فوتبالیست‌ها در پرده نقره‌ای

هامون رشیدیان

حضور چهرهای مختلف هنری در سینما موضوع عجیبی نیست. بسیاری سلبریتی های امروز سینما حتی در ایران از دیگر شاخه‌های هنری از جمله موسیقی، تئاتر و عکاسی و … راهی دنیای سینما شده‌اند. با این حال ورود ستاره‌های دنیای فوتبال به سینما چندان مرسوم نبوده زیرا فوتبال آنقدر بیننده و طرفدار دارد که ستاره‌هایش دیگر نیازی به حضور در سینما ندارند. با این حال از ستاره‌های بزرگ دنیای فوتبال فیلم‌های متعددی ساخته شده است. همزمان با اوج گرفتن تب فوتبال و فرا رسیدن مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در این گزارش نگکاهی خواهیم داشت به هنرنمایی بازیکنان بزرگ فوتبال در دنیای سینما.

دیگو مارادونا

مارادونا مهره‌ی اصلی تیم آرژانتین در جام جهانی ۱۹۸۶ بود و حاصل حرکت بحث انگیز او (به قول خودش دست خدا) در نیمه نهایی مقابل انگلستان، به ثمر رساندن ۲ گل به یاد ماندنی بود. ساخت فیلم مستند «در دستان خدا» توجه همه را به سوی مارادونا برد. داستان درباره‌ی ۵ جوان بود که برای دیدن ستاره فوتبال (مارادونا) به آمریکای جنوبی می‌روند. سپس او در مستند دیگری به نام «مارادونا» بازی کرد. در این فیلم، تمام جنبه‌های زندگی و کار او نشان داده شد. فیلم در بخش رقابت جشنواره کن حضور داشت. از فیلم‌های دیگر مارادونا می‌توان «جاده سن دیگو» و «مارادونای دوست داشنی» را نام برد.

پله

پله، برنده‌ی ۳ دوره در جام جهانی با تیم برزیل که زبان از بیان مهارت‌های او قاصر است، در فیلم «فرار به سوی پیروزی» در نقش یک بازیکن فوتبال به نام لوییس فرناندز ظاهر شد. فیلم در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد و بازی بین سربازان نازی و زندانیانی از متفقین است.

جورج بست

بازیکن ایرلندی محبوب تیم منچستریونایتد که طی ۳۶۱ باری که در این تیم حضور داشت ۱۳۷ گل به ثمر رساند؛ سال ۱۹۶۵ در فیلمی به نام «تب جام» در نقش خودش ظاهر شد. فیلم درباره‌ی نبرد سخت منچستریونایتد برای رسیدن به جام است. این بازیکن فقید همچنین در فیلم کمدی «پرسی (۱۹۷۱)» نیز حضور داشته است.

بابی مور

بابی مور بیش از ۱۰ سال کاپیتان تیم وستهام یونایتد بود و در جام جهانی ۱۹۶۶ به عنوان کاپیتان تیم انگلستان جام را بالای سر برد. الف رمزی، مربی آن زمان انگلستان درباره او گفته: «کاپیتان، رهبر و دست راست من. او برای تیم الهام بخش است و قلب تپنده تیم است. بازیکنی که عمیقاً به او اعتماد دارم. بدون او، انگلستان هیچ وقت به جام نمی‌رسید». در فیلم «فرار به سوی پیروزی»، او با مایکل کین و سیلوستر استالونه همبازی بود. همچنین او در چند قسمت از سریال «تا زمانی که مرگ ما را از هم جدا کند» نیز حضور داشت.

زین الدین زیدان

زین الدین زیدان ستاره‌ی رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا و ۳ بار برنده عنوان بازیکن سال فیفا، کسی که همیشه در مرکز توجه بوده است. فیلم «زیدان» که به صورت مستند از بازی او در مقابل ویارئال در ۲۳ آوریل ۲۰۰۵ در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو متمرکز است، با ۱۷ دوربین و از سوت آغاز بازی تا لحظه‌ی آخر ضبط شده است. این فیلم تحسین برانگیز یکی از بهترین مستندها درباره این بازیکن است. او همچنین در فیلم فرانسوی «آستریکس در بازی‌های المپیک» نیز حضور داشته است.

پائول برایتنر

برنده‌ی جام جهانی ۱۹۷۴ و ۵ بار برنده‌ی بوندس لیگا و چهارمین بازیکنی که ۲ بار پیاپی در فینال جام جهانی حضور داشت. پائول برایتنر همچنین سابقه ۲ بار قهرمانی لالیگا با رئال مادرید را در کارنامه‌اش دارد. او در سال ۱۹۷۶ در فیلم تله مونتانا در کنار هاردی کروگر نقش آفرینی کرد. همچنین در ۱۹۸۶ در فیلم قتل در آفریقا بازی کرد اما از آنجا که هیچکدام از این فیلم‌ها موفق نبودند او بازیگری را کنار گذاشت و در عوض یک شبکه تلویزیونی راه انداخت و در کنارش به نوشتن برای روزنامه مشغول شد.

اریک کانتونا

کانتونا طی ۵ سالی که برای منچستریونایتد بازی کرد،‌ ۴ بار برنده لیگ برتر انگلستان شد. او فعالیت هنری‌اش را با فیلم برنده اسکار ۱۹۹۸ از شکار کاپور به نام «الیزابت» شروع کرد و بعد از آن در تعداد زیادی از فیلم‌های فرانسوی نقش آفرینی کرد. او در فیلم «در جستجوی اریک» در نقش خودش ظاهر شد. کانتونا همچنین در فیلمی به نام «رستگاری» با مدس میکلسن و اوا گرین همبازی شد.

وینی جونز

جونز نمونه‌ یک تحول بزرگ از فوتبالیستی حرفه‌ای به بازیگری حرفه‌ای است. این هافبک ولزی در بیش از ۳۵۰ بازی در لیگ انگلستان در تیم‌هایی مثل چلسی و لیدز حضور داشته است. او بازیگری را از سال ۱۹۹۸ با فیلم «قفل، انبار و ۲ بشکه باروت» شروع کرد. حضور او در فیلم «قاپ زنی» تحسین همگان را برانگیخت. سپس او در نقش یک فوتبالیست ناموفق در فیلم «ماشین مین» ظاهر شد. بعد از آن در «مردان ایکس: آخرین ایستادگی» و «گروه قهرمانان» بازی کرد.

دیوید بکهام

از همان وقتی که فوتبال بازی می‌کرد، پیشنهاداتی برای بازی در فیلم داشت. به عنوان فوتبالیست بردهای زیادی را با منچستر یونایتد تجربه کرد. سپس در رئال برنده لالیگا شد. او در فیلم‌های «مثل بکهام کات دار بزن» و «گل» و مستند «کلاس ۹۲» بازی کرد. این فیلم درباره رشد شش بازیکن جوان باشگاه فوتبال منچستریونایتد یعنی، دیوید بکهام، نیکی بات، رایان گیگز، گری نویل، فیل نویل و پل اسکولز است که فوتبال خود را در سال ۱۹۹۲ در این باشگاه آغاز کردند. همچنین شایعاتی بود که چندین بار به بکهام پیشنهاد بازی در سری فیلم‌های «جیمز باند» داده شده اما او قبول نکرده است. البته صحت این موضوع هیچ گاه رسماً تأیید نشد و خود بکهام هم در این مورد صحبتی نکرده است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *