فیروز، شفر، نکونام و دیگران

دامون رشیدزاده

مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی با برگزاری چهار دیدار در روزهای ۲۷ و ۲۸ آذرماه ادامه پیدا خواهد کرد تا سرنوشت چهار تیم صعود کننده به مرحله نیمه نهایی مشخص شود. در روز ۲۷ آذر تیم‌های استقلال تهران و ایرانجوان بوشهر و همچنین گسترش فولاد تبریز و خونه به خونه بابل به مصاف هم خواهند رفت و در روز ۲۸ آبان نیز پرسپولیس تهران با نفت آبادان و استقلال خوزستان و تراکتور سازی تبریز رو در روی هم قرار خواهند گرفت. در گزارش امروز نگاهی خواهیم داشت به دیدارهای روز ۲۷ آذر.

استقلال تهران – ایرانجوان بوشهر

استقلال بعد یک نیم فصل پر فراز و نشیب این روزها با هدایت سرمربی آلمانی خود به ثبات رسیده است. این تیم اگر چه در لیگ شانس اندکی برای قهرمانی دارد اما با توجه به مسیر نسبتاً هموار در جام حذفی امیدوار است با قهرمانی در این جام از هم اکنون بلیت خود را برای جام باشگاه‌های آسیا در سال آینده را رزرو کند. استقلالی‌ها امیدوارند با قهرمانی در جام حذفی حداقل برای این فصل هم که شده تماشاگران ناراضی خود را شاد کنند. استقلالی‌ها برای رسیدن به این آرزو تیم سرسختی از جنوب ایران را پیش رو دارند. باشگاهی قدیمی و ریشه دار که با معرفی بازیکنان خوب به فوتبال ایران حالا نامی برای خود دست و پا کرده است. ایرانجوان بوشهر که در هفته اول لیگ دسته اول خود را به عنوان یکی از نامزدهای سقوط به دسته دوم مطرح کرده در نهایت توانست با تغییراتی که در خود ایجاد کرد جهش قابل توجهی در جدول امتیازات به نام خود بزند. بوشهری‌ها که این روزها بازیکنان مطرحی همچون حسین ماهینی، مهدی طارمی و مهدی قائدی را در تیم‌های استقلال و پرسپولیس دارند در بازی‌های ابتدایی لیگ و تا پایان هفته ششم تنها ۲ امتیاز به دست آورده بودند. کسب میانگین ۰٫۳ امتیازات از هر بازی باعث شد تا این تیم در رده هفدهم جدول رده بندی قرار بگیرد و در نهایت اقدام به تغییر کادر فنی خود کند. اتفاقات مثبت از این به بعد برای بندرنشینان افتاد و آنها تغییرات مثبت خود را در هر دیدار به نمایش می‌گذاشتند. از زمان تغییر سرمربی در بوشهر، این تیم در ۱۱ دیدار به میدان رفته و توانست ۱۶ امتیاز به دست بیاورد. به نوعی می‌توان گفت جنوبی‌ها، میانگین کسب امتیازات خود را از ۰٫۳ به ۱٫۴۵ ارتقا داده است. ایرانجوان بوشهر که در آخرین دیدار خود برابر مس کرمان شکست را پذیرفت هم اکنون از تیم‌های ۱۸ امتیازی محسوب می‌شود که در رده سیزدهم لیگ دسته اول قرار گرفته است.

گسترش فولاد تبریز – خونه به خونه بابل

گسترش فولاد در دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی باید به مصاف تیم دسته اولی خونه به خونه بابل برود. دیداری که برتری در آن می‌تواند به روند صعود شاگردان فیروز کریمی سرعت دهد. گسترش فولاد تبریز در بازی‌های این فصل لیگ برتر دو روی متفاوت داشت. ضعف مفرط این تیم در نتیجه گیری تحت مربیگری لوکا بوناچیچ باعث شد تا آنها هفته‌های ابتدایی لیگ را در قعر جدول بگذرانند اما پس از مدتی و با حضور سرمربی جدید، تبریزی‌ها توانستند به شرایط خوب برسند و با پیروزی‌های پیاپی به میانه‌های جدول صعود کنند. صعودی که می‌تواند با برتری آنها در بازی یک چهارم نهایی شیرین‌تر هم شود. بابلی‌ها اگر چه طی روزهای اخیر از نظر مالی در مضیقه بوده و مشکلاتی را از این جهت متحمل شده‌اند؛ اما به واقع شاگردان جواد نکونام حداقل در لیگ دسته اول نشان داده‌اند به فوتبال و موفقیت در رقابت‌های خود بیشترین اهمیت را داده و در وهله اول به برتری مقابل رقبا می‌اندیشند. حالا نیز با وجود همه مشکلات پیش رو اعم از پیدا کردن زمین تمرین و … سربازان نکونام در بابل به برتری مقابل گسترش و تاریخ سازی در این رقابت‌ها فکر می‌کنند. خونه به خونه که پس از حضور جواد نکونام به عنوان سرمربی تحولاتی اساسی در خود ایجاد کرد در ۱۲ دیدار اخیر خود در لیگ دسته اول متحمل هیچ شکستی نشده و جالبتر اینکه در این تعداد دیدار تنها ۴ بار دروازه خود را باز شده دید. آن‌ها هم اکنون ۲۹ امتیازی هستند و در رده پنجم جدول رده بندی لیگ یک حضور دارند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *