غرب از نمای نزدیک

سجاد کمالی

حسین شمقدری فعال فرهنگی و کارگردان مستندهای انقلاب جنسی و میراث آلبرتا در جمع دانشجویان دانشگاههای استان تهران و البرز در دوره ضیافت رضوی حضور یافت و سخنرانی کرد. وی که با موضوع غرب از نمای نزدیک صحبت کرد، در ابتدا عنوان کرد که هفت هشت ماه به واسطه مستندهایش در خارج ازکشور زندگی کرده است. وی گفت که در مستند میراث آلبرتا ۱ نگاه منفی نسبت به این قضیه داشت اما در میراث آلبرتا ۲ و ۳ این نگاه عوض می‌شود. وی اذعان می‌کند که در ۳ می‌خواهم به واقعیت غرب بیشتر نزدیک شوم.

وی ادامه داد که من انتخابم این بود که از نظر مهاجرت به غرب نگاه کنم و از پنجره مهاجرت غرب را بشناسیم. ایران و غرب خوبی‌ها و بدی‌های خودش را دارد. باید ما صادقانه چشمهایمان را باز کنیم و خوبی‌های هر دو را ببینیم.

سازنده مستند انقلاب جنسی پیش فرض مهاجرت را برای دانشجویان مطرح کرد و با این پیش فرض خوبی‌های کشور ما را این چنین عنوان کرد: در ایران یک آدم خودی هستی و نسبت به همه اتفاقات حس مشترک دارید درحالیکه در آنجا حس مشترک به شما دست نمی‌دهد و همیشه یک غریبه هستید و از جامعه خودتان جدا افتادید.

او دومین حسن ماندن در ایران را اینچنین عنوان کرد: در ایران لذتهایی دارید که در اروپا ندارید. در تهران ۱۲ شب همه مغازه‌ها باز است اما در اروپا همه مغازه‌ها ساعت ۶ عصر بسته است. لذت گردش در شب را در اروپا ندارید.

وی در ادامه سومین مزیت ایران را نزدیکی به خانواده دانست و گفت: در خارج از ایران افرادی بودند که خود را در بیماری‌های روحی و جسمی پدر و مادر مقصر می‌دانستند چون از آنها دور بودند.

شمقدری افزود: مزیت بعدی فضای مطلوبتر مذهبی است که این چالش را در اپیزود دوم میراث آلبرتا ۳ بررسی کرده‌ایم. در بحث دینداری سعی کرده‌ایم نشان بدهیم که آن چیزی که در صداوسیما بازنمایی می‌شود درست نیست.

کارگردان میراث آلبرتا در ادامه سخنان خود به عرق ملی ایرانیان اشاره کرد و گفت: شما در خارج از ایران ۴۰ درصد مالیات می‌دهید. باید ببینید به چه حکومتی کمک می‌کنید. ما بسیاری آیات قرآن داریم که براساس آن نباید برای حکومت طاغوت انرژی و هزینه صرف کرد.

این فعال فرهنگی در ادامه واکاوی مزیت‌های ایران مهمترین آن را برتری فرصت‌های درونی اقتصاد کشورمان از اروپا برشمرد و گفت: شرایط اقتصاد ایران شرایطی است که بسیار جای کار دارد. اگر بتوانید یک استارتاپ بزنید و کارآفرینی کنید می‌توانید پیشرفت کنید و صاحب سرمایه شوید. درحالیکه در اروپا فرصت‌ها پر شده است و نخبه‌های ایرانی با ضریب هوشی بالا همه زیردست و کارمند می‌شوند. الان بحث اصلی در دنیا مدیریت است نه مهندسی. اگر شما بتوانید یک استارتاپ بزنید و صاحب سرمایه شوید خیلی حیف است بروید. دیجی کالا و اسنپ یک کپی از استارتاپهای غربی بود که به موفقیت رسید. اینجا هنوز فرصت‌ها اشباع نشده است.

سازنده مستند یزدان تفنگ ندارد در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد: شما وقتی در غرب درس می‌خوانید و نان غرب را می‌خورید ناخودآگاه خودتان را مدیون غرب می دانید. ناخودآگاه اعتبار را از آنجا کسب کردید پس خودتان را وامدار آنجا می دانید. یکی از ایرادهای بعضی مسئولان کشور ما هم همین است.

کارگردان مستند ۳۳ سال سکوت گفت: اینجا می‌توانید کنار درس خواندن کار هم بکنید. آنجا تمام وقت درگیر کار هستید یعنی انقدر از شما کار می‌کشند که جانی برایتان نمی‌ماند.

وی همچنین افزود: هر کاری کنید در فضای اروپا شهروند درجه ۲ هستید و همیشه مثل یک فرد درجه ۲ به تو نگاه می‌کنند. این حس حقارت با ایرانیان هست.

کارگردان پرفروشترین مستند اینترنتی کشور تاکیدکرد: مهاجرت تصمیم کاملاً شخصی است. هرکسی با علایق خود و پارامترهایش باید بررسی کند. مثلاً یکی دوری از پدر و مادر برایش سخت است و طبیعتاً نباید مهاجرت کند.

شمقدری در ادامه سخنرانی خود به خوبی‌های غرب از جمله بهتربودن کیفیت خدمات عمومی و خصوصی، نبود دغدغه مالی برای دانشجویان ایرانی، فرهنگ حفظ محیط زیست، ثبات سیستم اقتصادی و کسب تجربه و دنیا دیده شدن نیز اشاره کرد.

وی در پایان سخنانش گفت: اگر همینجا کار کنید و صاحب سرمایه شوید قطعاً بهتر از این است که در خارج از ایران زیردست شوید. اگر آینده‌ای در ایران برای خودتان می‌بینید این آینده را بسازید. اما اگر نمی‌بینید بروید آن طرف!

گفتنی است دوره ضیافت رضوی در دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی و توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *