علت ۸۰ درصد آلودگی کلان‌شهر‌ها سوخت است

نفیسه الله دادی

محمدجواد حشمتی، معاون قضایی دادستان کل کشور در حقوق عامه، صبح دیروز در نشست خبری که در دادستانی کل کشور برگزار شد، ضمن تبریک به مناسب میلاد حضرت زینب(س) و تسلیت به بازماندگان حادثه کشتی سانچی اظهار کرد: بیشترین خسارتی که در بحث حقوق عمومی وارد می‌شود در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست است که از دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه تشکر می‌کنم و در سال‌های گذشته شهدای زیادی در این قسمت داشته‌ایم.
وی با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی در زمینه بحران آب تأکید کرد: متأسفانه هدررفت منابع آب زیاد است و در سال‌های گذشته مدیریت خوبی بر این منابع نداشتیم و در بحث چاه‌های غیرمجاز در بسیاری از مکان‌ها برداشت بی‌رویه وجود دارد که بیش از چند ده هزار چاه غیرمجاز با همکاری دادستان‌ها مسلوب‌المنفعه شدند و همچنین شاهد خشک‌شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها هستیم.
وی با بیان اینکه علت ۸۰ درصد آلودگی کلان‌شهر‌ها سوخت است و می‌طلبد مسئولان این مشکل را حل کنند، تصریح کرد: بحث استانداردسازی گازوئیل، یکی دیگر از موضوعاتی است که بررسی شد و تا حدودی به سرانجام رسیده است. با جلساتی که برگزار کردیم، شورای عالی استاندارد پذیرفته است که باید استانداردسازی شود.
حشمتی با توجه به اخطار چندین باره مقام معظم رهبری به مسئولان در بحث تجاوز به منابع طبیعی و قطع درختان گفت: در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است و خود بنده چندین بازدید سرزده از جنگل‌ها داشتم؛ خوشبختانه با بخشنامه وزیر جهاد کشاورزی بهره‌برداری‌ها متوقف شد و تنفس جنگل‌ها شروع شده است.
حشمتی ادامه داد: براساس آمار رسیده این موضوع در حال عملیاتی‌شدن است و هیچ چشم‌پوشی وجود ندارد. در وزارت نیرو کارگروهی وجود دارد که این موضوع را پیگیری می‌کند و مشکلی از این جهت وجود ندارد؛ اما اصل قضیه این است که با قاطعیت با موارد غیرقانونی برخورد می‌کنیم.
معاون دادستان کل کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای آلودگی هوا رئیس سازمان بازرسی گزارشی را آماده کرده‌اند که قرار شد این گزارش به سران قوا ارائه شود، آیا دادستانی درباره موضوع سوخت اعلام جرم کرده است، اظهار کرد: در بحث آلودگی تهران در سال گذشته آزمایش‌های مختلفی از بنزین مصرفی انجام و به چند منبع معتبر آزمایشگاهی ازجمله پژوهشگاه وزارت نفت و سازمان استاندارد اعلام شد.
وی ادامه داد: هر دو منبع آزمایشگاهی اعلام کردند که بنزین‌های مصرفی با استاندارد‌های مورد قبول فاصله دارند و استاندارد لازم را ندارند؛ این موضوع را به مراجع ذی‌ربط و سازمان استاندارد اعلام کردیم.
وی گفت: پس از حادثه پلاسکو اعلام کردیم ایمن‌‌سازی باید در سطح شهر‌ها و پاساژ‌ها و مراکز عمومی انجام شود. البته بسیاری از ساختمان‌ها وجود دارد که هنوز ایمن نیستند و ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم. درباره خودرو‌های فرسوده و کارخانه‌ها نیز همین‌گونه است. البته دادن حکم توقف کار کارخانه‌ها آسان است؛ اما در وضعیت کنونی چاره کار نیست. ما همه در حال تلاش برای فعال‌بودن اقتصاد کشور هستیم و امیدواریم در این‌باره اقدام اساسی صورت گیرد.
حشمتی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره ورود مسئولان قضایی به حادثه سانچی گفت: در این‌باره دادستان کل کشور به بنده حکمی داده‌اند تا بررسی‌هایی را انجام دهم که طی آن با وزارت خارجه، مسئولان نفت‌کش و کارشناسان مربوطه جلساتی برگزار شد. البته به موضوع حادثه سانچی پرداختیم؛ این موضوع بیشتر درباره ابعاد حقوقی، به‌ویژه از نظر حقوق خانواده‌ها، مثل حقوق، بیمه، مزایا و دیه بود که آن را بررسی و دنبال
کردیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *