران احمدی، این بازیگر موفق شد پرفروش‌ترین بازیگر گیشه باشد.

هزار پا

از عطاران بزودی فیلم «هزارپا» (ابوالحسن داودی) روی پرده خواهد رفت که پتانسیل فروش بالایی دارد. جواد عزتی، سارا بهرامی، مهران احمدی، لاله اسکندری، سعید امیرسلیمانی، شهره لرستانی، امید روحانی، سپند امیرسلیمانی، امیرمهدی ژوله، نعیمه نظام دوست، حسین سلیمانی و… دیگر بازیگران این فیلم بوده‌اند. قصه فیلم به سبک «نهنگ عنبر» در دو- سه دهه گذشته می‌گذرد و احتمالاً مملو از شوخیهای در این حال و هواست.

در خلاصه داستان «هزارپا» آمده است: رضا یک خلافکار خرده پا است که طی اتفاقی متوجه می‌شود که دختری پولدار که پزشک آسایشگاه جانبازان است نذر کرده با یک جانباز ازدواج کند. رضا مقدمات لازم را می‌چیند تا با توجه به اینکه یک پایش را از زانو به پایین از دست داده با این پزشک ازدواج کند اما رضا گیر گروهی از منافقین می افتد که کارشان شناسایی و ترور جانبازان است!

این ششمین فیلم کمدی داودی بعد از «سفر جادویی» (۱۳۶۹)، «جیب برها به بهشت نمی‌روند» (۱۳۷۰)، «من زمین را دوست دارم» (۱۳۷۲)، «بوی خوش زندگی» (۱۳۷۳) و «نان و عشق و موتور ۱۰۰۰» (۱۳۸۰) است. کارگردانی که اغلب کمدی‌هایش جزو آثار پرفروش و خاطره انگیزترین های سینمای ایران در این ژانر بوده‌اند.

اکران این فیلم کمدی از چهارشنبه ۱۳ تیر ماه به سرگروهی پردیس کورش در سینماهای سراسر کشور آغاز می‌شود.

دیگر عوامل فیلم عبارتند از: کارگردان: ابوالحسن داودی، تهیه کننده: رضا رخشان، نویسندگان: امیر برادران، پیمان جزینی، مصطفی زندی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، طراح صحنه و لباس: کامیاب امین عشایری، طراح گریم: ایمان امیدواری، مدیر صدابرداری: نظام الدین کیایی، دستیار اول کارگردان: فراز داودی، برنامه ریز: درنا مدنی، دستیار اول فیلمبردار: محمد عزت خواه، جلوه‌های ویژه بصری: وحید قطبیزاده، طراح بدلکاری: ارشا اقدسی، جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، امیر روزبهانی، منشی صحنه: غزل رشیدی، مستند پشت صحنه: پویان بحق، عکاس: هلیا رضایی، مدیر تولید: محمدحسن نجم، مدیر تدارکات: حمید پرهیز، سرمایه‌گذاران: رضا رخشان، گلرنگ رسانه، ابوالحسن داودی، پخش: فیلمیران.

اگر این فیلم عطاران فروش چندین میلیاردی را تجربه کند، باید گیشه تابستان را نیز به نام او زد. ضمن اینکه در پایان سال مجموع این دو فیلم او به احتمال قریب به یقین عطاران را دوباره پرفروش‌ترین بازیگر سال خواهد کرد. رکوردهای عطاران در سینمای ایران رکوردهای بی نظیری است که احتمالاً تا سال‌ها نیز به نام خود او باقی خواهند ماند. نکته جالب اما درباره عطاران این است که او هنوزهم معمولاً با پای پیاده در شهر قدم می زند و با اتوبوس تاکسی تردد می‌کند و هیچ علاقه‌ای به جدا کردن خودش از مردم ندارد.

واقعیت این است که عطاران نه تنها سلطان گیشه‌هاست بلکه او بدون شک مردمی‌ترین سوپر استار حال حاضر سینمای ایران است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *