عمار یاسر تبیین کننده فتنه ها

 

سر مقاله بقلم مدیر مسئول :روز نهم صفر المظفر مصادف است با سالروز شهادت صحابی گرانقدر رسول خدا(ص) جناب عمار یاسر که در سال ۳۷ ق در جنگ صفّین به شهادت نایل آمد. عماربن یاسر از صحابه نزدیک رسول خدا(ص) و از یاران با وفای امیرمؤمنان(ع) بود.
عمار از نخستین افرادی بود که به حضرت محمد(ص) ایمان آورد. برخی گفته اند ایشان ششمین مسلمان است. پیامبر(ص) به وی علاقه ویژه ای داشت و او را یکی از خواص خود می دانست.
این صحابی بزرگ، پس از رحلت پیامبر(ص) از معتقدان به ولایت و خلافت حضرت امام علی بن ابی طالب(ع) بود و در این راه به مانند سایر اصحاب با وفای آن حضرت، تلاش زیادی به عمل آورد. وی پیوسته در کنار امیر مؤمنان(ع) و از علاقه مندان به آن حضرت بود و مقام و حق آن حضرت را به نیکی می شناخت به همین جهت هیچ گاه از او فاصله نگرفت و او را در عرصه های مهم سیاسی و اجتماعی تنها نگذاشت که این عمق بصیرت او را نشان می دهد.حضرت علی(ع) پس از انتخاب شدن به خلافت، عمار را به عنوان یک مشاور و همراز دیرین در نزد خود نگه داشت و در تمامی امور سیاسی، اجتماعی و نظامی با او مشورتمی کرد. عمار نیز با این که در حدود
۹۰ سال از عمرش گذشته بود، همچون یک سرباز فداکار و پا در رکاب در خدمت امام علی بن ابی طالب(ع) قرار داشت و تمام
مأموریت ها و دستورات آن حضرت را به مانند مأموریت ها و دستورات پیامبر(ص) به خوبی و نیکی انجام می داد.
ویژگیهای بی بدیل و منحصر به فرد عمار او را همچون خورشید درخشانی در تاریخ ماندگار نموده و نور افشانی می کند مقام معظم رهبری در ویژگیهای عمار می فرمایند:تزلزل‌ناپذیری عمار در حوادث مختلف صدر اسلام و همچنین امتحان‌های سخت دوران بعد از پیامبر اسلام(ص)، موقع‌شناسی و حضور در وقت نیاز، و نقش تبیین‌کننده او در مسائل و حوادث دوران حضرت علی (ع) از ویژگی‌های برجسته و بارز عمار بود.(۰۱/۱۲/۱۳۹۱ دیدار جمعی از مسئولان و دست‌اندرکاران جشنواره‌ی مردمی فیلم عمار با رهبر انقلاب)در این جمله ۳ و یژگی مهم را رهبری عزیز متذکر شده اند:۱- تزلزل ناپذیری یعنی اینکه هیچ چیز در ایمان راسخ او تاثیر نداشت و هر گز تزلزل به خود راه نداد.۲- موقع شناسی یعنی اینکهمی دانست کجا چه باید بکند و چه موضعی صحیح و درست است و در هر زمانی به تناسب مسائل موجود چه باید کرد.۳- مجاهدت در ورود به صحنه و تبیین مسایل و بصیرت افزایی و کمک به مردم برای نجات از انحراف که مسئولیت بزرگ و مهمی است.همچنین مقام معظم رهبری فرمودند: این را هم عرض بکنیم؛ بعضی‌‌ها در فضای فتنه، این جمله‌‌ی «کن فی الفتنه کابن اللّبون لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب» را بد میفهمند و خیال میکنند معنایش این است که وقتی فتنه شد و اوضاع مشتبه شد، بکش کنار! اصلاً در این جمله این نیست که: «بکش کنار». این معنایش این است که به هیچ وجه فتنه‌‌گر نتواند از تو استفاده کند؛ از هیچ راه. «لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب»؛ نه بتواند سوار بشود، نه بتواند تو را بدوشد؛ مراقب باید بود.در جنگ صفین ما از آن طرف عمار را داریم که جناب عمار یاسر دائم – آثار صفین را نگاه کنید – مشغول سخنرانی است؛ این طرف لشکر، آن طرف لشکر، با گروه‌‌های مختلف؛ چون آنجا واقعاً فتنه بود دیگر؛ دو گروه مسلمان در مقابل هم قرار گرفتند؛ فتنه‌‌ی عظیمی بود؛ یک عده‌‌ای مشتبه بودند. عمار دائم مشغول روشنگری بود؛ این طرف میرفت، آن طرف میرفت، برای گروه‌‌های مختلف سخنرانی میکرد – که اینها ضبط شده و همه در تاریخ هست – از آن طرف هم آن عده‌‌ای که «نفر من اصحاب عبد اللَّه بن مسعود …» هستند، در روایت دارد که آمدند خدمت حضرت و گفتند: «یا امیرالمؤمنین – یعنی قبول هم داشتند که امیرالمؤمنین است – انّا قد شککنا فی هذا القتال»؛(۲) ما شک کردیم. ما را به مرزها بفرست که در این قتال داخل نباشیم! خوب، این کنار کشیدن، خودش همان ضرعی است که یُحلب؛ همان ظهری است که یُرکب! گاهی سکوت کردن، کنار کشیدن، حرف نزدن، خودش کمک به فتنه است. در فتنه همه بایستی روشنگری کنند؛ همه بایستی بصیرت داشته باشند. امیدواریم ان‌‌شاءاللَّه خدای متعال ما را و شما را به آنچه میگوئیم، به آنچه نیت داریم، عامل کند؛ موفق کند.( ۰۲/۰۷/۱۳۸۸ بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری)آنچه وظیفه مهم نخبگان و خواص محسوب می شود، تبیین اوضاع و وقایع و حوادث است؛ لکن باید حقائق را بدون تعصب روشن کنند؛ نباید اجازه دهند تعلقات جناحی و گروهی در تبیین تاثیر داشته باشد حتی نباید اینگونه تعلقات بر دل آن گوینده هم اثر کند عمارها باید حقیقت را بفهمند ودر انتقال آن با تمام وجود اقدام کنند. در جنگ صفین یکی از کارهای مهم عمار یاسر تبیین حقیقت بود. چون آن جناح مقابل که جناح معاویه بود، تبلیغات گوناگونی داشتند. همینه که حالا امروز به آن جنگ روانی میگویند لذا یک کار مهم عمارها مبارزه با جنگ روانی دشمنان است. در شرایط فتنه یکی از برنامه های روانی دشمن، شبهه‌افکنی است، آنها سوء ظن میکنند؛ و با راه انداختن غبارهای سنگین اذهان عمومی را مشوش می کنند در این شرایط عملکرد عماری ایستادگی در مقابل جنگ روانی و مقاومت است، همچنانی که جناب عمار یاسر در قضایای جنگ صفین به آب و آتش می زد با اسب از این طرف جبهه، به آن طرف جبهه و صفوف خودی میرفت وبا سخنرانی های آتشین به تبیین می پرداخت و به بیان حقائق می پرداخت و مسایل را برای لشکریان روشن میکرد و تأثیر میگذاشت. هر جا میدید اختلاف پیدا شده وعده‌ای دچار تردید شده اند، خودش را بسرعت میرساند وبا سخنرانی خود اوضاع را تبیین می نموددر نهایت امر، عمار یاسر در سال ۳۷ ق در جنگ صفّین به شهادت نایل آمد. حضرت علی(ع) در غم از دست دادن عمار، بسیار ناراحت بود و می فرمود: هر کس از وفات عمار دلتنگ نشود، او را از مسلمانی نصیبی نباشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *