علت مشکلات ارتباطی کودکان چیست؟

خبرنگار: پرستو عجمی

معمولا در هر خانواده، مدرسه یا مهمانی شاهد کودکانی هستیم که در برخورد اول پشت پدر یا مادرشان پنهان می‌شوند یا بدون اینکه سلام کنند به گوشه‌ایی می‌روند و تا انتهای مهمانی آرام و ساکت می‌نشینند و به نوعی از سوی والدین و دیگران خجالتی خطاب می‌شوند؛ ولی گاهی علت رفتار کودک صرفا کم رویی و خجالتی بودنش نیست، بلکه این رفتار کودک دلایل گوناگونی می‌تواند داشته باشد.
یکی از دلایل رایج این است که ممکن است آداب معاشرت بلد نباشد؛ یعنی کودک نمی‌داند وقتی وارد جمعی شد، چه باید بگوید و چگونه باید احوالپرسی کند؛ بنابراین والدین در ابتدا باید آداب معاشرت را به شیوه‌های مختلف مانند بازی کردن، قصه گفتن، برنامه‌های آموزشی و… به کودک آموزش دهند. ولی گاهی هم کودک ممکن است به خاطر باورهای غلط و غیرمعقولی که درباره ارتباط با دیگران دارد از صحبت در جمع پرهیز کند. مثل اینکه: همه باید در جمع به من توجه کنند، من باید برای همه جذاب باشم، من نباید در حرف زدن تپق بزنم و…؛ بنابراین راحت‌ترین راه برای فرار از این ارزیابی‌های بد برای کودک، نداشتن ارتباط است.
در اینجا والدین می‌توانند با اصلاح باورهای غیرمنطقی کودک و فراهم کردن موقعیت‌های اجتماعی برای او شرایطی ایجاد کنند تا کودک با ارتباط برقرار کردن با دیگران باور درونی‌اش را بشکند و مشکل ارتباط نداشتنش را برطرف شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *