فرزندانتان را مستقل بار بیاورید

پرستو عجمی

یکی از موضوعات مهم و اساسی در زمینه تربیت کودک، استقلال یا مسئولیت‌پذیر بودن آن‌ها است، نگرانی که اکثر والدین دارند این است که نمی‌دانند از چه سنی باید به کودکشان مسئولیت‌پذیر بودن را یاد دهند و حد و مرز این مسئولیت تا چه اندازه و در چه زمینه‌هایی باید باشد و مهم‌تر از همه نمی‌دانند چگونه می‌توانند فرزندشان را در این راه هدایت کنند. متأسفانه بعضی از والدین با توجه به طرز تفکر و اعتقاداتی که در زمینه تربیت کودک دارند، اصلا اجازه نمی‌دهند کودکشان کاری را به تنهایی انجام دهد و فرصت رشد کودک را در این زمینه می‌گیرند.
در صورتی که کسب استقلال در کودکان از سال‌های اولیه تولد شروع می‌شود. مسئولیت والدین این است که به تدریج که کودکشان دارد رشد می‌کند با توجه به سن، ظرفیت و توانایی‌هایش این اختیار را به او بدهند و هر جایی که کودک به تنهایی از پس کار بر نمی‌آید با کمک همدیگر آن کار را انجام دهند که خطری هم کودکشان را تهدید نکند.
وظیفه والدین این است که کودک خود را تشویق کنند تا درباره گزینه‌های ساده‌ زندگی‌اش خودش تصمیم بگیرد.
به طور مثال، اگر قرار شد به مهمانی یا پارک بروید لباس‌هایی که مناسب آن فصل و آن مکان است را به کودک نشان دهید و از او بخواهید به سلیقه خودش یکی از آن‌ها را انتخاب کند.
در این جا، هم به کودک فرصت انتخاب داده‌اید، هم اینکه هر لباسی که خودتان صلاح دانسته‌اید را به کودک پیشنهاد کرده‌اید. یا مثلا در مواقعی که کودک می‌خواهد وسیله‌ایی را از جایی بر دارد که قدش به آن نمی‌رسد، فورا به او نگویید، تو نمی‌تواتی، این کار تو نیست؛ به‌جای آن دست کودک را بگیرید و با کمک خودش وسیله را بیاورید؛ بنابراین می‌توانید به طرق مختلف استقلال را که یکی از زمینه‌های مهم تکامل فرزند است، در کودک ایجاد کنید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *