فصل امتحانات و چالش‌های خانواده‌ها

بردیا عباس زاده

فصل امتحانات فرا رسیده است و خانواده‌های بسیاری اکنون در حال کلنجار رفتن با فرزندانشان برای آمادگی در امتحانات هستند. اما همین کلنجارهای گاه دلسوزانه می‌تواند زمینه را برای استرس و اضطراب به خصوص در نوجوان‌ها فراهم کند.

مقایسه

یکی از عوامل پدید آورنده اضطراب، مقایسه و سنجش رفتار نوجوان با سایر هم سن و سال‌های اوست. به خصوص اگر مقایسه صورت گرفته ملامت انگیز باشد. (که در اکثر موارد نیز کارکرد روانی مقایسه به همین شکل بروز پیدا می‌کند.) این در ذهن نوجوان به این سمت متبادر می‌شود که جایگاه خود را نزد مهم‌ترین افراد زندگی‌اش از دست داده است و همین حس، ایجاد عدم امنیت خواهد کرد و در نهایت نوجوان را به سمت استرس سوق می‌دهد. پس سعی کنید در صحبت‌های خود جایی برای بیان تفاوت‌ها و ویژگی‌های فرزندان دوستان و آشنایان خود در نظر نگیرید.

همراهی

بعضی اوقات حجم درس‌ها، استرس مقابله با کنکور و بزرگترین تصمیمات زندگی و حتی تغییرات هورمونی، به شکلی همه زندگی یک نوجوان را درگیر می‌نماید که ساده‌ترین اتفاقات را برای او سخت و مشقت بار نشان می‌دهد. در این مواقع می‌توانید با یک پیشنهاد ساده، کار را برای فرزند خود ساده نمایید. یک دفترچه ساده به دست او بدهید و بخواهید کارهای خود را روی آن بنویسد و سپس به او کمک کنید تا اولویت هر کدام را مشخص کند و به ترتیب اولویت آن‌ها را انجام دهد. به همین راحتی می‌توانید به ذهن فرزندان خود نظم بدهید و با تکرار این روش، انجام کارها بر اساس اولویت را برای‌شان ملکه ذهن کنید.

خود مدیریتی

اگر هنوز عادت دارید که مانند دوران ابتدای تحصیل فرزندان‌تان از آن‌ها در حیطه درس‌ها حساب و کتاب کنید، باید بدانید که حالا دیگر زمان‌ش رسیده است که «خود مدیریتی» را به فرزندان‌تان آموزش بدهید. این به این معنا نیست که دیگر نظارت شما در حیطه درس و اتفاقات زندگی آن‌ها نباشد، بلکه شیوه رسیدگی‌تان را باید تغییر دهید. برای شروع به آن‌ها بگویید که درس‌ها را در گروه‌های دوستانه خود در مدرسه بخوانند و حتی بعد از آن در خانه‌های هم‌دیگر حضور پیدا کنند تا بتوانند کنار یکدیگر مشکلات و مباحث درسی را برطرف نمایند و نهایتاً نتیجه درس خواندن‌ها را به اطلاع شما برسانند یا یک امتحان کوچک بعد از هر جلسه مطالعه تدارک ببینید. با این روش یک تیر و چند نشان زده‌اید. هم مهارت ارتباطی فرزندان‌تان را تقویت نموده‌اید و هم مدیریت زمان و درس خواندن را به عهده خودشان واگذار کرده‌اید تا کم کم از پَس کارهای خودشان بر بیایند.

شکست بخشی از زندگی است

به نوجوان‌تان بگویید که تمام تلاشش را برای رسیدن به حد بالای یادگیری دروس و نهایتاً نمره خوب به کار بگیرد اما نباید این هدف آنقدر مهم و پر رنگ باشد که باعث بهم ریختگی روحی او شود. شکست، بخشی از زندگی است و حتی کسب نمره‌ای پایین‌تر از نمره ایده‌آل، نمونه‌ای از همین واقعیت است که بعد از این در زندگی اجتماعی خود با آن بیش از قبل رو به رو خواهد شد و همین بخش زندگی یعنی اینکه باید آن را پذیرفت و برای جبران‌ش تلاش کرد نه اینکه آن را آخر دنیا دانست.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *