قاتلی از جنس آهن

محمد اتحادی-راننده بخش حمل و نقل جاده‌ای-عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها

تصادفات رانندگی یکی از معضلات بزرگ کشور است که خسارت جبران ناپذیری به کشور وارد می‌کند. تصادفات و تلفات انسانی از جمله عوارض ناخوشایندی به همراه دارد. آمار متوفیات ناشی از تصادفات در ایران بسیار زیاد است با توجه به گسترش زندگی ماشینی و افزایش روز افزون ترافیک جاده‌ها و شهرها در نیم قرن اخیر، هر چند سطح زندگی بشر در ظاهر ارتقاء یافته است. اما سالهاست که قاتلی پیدا شده و به بزرگ و کوچک، پیر و جوان، زن و مرد ما رحم نمی‌کند. قاتلی که هر روز همه‌ی ما آنرا می‌بینیم و از کشتار آن مطلع می‌شویم، افرادی که بر اثر تصادفات جان خود را از دست می‌دهند از جمعیت فعال جامعه می‌باشند و تصادفات علاوه بر اینکه خسارت زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند به بخش فعال نیروی انسانی جامعه نیز صدمات جبران ناپذیری را وارد می‌کند.

 بررسی آمار و ارقام تصادفات کشور

سالانه حدود ۸۰۰ هزار تصادف در کشور رخ می‌دهد و حدود ۱۶ هزار کشته و روزانه ۴۴ نفر و هر هفته به تعداد مسافران یک هواپیما هموطنان در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند. روزانه بین ۸۰۰-۹۰۰ نفر در اثر تصادفات رانندگی و سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر مجروح می‌شوند و حدود ۴۰ هزار نفر معلول می‌شوند. یک سوم تخت‌های بیمارستان‌ها به مجروحان تصادفات رانندگی اختصاص پیدا کرده است. سالانه بیش از ۲۵۰ هزار خانوار به علت سوانح رانندگی و بی سرپرست شدن یه سمت فقر وتنگدستی می‌روند و یک سوم کشته‌شدگان متأهل هستند یعنی سالانه ۶ هزار زن بی سرپرست می‌شوند. کشته شدن یک نفر ۲/۱ میلیارد تومان هزینه برای کشور در بر دارد و آسیب‌های اجتماعی زیادی از جمله بی‌سرپرست شدن خانواده‌ها، فقر، تنگدستی، دزدی، بزهکاری، اعتیاد و قاچاق مواد مخدر. در یک تصادف منجر به فوت و جرح یک انسان پلیس راهور، مأموران کلانتری، دادگاه، اورژانس، پزشکی قانونی، بیمارستان‌ها و … را درگیر می‌کند.

خطاهای رانندگی که منجر به حادثه تصادف می‌شوند.

۱-سرعت غیر مجاز و غیر مطمئن ۲-عدم رعایت فاصله طولی با خودرو جلویی ۳-عدم توجه به جلو و حواس پرتی ۴-مسیر طولانی را سبقت گرفتن ۵-تغییر مداوم خط حرکت ۶-عدم رعایت حق تقدم عبور

۷-استفاده زیاد از ترمز در سرازیری‌های طولانی ۸-استفاده مداوم و طولانی از نور بالا در چراغ‌ها

۹-عدم استفاده از کمربند ایمنی ۱۰-عدم استفاده از چراغ راهنما در تغییر مسیر و لاین

۱۱-سبقت غیر مجاز و انحراف به چپ به خصوص در جاده‌های دو طرفه ۱۲-رانندگی در لاین وسط

۱۳-کاهش ناگهانی سرعت به هنگام مشاهده یک تصادف ۱۴-استفاده از تلفن همراه و وسایل مشابه و خوردن آشامیدن ۱۵-وارد شدن ناگهانی به مسیر حرکت خودروهای دیگر

۱۶-عدم نصب مثلث خطر و علائم هشدار دهنده در صورت نقص فنی و توقف ۱۷-تمام کردن سوخت و توقف ناگهانی خودرو در سطح جاده ۱۸-توقف در محلهای ممنوع ۱۹-خستگی و خواب آلودگی در حال رانندگی ۲۰-عدم بررسی لاستیک‌های خودرو و استفاده از لاستیک‌های فرسوده و تاریخ گذشته ۲۱-رانندگی با خودرو دارای عیب و نقص فنی ۲۲-عدم مهارت رانندگی در شرایط نامساعد جوی و برف یخ بندان و عدم آشنایی و مهارت با رانندگی تدافعی ۲۳-استفاده از داروهای خواب آور و مواد مخدر ۲۴-رانندگی در منطقه‌ای که دید کافی راننده ندارد هوای مه‌آلود و دود آلود و طوفانی ۲۵-رانندگی تهاجمی شامل سرعت گرفتن ناگهانی، ترمز کردن، سپر به سپر کردن با سایر خودروها، مانع از سبقت گرفتن دیگران، چراغ زدن زیاد، بوق‌های مکرر و پرخاشگری

راهکارهای کاهش حوادث رانندگی:

۱-      صدور گواهینامه پایه یکم باید تجدید نظر شود، الآن تعدادی رانندگان ناوگان سنگین کشور سابقه رانندگی با این نوع ناوگان ندارند. هر فردی که از شغل خود بیکار شده گواهینامه گرفته و وارد جاده می‌شود و حوادث رانندگی را افزایش می‌دهد. راهور ناجا و سازمان راهداری که کارت هوشمند حرفه‌ای و گواهینامه صادر می‌کند باید از کانون انجمن صنفی رانندگان هر استان بجای شخص متقاضی یک مجوز تأیید گرفته و راهور یا سازمان راهداری با این مجوز اقدام به صدور گواهینامه پایه یکم یا کارت هوشمند حرفه‌ای بکند.

۲-      تصادفات تعطیلات کشور مانند تابستان و ایام عید افزایش پیدا می‌کند. به این دلیل که هموطنانی که وارد جاده‌های برون شهری می‌شوند تجربه کافی رانندگی جاده‌ها را ندارند. پیشنهاد می‌شود قبل از فصل تعطیلات با یک فراخوان در رسانه‌ها از هموطنانی که قصد سفر دارند تقاضا شود یک دوره آموزش یک ساعته را داشته باشند البته به صورت دلخواه. ممکن است همه هموطنان که قصد سفر دارند در این برنامه شرکت نکنند ولی با بسته‌های تشویقی از جمله استفاده رایگان از آزادراه‌های کشور و بزرگراه‌ها می‌توان افراد را به شرکت در این کلاس‌ها تشویق کرد. مخارج کل این آموزش‌ها و عدم پرداخت عوارض خیلی کمتر از مبالغ دیه است که بیمه‌ها برای حوادث رانندگی پرداخت می‌کنند.

۳-      تصادفاتی که الآن در جاده‌های برون شهری اتفاق می‌افتد اگر اتوبوس باشد مورد واکاوی قرار می‌گیرد ولی در مورد کامیونها با یک گزارش پلیس راه و کروکی تمام می‌شود. بنده پیشنهاد می‌کنم هر حادثه‌ی تصادف که منجر به خسارت و تلفات زیادی اتفاق افتاده یک کارگروه متخصص از ایمنی ترافیک سازمان راهداری، پلیس راه و کمیسیون ایمنی راه‌ها همزمان با نیروهای اورژانس وارد عمل شده و علل حادثه را کشف کرده و پس از جمع‌آوری اطلاعات و راهکار جلوگیری و تکرار حادثه گزارش را در چند پایانه‌ی کشور به رانندگان اطلاع رسانی کنند.

۴-      از تجربیات رانندگان برون شهری می‌توان در کاهش تصادفات استفاده کرد.

۵-      متقاضی گواهینامه پایه یکم باید دارای مدارک دیپلم باشد که به قوانین و مقررات آشنا و احترام بگزارد. نیازمندی‌های روزنامه‌ها را که مشاهده فرمایید یک شرکت توزیع مواد غذایی برای رانندگی وانت پایه دوم استخدام می‌کندو اولین شرایط باید دیپلم داشته باشد.

۶-       برای کاهش حوادث رانندگی از سازمان تبلیغات اسلامی و ائمه جمعه و جماعات کشور می‌توان کمک گرفت و با توجه به آمار و ارقام کشته‌ها و خسارات وارده به کشور از این عزیزان تقاضا شود اطلاع رسانی کنند. در قرآن آیه ۳۳ سوره مبارکه مائده اشاره شده هر کسی نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که تمام مردم را حیات بخشیده است.

۷-      مراکز صدور معاینه فنی کامیون‌ها می‌توانند در کاهش تصادفات کمک بسیاری کنند. مشاهده می‌شود کامیون یا کشنده‌ها دچار عیب و نقص فنی هستند و در آزمایش معاینه فنی نمره‌ی قبولی گرفته‌اند. گارد یا سپر عقب تریلر شکسته از محل جدا شده جعبه ابزار کنار تریلر در حال جدا شدن است و احتمال دارد باعث حادثه شود. در یک اتفاق ناگوار باک سوخت تریلر از محل خود جدا شده و در حال حرکت باآسفالت جاده برخورد کرده و باعث آتش سوزی شد یک دستگاه کشنده کامل بخاطر این بی دقتی راننده و مرکز معاینه از بین رفت.

۸-      طبق اعلام مسئولان ۷۰ درصد حوادث رانندگی مربوط به عامل انسانی و راننده، ۱۵ درصد مربوط به جاده و ۱۵ درصد دیگر مربوط به وسیله نقلیه و شرایط جوی می‌باشد و ولی در بعضی جاده‌ها نقاط حادثه خیز عامل ۷۰ درصد حوادث می‌باشند، همینطور جاده‌های دوطرفه و غیر استاندارد که دارای نقایصی در آسفالت آن و چاله‌های عمقی در آنها باعث انحراف خودرو و حادثه ساز هستند. جاده قدیم قم تهران هنوز بعد از سالها دو طرفه و حوادث ناگواری در این محور رخ می‌دهد. محور ترانزیتی که از ۱۲ استان کشور ناوگان سنگین در این محور تردد می‌کنند، بنده ۲۸ صفحه نامه، گزارش برای این جاده مرقوم و تحویل مسئولان مربوطه نموده‌ام، همینطور عکس‌های تصادفات این محور را تهیه کرده‌ام و به نظر بنده محور قدیم قم و تهران مهمتر از آزادراه تهران-شمال است که مخارج سنگینی در پی دارد.

۹-      خودروهای غیر ایمن هم در تصادفات، کشته‌ها و مجروحان نقش اصلی را به خود اختصاص داده‌اند مانند، سواری پراید که حوادث آن برای همه آشکار شده است، سواری پراید مربوط به حمل و نقل داخل شهرها می‌باشد نه جاده‌های برون شهری. شعار جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها را فراموش نکنیم، خوب رانندگی کنیم حتی یک تصادف هم زیاد است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *