فساد برنده دعوای کریمی – کی‌روش

دامون رشیدزاده

مناظره علی کریمی و با محمدرضا ساکت دبیرکل فدراسیون فوتبال در برنامه نود بی شک یکی از داغ‌ترین کمناظره های سال‌های اخیر فوتبال ایران بود. بحثی جنجالی که بسیاری از مردم ایران را تا بامداد روز ۲۴ بهمن پای گیرنده‌های تلویزیون نشاند. اما این مناظره داغ بر خلاف آنچه هم اکنون در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود تنها یک برنده داشت. خیلی‌ها عنوان می‌کنند علی کریمی با به چالش کشیدن فدراسیون فوتبال برنده بزرگ این مناظره بود. بسیاری دیگر هم اعتقاد دارند عادل فردوسی پور با برگزاری این برنامه توانست بار دیگر نشان دهد که برنامه نود قطعاً یکی از برنامه‌های موفق و جریان ساز تاریخ تلویزیون ایران است با وجود درستی همه این اظهار نظرها اما باید اعتراف کرد تبدیل شدن جدل کریمی – فدراسیون با تبدیل شدن جدل کریمی تیم ملی و شخص کی‌روش تنها یک برنده می‌تواند داشته باشد و آنهم فساد است.

از نظر شخصیتی علی کریمی تشابه فراوانی با کارلوس کی‌روش دارد هر دو آنها انسان‌هایی صادق و مصمم هستند که بر اعتقادات خود پافشاری می‌کنند و همواره در برابر بی عدالتی طغیان می‌کنند. شاید همین اخلاق‌های مشابه هم باعث شده بود این دو نتوانند در تیم ملی در کنار هم کار کنند. با این وجود مفسدان فوتبالی حتی در خوشبینانه ترین حالت هم فکر نمی‌کردند مناظره چالشی فدراسیون ناگهان تغییر مسیر دهد و به جدل کی‌روش کریمی تبدیل شود.

متاسفانه در حالی که همه چیز به نفع علی کریمی و فوتبال ایران در حال پیش رفتن بود ناگهان اصرار کریمی بر موضوعی نه چندان مهم (البته در مقایسه با فسادهای عجیب و غریب فوتبال) تمام معادلات را برهم زد.

علی کریمی قبل از این ماجرا هم با گارد گرفتن در برابر برنامه نود همین اشتباه را تکرار کرده بود که البته با هوشمندی خودش و حضور در نود توانست به خوبی این اشتباه را جبران کند.

اگر بخواهیم از نظر نظامی نگاهی به اشتباه علی کریمی داشته باشیم باید گفت. علی کریمی و عادل فردوسی پور هر دو از مهمترین افرادی هستند که سال‌هاست علیه فساد در فوتبال دست به افشاگری می‌زنند در واقع علی کریمی و عادل فردوسی پور با وجود همه اختلاف نظرهایشان هر دو در یک جبهه هستند و در مقابل آنها لشکری قدرتمند به نام فساد قرار دارد که با تمام توان علیه این دو نفر در حال مبارزه است. در این میان اتحاد عادل و علی کریمی بدترین اتفاق ممکن برای مفسدان است در حالی که اختلاف این دو نفر هم بهترین اتفاق برای لشکر مفسدان است. علی کریمی با نشانه گرفتن عادل دچار خطای استراتژیک مهلکی شد اما خوشبختانه توانست خیلی زود این اشتباه را جبران کند. با این حال او با نشانه گرفتن کی‌روش و تیم ملی دوباره همین اشتباه را تکرار کرد.

شاید امروز هزارن هوادار خوشحال از افشاگری علی کریمی برای او فریاد حمایت سر دهند اما اگر خدایی نکرده آتش این اختلاف باعث لطمه خوردن تیم ملی شود علی کریمی از محبوب قلب‌ها تبدیل به منفور قلب‌ها خواهد شد و این اتفاق در واقه بهترین اتفاق ممکن برای مفسدان فوتبالی است.

ناکامی کی‌روش و یا منفور شدن علی کریمی آروزی دست نیافتنی مفسدان فوتبالی در تمام این سال‌ها بوده است اما این آرزوی محال با تنها یک اشتباه از سوی کریمی و البته کی‌روش باعث شده مفسدان به طرز بسیار باورنکردنی‌ای به این آرزو نزدیک شوند.

متاسفانه فوتبال ما یکی از بزرگترین قتلگاه‌های اسطوره‌هاست. یادتان باشد در همین فوتبال چه رفتارهای ناشایستی با امثال ناصر حجازی و علی پروین شد. هنوز داغ سر مربی شدن علی دایی در تیم ملی تازه است و افرادی مانند حمید علیدوستی، رسول کربکندی، جلال چراغپور و … با همین توطئه‌های کثیف سال‌هاست قید فوتبال را زده‌اند. متاسفانه علی کریمی هم امروز با وجود همه تشویق‌های طرفدارنش در مسیر همان پرتگاهی قرار دارد که دیگران قیل از او در آن افتاده‌اند.

متاسفانه بر خلاف باور عموم نگارند اعتقاد راسخ دارم که این فساد بود که برنده مطلق مناظره تاریخی نود شد. مفسدان امروز هر چند در پستو مخفی شده‌اند اما قطعاً از اتفاق‌های رخ داده و قرار گرفتن کریمی در مقابل کی‌روش بسیار خرسندند و دیر یا زود با شعله ور شدن آتش این اختلاف از پستو خارج می‌شوند و به پایکوبی خواهند پرداخت. با این حال آرزوی قلبی ما این است که بزرگان فوتبال این بار ساکت ننشینند و خیلی زود آتش اختلاف را خاموش کنند تا شاهد نابود شدن یکی دیگر از اسطوره‌های فوتبالمان نباشیم. ما عاشقان فوتبال برای مبازره با غولی به نام فساد به امثال علی کریمی، علی دایی، مهدوی کیا، عادل فردوسی پور و نودش و حتی کارلوس کی‌روش و تمام ستاره‌های ملی پوشش احتیاج مبرمی داریم. اینفساد ریشه کن نخواهد شد مگر اینکه همه ما در کنارهم متحد تا آخرین نفس بایستیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *